2011.04.04. 12:18

Doki!
Egyre többet hallani, olvasni, az autóban lévő can-bus rendszerről, de miért találták ki, mi az előnye egy hagyományos autóval szemben. Nekem kissé fölöslegesnek tűnik ez a misztifikált rendszer és úgy érzem csak arra jó, hogy a szervizek megélhessenek belőle. Minden kis hibával irány a márkaszerviz és fizess, mert világít egy lámpa, az olcsóbb öreg szaki meg hozzá sem tud fütyülni. Őszintén, van ennek valami értelme, vagy csak bevételi forrás az autógyáraknak?

A CAN-bus hálózatot arra találták ki, hogy lecsökkentse az autóban futó vezetékek számát és leegyszerűsítse a hibakeresést.

Az autók felszereltsége óriásit változott az elmúlt tíz évben és itt nem csak a szórakozásunkat szolgáló vagy kényeztető elektronikákra gondolok, hanem a biztonsági és a vezérlő rendszerekre is.

Egy mai autóban nem ritka az elektromos ablak, a központi zár, az ülésfűtés, a klíma. Megtalálhatjuk benne az ABS, BBS és egyéb rövidítésekkel jelölt biztonsági rendszereket. A motor és az égés tökéletesítése csak elektronikus vezérlésekkel lehetséges, hiszen mechanikusan rég kijátszottunk mindent. Gondold el, hogy ehhez a rengeteg elektromos egységhez mennyi vezeték szükségeltetne a jeladók és a vezérlések, kapcsolók és motorok, relék és visszajelzők közé. Egy átlag autó vezetékeinek hossza minimálisan 2-2,5km lehet, azaz lehetne és ez óriási költséggel valamint plusz súllyal járna. Ne felejtsük el, hogy ezt a borzasztó vastag vezetékköteget el is kéne rejteni az autóban, ami lehetetlen. A kábelek súlya plusz fogyasztásként jelentkezne és ez megengedhetetlen, hiszen az autógyárakat szigorú egyezmények és irányelvek kényszerítik a fogyasztás csökkentésére. Egy óriási kábelkupacban a hibakeresés is bonyolult, márpedig a sok kábel, sok hibalehetőséget hordozna magában.

Ki kellett találni valamit, hogy a jeladókat, a feldolgozó és végrehajtó egységeket rendszerbe szervezhessük, és biztonságos működésüket kontrollálhassuk, felügyelhessük. A CAN-bus két vezetékén vidáman részt vehet minden elektromos berendezés és kommunikálhat a központi számítógéppel, megcímzett utasításokat adhat, vagy fogadhat, miközben ellenőrizhetjük hibátlan működését. Az esetlegesen előforduló meghibásodás lekérdezhető a számítógépről, így leegyszerűsödik a hibakeresés még a nagyon bonyolult magas felszereltségű gépkocsik esetében is.

Ez lenne az elmélet. Gyakorlatban azért nehezen indult. Az első generációs rendszerek valóban tudtak fura dolgokat művelni, és mi felhasználók csak az állandó hibaüzeneteket láttuk ebből, no meg a márkaszerviz szerelőjének ráncolódó homlokát, amikor a műszere nem kommunikált az autóval - de minden kezdet nehéz!

Nem ellenünk találták ki és nem pénzkereseti lehetőség a szervizek számára, hanem a szükség hozta, mert egyéb módon nem tudnánk továbblépni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu