Lakásklíma az autóba

2013.04.12. 11:35

Van egy 2006-os Fiat Ducato (2.3JTD) alapra épített lakóautóm, van benne 230 V-os klíma (1,7 kW hűtőteljesítmény 650 W bemenő telj.) és vettem hozzá egy 1000 W-os invertert. Miként kellene beépíteni, mire figyeljek oda? Fontos lenne, hogy megbízhatóan működjön huzamosabb ideig, nagy melegben, akár alapjáraton is (M0-áson dugóban), bírná a generátor (nem klímás az autó)?

A klíma 650W-ja egy folyamatos energiaigényt takar, ami induláskor jelentősen nagyobb, így az 1000W-os inverter mindenképpen indokolt. Csak szinuszos átalakítót mernék ajánlani, bár a Waeco klímákhoz trapézos inverter való, de ők tudják, hogy mihez használják, mi viszont nem látunk bele a kompresszorba, így jobb a biztonság. Szintén a Waeco adataira támaszkodnék. Náluk az 1000W-os inverterhez 90A-es generátort és egy 100Ah-s másodlagos akkumulátor jár, ami egy töltésleválasztó segítségével elkülönül az autó alaprendszerétől. Sajnos nekem nincs tapasztalatom a lakásklíma mobil használatában, de tanult barátom, aki ebben jártasabb óva int, mert az ő tapasztalata szerint a rázkódás nagymértékben lerövidíti a berendezés élettartamát, hiszen nem erre tervezték.

Összefoglalva, szükség lesz egy minimum 90A-es generátorra, egy töltésleválasztóra, ami az utólagos, azaz másodlagos, legalább 100Ah-s akkumulátort tölti, illetve leválasztja. A klíma a másodlagos akkumulátorról kell működjön és egy legalább 1kW-os szinuszos inverter táplálja. Ha a generátort cserélni kell, akkor ellenőrizni kell az autó töltőrendszerét, szükség szerint cserélni a kábeleket, csatlakozási pontokat. Mivel nagy áramokról van szó, ügyelni kell a kábelek helyes megválasztására és azok mechanikus és elektromos biztosítására. Mindenképpen szakember szükséges az átalakításhoz, 1kW nem játék, egy helytelen kábel keresztmetszet vagy egy rosszul megválasztott csatlakozás tüzet okozhat. A 230V-os áramkört érintésvédelmi szempontból is vizsgálni kell és ez szintén szakértelmet igényel.

A menet közbeni üzemeltetés szintén nehézségbe ütközik. Megoldandó feladat, hogy az autó alapjáraton is képes legyen maximális töltésre, ami alapból nem elvárható. Itt vagy egy alapjárat emelés szükséges, ami nem tesz jót a motornak, vagy növelni kell a generátor fordulatát, például az áttétel megváltoztatásával. Így az - M0-on dugóban - elvárás szintén komolyabb műszaki oldalt feltételez. A dugóban, a tűző napon álló autó klímája elég sokszor bekapcsol majd és gondolom, maximális teljesítménnyel dolgozik a nagyméretű belső tér hűtésében. Lehet, hogy meggondolandó kettéválasztani az igényt és végiggondolni, hogy mekkora anyagi ráfordítás egy klíma az autóba, akár bontásból és mellé a lakásklíma, ha áll az autó egy kempingben. A fent említett inverter, leválasztó, másik generátor és plusz akkumulátor elég költséges kiegészítők, lehet, hogy nem sokkal több megosztani és két rendszert használni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu