Egy hét alatt lemerült az aksi

2014.04.16. 09:23

Tisztelt Kütyüdoktor!

Az alig 4 éves VW Polo-m gyári akkumlátora átlagosan fél évente lemerült annyira, hogy az autó nem indult utána. A szakszervíz cserét javasolt mert 13%-os volt a töltöttsége. Ezért, a legutóbbi lemerülés után beruháztam egy 30 ezres Bosh akkumlátorra, amitől reméltem, hogy megszűnik ez a problémám. Mégis, pár hónap használat után, egy hét állást követően, az autó teljesen nullára merült, még a központi zár sem működik benne, gyakorlatilag az elektronika halott benne. Mivel az akkumlátor új, ezért más gond lehet. Létezik, hogy valami zárlatos, vagy mi szívhat le ennyire egy új akksit? Nincs benne riasztó csak az alapvető tartozékok, rádió, stb. Tanácstalan vagyok, kontárokhoz pedig nem szívesen vinném az autót, hanem szeretném végérvényesen megoldani a problémát.

Előre is köszönöm a választ!

Először is legyen benne riasztó vagy valami védelem, mert ellopják, bár az is megoldja a lemerülés problémát, de inkább keressük meg a hibát. A kutakodás előtt az autó akkumulátorát fel kell tölteni, hogy ne zavarjon bele semmi mérésbe. A töltést rendes akkumulátor töltővel kell végezni és ez legalább hat órát vesz igénybe. A feltöltött akkumulátorral mérjen egy nyugalmi áramfelvételt. Természetesen a hibakeresés némi elektromos ismeretet megkíván. A nyugalmi áramfelvétel nem lehet több, mint 50mA, ha nincs semmi utólagos szerkezet az autóba építve. Ha magasabb az érték, akkor irány a szakszerviz, mert otthoni módszerekkel, kapcsolási rajz nélkül nem lehet megtalálni a hibás gyári egységet. Ennek kevés a valószínűsége, mert ami működik az nem lehet zárlatos is egyben.

Ha az áramfelvétel megfelelő, akkor be kell indítani az autót, bekapcsolni a tompított világítást, esetleg mellé a fűtőventillátort, hogy terhelt legyen a rendszer és mérni ez töltést. A töltést szintén az akkumulátoron mérjük, ami legalább 13,8V legyen. Ennél alacsonyabb érték esetén a töltés elégtelensége okozza a merülést. Lehet a hiba oka a generátor, de lehet testhiba is.

A generátort szintén szakszerviz javítja, de előtte még egy mérést érdemes elvégezni. Az akkumulátor negatív saruja és a generátor külső váza között kell feszültséget mérni. Ha itt mérhető valami, akkor valahol a kettő között testelési probléma van. Az akkumulátor negatívja az autó a karosszériájához, majd a motorhoz testelődik. Az akkumulátornál általában jól lekövethető a kábel és annak lecsavarozott pontja ellenőrizhető. A motor és a karosszéria közötti testkábel nehezebben található, általában az egyik motortartó baknál bújik el. Ezeket a csatlakozási pontokat kell ellenőrizni. Természetesen alapul vettem, hogy az akkumulátor hibátlan, hiszen új, és azt is remélem, hogy a teljes lemerülés nem tette tönkre.

Előfordulhat, hogy keveset használja az autót és azt is csak városban, rövid távon. Az autónak van egy pici fogyasztása még akkor is, amikor áll. Az akkumulátor saját magát is kisüti, veszít az energiájából még, ha nem is használják, ez a kettő pedig összeadódik. Ha valaki keveset használja az autót és rövid távon, akkor szegény elektromos rendszer nem tud annyi energiát visszatölteni, mint amennyit elhasznál az autó. Állásban merül, a beindításkor az önindító egy jó nagyot kiharap belőle. Városi forgalomnál, kis fordulaton nem tölt, de a világítás, a fűtés, klíma és egyéb fogyasztók falják az energiát. Ez okozza, hogy az akkumulátor, a generátor minden igyekezete ellenére nem kap annyi töltést, mint amennyit elhasználunk. Mindig kevesebb marad, majd elfogy, és megint tölteni kell, cipekedni. Erre az autóhasználatra nincs megoldás. Ha garázsban áll és van lehetőség, akkor az autót csepptöltőre kell tenni, amikor nem használja, ez 10 000 Ft-on belüli beruházás, nagyon megéri. Ha nincs lehetőség erre, akkor marad a cipekedés és töltögetés. Sokan ilyenkor leveszik az akkumulátor sarut, de azzal nem lehet olyan nagymértékben kinyújtani a merülés idejét. Akkumulátor csere előtt viszont mindig meg kell méretni az akkumulátort, ami nem azt jelenti, hogy hány százalékos a töltöttsége. Minden elektromos szakembernek van tesztere, ami az akkumulátorról több mért paraméter alapján dönt, hogy mennyire lehet még megbízni benne. Ha csak azt mérték, hogy mennyi a töltöttségi szintje, nos, akkor semmit nem mértek, csak eladni akartak.

De gondolom ezt csak hibás megfogalmazás volt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu