Gondok a tolatóradarral

2016.07.07. 10:56

Nemrégiben vásároltam egy Suzuki Vitara GL+ gépjárművet, amelyben bár van tolatókamera, annak ellenére rakattam bele tolatóradart előre és hátra is. A gyári változatot túlságosan drágának találtam, ezért a kereskedő ajánlása alapján Valeo 5 típusú radar került bele.

Használat során többször előfordult már, hogy indokolatlanul becsipogott, a távolságot hibásan mérte, álló helyzetben az egyik perecben azt írja ki, hogy 0,4 m van a falig majd hirtelen átvált arra, hogy tolassak hátra mert túl közel vagyok. Az észrevételeimet jeleztem a szerviznek, akik az olajcsere során bevizsgálták a radart és álláspontjuk szerint minden rendbe van a készülékkel. Kérdésem az lenne, hogy miként tudnám bizonyítani az igazamat? Mit tegyek? Esetleg fordulja a fogyasztóvédelemhez? Vagy cseréltessem ki a radart. Ha igen akkor melyik márkát ajánlaná?

Továbbá abban szeretném a segítségét kérni, hogy a kocsival egy elég szűk kapuval rendelkező garázsba kell beállnom. Sajnos a ház kialakítása miatt a garázs kaput nem lehet szélesíteni, ezért arra gondoltam, hogy előre is szereltetnék fel kamerát. Ön milyen márkát ajánlana nekem? Vásárolható olyan fajta, amit a Suzuki gyári rádiójára rá lehet kötni?

A Valeo nagyon jó választás volt, tapasztalatunk szerint nincs vele probléma, a szerviz nagyon jót ajánlott, hiszen sok autóban Valeo gyártmányú a tolatóradar gyárilag. Ha Ön azt mondja rossz, akkor biztosan rossz, nem kell ezt bizonyítani, meg kell keresnie a hibát a szerelőnek, mert a fogyasztóvédelem úgysem találná és nem büntetés a lényeg, hanem a megoldás. Elsőre megmérném a fejek elhelyezését, hogy a beépítési utasításnak megfelelő helyre és beépítési szögbe lettek szerelve. Sajnos kis eltérés is okozhat hibás jelzést, rendellenes működést.

Egyszerűen mérőszalaggal ellenőrizhető, hogy a földtől mért, valamint a fejek egymáshoz viszonyított és a jármű szélétől lévő távolsága gyári értéken van. Feltételezem, hogy a hiba nem ugyan ott jelentkezik, hanem bárhol. Ha mindig ugyanott zavarodik meg a radar, azt okozhatja valami kis, figyelmen kívül hagyott tárgy, mint egy drót, ami kiáll a falból, de okozhatja helyi elektromos zavar is. Mélygarázsban, a szellőztetőrendszer mellé vagy elektromos szekrény mellé parkolva előfordulhat hibás jelzés, hiszen ezeknek a berendezéseknek, bár nem szabadna, de lehet zavaró sugárzásuk, ami keveredik a radar jelével és fals végeredményt okoz.

Mivel a Valeo egy létező és élenjáró márka minden javítóanyag rendelkezésre áll ahhoz, hogy egy esetleges fej, vezeték vagy központi egység cserélhető legyen. Ha véletlenül a szerelés geometriájában van a hiba, az már nagy baj, mert a lyuk az lyuk, arrébb rakni, átfúrni igazán nagy befektetés lenne. Mindenképpen javítható, ez egy megbízható termék. A szűk bejáratra lehet megoldás az első kamera, de sajnos nem az igazi, hiszen előre néz, így pont akkor esik ki a látószögéből a bejárat, amikor az autó odaér. Garázskapus cégek szerelnek, forgalmaznak olyan fotocellapárt, ami lámpával jelzi, ha valamelyik ajtófélfa közelebb kerül az autóhoz. Ez pontos, nem túl magas költséggel beszerelhető és minden beálló autó számára ad információt, hiszen fix telepítésű.

Ha a kamera szerelése mellet dönt, látnunk kell az autót. A gyári fejegység nem szabványos bemenetet használ, így az utólagos kamera csatlakoztatásához meg kell vizsgáljuk, hogy hogyan lehet bevinni a jelet. Nem jártunk még a rádió ezen bemeneténél, így nincs vele tapasztalat, de szívesen megnézzük, hiszen mi is tanulunk a lehetőségből. Az autó kapcsolási vázlata azt mutatja, hogy egy nem szabványos csatlakoztatású, de szabványos jellel állunk szemben. A nehézséget az okozhaja, hogy nem tudni a gyári kameráról, hogy PAL vagy NTSC szabvány pl.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu