Kedves K.Doki!
Egy kölcsönkapott autóban megtapasztaltam mit is jelent az ülésfűtés. A saját autómban nincs ilyen, de néhány nap alatt hozzászoktam. Azt tudom, hogy lehet utólag szereltetni ilyet.
A kérdés: Érdemes-e megvenni a gyárit (elképesztő áron), vagy van ebből utángyártott, amitől nem lesz baja sem az ülésnek, sem az autónak.
Szinte minden autóba lehet ülésfűtést szerelni. Nem igazán érdemes megvenni a gyárit, az utólagos ugyan olyan tökéletes élményt nyújt. A szerelést viszont mindenképpen szakműhelyben érdemes végeztetni, mert ez nagy rutint és hozzáértést igénylő művelet. Ki kell szerelni az üléseket, leszedni a kárpitot, majd stabilan, gyűrődésmentesen beszerelni a fűtőlapot és visszatenni a kárpitot. A komoly kárpitosmunka után elektromosan is be kell kötni. Ha valaki arra gondolna, hogy otthon beépíti, lebeszélem róla. Sok autónál az ülés kiszerelése is bonyolult feladat, akár légzsákot is lehet robbantani egy meggondolatlan mozdulattal.
Mi Waeco terméket szerelünk, ez szettben kapható, ami tartalmazza a két üléshez szükséges fűtőlapokat, a gyári jellegű kapcsolót és a kábelköteget. (http://www.duett.hu/extra.php#ulesfutes)
Van egy 2002-es évjáratú Oplec Combo Tour-om és szeretnék bele hifit szerelni. Minden megvan hozzá ami kell, csak egy problémám van, hogy nem tudom behúzni az erősítőhöz a tápkábelt a motortérben található akkumulátortól. A kérdésem az lenne, hogy nem tudna esetleg valamilyen helyet mutatni ahol behúzhatnám (esetleg küldeni egy képet a helyről), mert nem szívesen fúrnám meg a tűzfalat.
A motortérben lévő biztosítéktáblából tudsz átjutni az utastérbe. Ez, ha szemben állsz az autóval, bal oldalon van. Két ember szükséges a dologhoz, mert két helyen kell lenni egyszerre. A biztosítéktartó gégecsővel van összekötve az utastérrel, elég nehézkes átdugni rajta egy behúzót, mert egy szakasza gumiból van, és az tapad, no meg vigyázni kell, hogy ki ne szúrd az oldalát. Óvatosan, beszilikonozott behúzóval, figyelve, hogy ne sértsd meg a vezetékek szigetelését és ne szúrd ki a gumicsövet, betolod, míg a műszerfal alatt valaki figyel, nehogy rossz helyre menjen. Mielőtt elkezded, vedd le az akkumulátorsarut!
Ne felejtsd el biztosítani az akkumulátornál a kábelt és ügyelj, hogy a műszerfal alatt ne dörzsölődhessen semmilyen fém tartóelemhez.
Olvastam az autóvédelemről szóló cikket, de nem reagáltál a kommentekre. Kérdésem az lenne, hogy tényleg ennyire nem ér semmit a riasztó, meg a GPS és a váltózár? Ha minden ilyen könnyen kicselezhető, akkor mit kell betenni az autóba, hogy ne lopják el?
Sajnos nagyon ritkán jutok el addig, hogy végigolvassam a hozzászólásokat, mert hála az égnek sok a munkánk.
Az autóriasztók és egyéb védelmi berendezések terén nagyon sok a félreértés és a fantázia szülte történet. Még a mai nap is hallani, hogy egy teniszlabdával meg TV távirányítóval ki lehet nyitni egy autót. Sokszor példálóznak GSM és GPS zavarókkal, amit a neten vásárolhatunk, és azzal aztán minden szuper riasztó semlegesíthető. Havonta kapom meg e-mailben azt a leírást, amiben egy villamosmérnök, aki a sötét oldalra került, elmondja, hogy minden védelmi eszközt semlegesít és kiiktat.
Természetesen nem. Azért gondoljunk bele, a Mercedes tényleg olyan vacak autó, hogy egy lyukas teniszlabdával kinyitható? Az autót tervező mérnökök erre nem gondolnak? Ahogy a felügyelettel rendelkező műholdas védelmet kínáló cégek nem gondolnak a GPS és GSM zavarókra?
Amint kitalálnak egy módszert, hogy hogyan lehet feltörni egy autót, azonnal kitalálják, hogy hogyan lehet védekezni ellene. Ez egy végeláthatatlan harc a jó és a rossz között. Vannak egyszerűbb védelmi eszközök, amelyeket hatástalanítani is egyszerűbb, és vannak összetett, bonyolult védelmek, amelyeket szinte lehetetlen megkerülni.
Az, aki semmilyen riasztót, immobilisert vagy mechanikus szerkezetet nem szereltet az autójába, az balga és ne sirassa kedvencét. Aki tesz a védelemért, az nagy valószínűség szerint nyugodtan alhat. A védelem kiválasztásakor figyelembe kell venni az autó értékét és azt is, hogy mennyire kelendő. Természetes, hogy egy kis értékű autóba nem teszünk műholdas védelmet, hiszen nem lövünk ágyúval verébre. Szintén természetes, hogy egy magas lopási mutatóval rendelkező autót magasabb védelmi szintű rendszerrel szerelünk.
Mindenkinek van egy kialakult gondolata arról, hogy mit szeretne az autójába, de ez nem mindig helyes. Tapasztalataink alapján igyekszünk a helyes irányba terelni a tulajdonost. Ez nem azt jelenti, hogy mindenkire rásózunk minden vackot, hanem, hogy az autó adottságainak megfelelő rendszert ajánlunk.
Minden védelmi berendezés semlegesíthető, a kérdés csak az, hogy mennyi idő alatt. Ahogy a hozzászólásokban is elhangzott, a tapasztalat valóban azt mutatja, hogy egy autó eltulajdonítása időhöz kötött. Ami babrás, az megmarad. Sokszor roppant egyszerű szerkezetek védik meg az autót, de ez nem jelenti azt, hogy elég egy önindító-blokkolás vagy egy kormányzár, és attól mindenki megriad.
Sajnos a riasztókba vetett hitet megrengették az olcsó, pár ezer forintos termékek és a silány beépítések. Az állandóan szirénázó autók a köztudatba vésték, hogy a riasztó egy olyan szerkezet, ami állandóan megszólal. Természetesen ez nem így van. Ezek a zajforrások beállítatlan kezdetleges termékek, csapnivaló beépítéssel. Mint minden szakmunka, a riasztószerelés is szakértelmet követel, amibe az is beletartozik, hogy nem árulunk olyan eszközöket, amik nem alkalmasak az autóban lévő szélsőséges körülmények közötti stabil működésre.
Többször leírtam már, hogy a védelem két részből áll. Az egyik egy mechanikus védelem, a másik az elektronikus jelzőrendszer. A kettő kombinációja olyan szinten megnöveli az áthatolás idejét, hogy azt az autót nem érdemes piszkálni.
Mondhatjuk, hogy a váltózár esetében kinyomott kuplunggal vontatható az autó, és mondhatjuk, hogy egy mágnesesen árnyékoló ponyvával letakarhatjuk a GPS térerejét. Megvalósítható, hogy az autót behúzzuk egy kamion rakterébe és ott azonnal szétszedjük, de lássuk be, ezek nem életszerű események. A váltózár szétfúrása, kiszerelése időigényes és nehéz feladat. Nem lehet lefagyasztani és egy kalapácsütéssel kettétörni. Az autó kinyitásának pillanatában megszólal a riasztó és azt nem lehet akciófilmbe illő módon egy mozdulattal elnémítani. Nem lehet a szirénát telefújni purhabbal, hogy megnémuljon, és nem lehet csak úgy elsőre megtalálni egy rejtett blokkoló eszközt.
Lehet semlegesíteni a védelmet, ha van elég idő, vagy ismerjük annak felépítését. Sokan elárulják az indítási trükköt egy mosóban vagy szervizben. A javítóműhelyben leadott autókulcs és riasztó távirányító másolható a tulajdonos tudta nélkül. Ezekkel nem akarok megbántani senkit, csak lehetséges réseket mutatok a pajzson.
Az autólopások száma erőteljesen emelkedő tendenciát mutat, ami valószínű, hogy a gazdasági helyzetünk következménye. Igenis van értelme a védelmi berendezéseknek, igenis minden autóba be kell építeni. A hivatalosan bevizsgált riasztók, immobiliserek, váltózárak és műholdas védelmi rendszerek megbízhatóak, felépítésük rengeteg mérnöki munkaórát és tapasztalatot foglal magában, megkerülésük, kiiktatásuk időigényes és bonyolult dolog. Nem tévesztendők össze a nyolcezer forintos beépített áron vásárolható riasztónak nevezett problémával. Az autó egy nagyon drága vagyontárgyunk vagy munkaeszközünk, ami megérdemli, hogy vigyázzunk rá, hiszen állandóan sebezhető helyen tartjuk, legyen az az utca vagy akár garázs, sajnos sehol nincs biztonságban.
Nemrég vettem egy autót amiben egy nagyon régi kazettás magnó van. Ez nem is lenne gond, hisz van FM transzmitterem. A probléma a magnóval, hogy egy bizonyos hangerő felett eltűnik a hang és recseg. Ha visszahalkítom megint jól szól csak ugye halkabban. Mi lehet a gond? Lehet-e orvosolni?
Több hiba is lehetséges. Elképzelhető, hogy a rádió árama vagy testkábele kontakthibás. Amikor növeled a hangerőt, egyre nagyobb áramot vesz fel a rádió és a kontakthibás csatlakozáson kialakult átmeneti ellenállás lekorlátozza azt. Lehet, hogy valamelyik hangszóród hibás és a rádió végfoka a nagyobb terhelés miatt tiltásba megy. Az is lehetséges, hogy maga a rádió betegeskedik. Ki kell venni a rádiót és megmérni a hangszórókat, ellenőrizni a tápfeszültséget, és ha minden jó, akkor elhozni hozzánk a rádiót javításra. Így hibásan ne használd, biztos, hogy nem tesz jót a rendszernek, ne okozz nagyobb problémát. Mint minden hasonló esetben, most is kiemelném, hogy a hibafeltárás nem
kerül pénzbe, ezért nincs értelme otthon nekiállni.
Remélem kérdésemmel jó helyen járok. Szeretném megkérdezni, hogy az Autolok kormányzárát hatékony megoldásnak tartja-e az autóvédelem területén? Érnek-e egyáltalán még valamit a kormányzárak?
Mindenképpen hatékonynak tartom, hiszen egy olyan mechanikus védelemről beszélünk, ami már megjelenésében is elriasztja a tisztességtelen gondolatokat. Sajnos jelenleg, hiánycikként kell kezelni a hazai piacon, ezt a forgalmazó tájékoztatása szerint egy alapos gyártási átszervezés okozza. Ha minden jól sikerül akkor az Autolok magyar gyártású termék lesz és akkor ajánlásomat kiegészíthetem a "Vásárolj Magyar Terméket" mondattal is!
Az Autolok egy nagyon régi találmány, rengeteg teszten és bevizsgáláson esett át, és rengetegszer bizonyított éles helyzetben is. Minden biztonsági funkcióján felül kiemelném, hogy ez a szerkezet a kormánylégzsákot is védi! Egy időben nagy divat volt a légzsáklopás, hiszen sok külföldről behozott törött autó "feljavítását" oldották meg "olcsóbb" beszerzési forrásból. Az egyetlen, ami ellene szólhat, az a kezelése. Nem mindenki hajlandó használni, mert külön mozdulatokat igényel a felrakása, levétele, és helyigényes a tárolása, amikor nem használjuk. Ezzel nincs mit tenni, ezzel jár. Viszonylag sok ilyen kormánybilincset adtunk el és eddig nem érkezett semmiféle negatív visszajelzés, ezért tudom ajánlani.
Aki nem szeretne egy ilyen nagy szerkezetet használni, annak találták ki a váltózárat, ami sokkal diszkrétebb megjelenéssel dicsekedhet, de a váltózár is igényel plusz mozdulatot. A biztonság viszont megköveteli, hogy a mechanikus védelem mellé alkalmazzunk elektronikus védelmet is! Magában egy kormánybilincs elriasztó, a hatástalanítása szerszámozottságot, hozzáértést és rengeteg időt feltételez, de, mint minden, ez is hatástalanítható. Ha az egész éjszaka rendelkezésre áll, akkor vidáman fűrészelgethetek egy nyugalmas parkolóhelyen, mármint, ha nincs riasztó az autóban, ami felhívná a figyelmet, hogy itt valami nem stimmel.
Tanácsom az, hogy egy ilyen jó minőségű kormánybilincs mellé szereltess, ha még nincs egy alapriasztót, és akkor tettél meg mindent, amit lehet az autó védelmében és a saját nyugalmad érdekében. A mechanikus és elektronikus védelem együttes alkalmazása két féle felkészültségű elkövetőt feltételez, valamint szerszámozottságot és sok időt. Egy ilyen felszereltségű gépkocsi kiesik az "érdeklődés" központjából, hiszen van rengeteg, amiben nincs semmiféle védelmi eszköz.
Helló Kütyüdoki!
Van nekem nekem egy Skoda Felicia (2000-es 1.3-as MPI) és meghalt benne a gyári Philips kazettás magnó. Nincs is ezzel gond, a Mediaban most volt akciós CD mechanika nélküli USB, SD foglalatos rádió (SAL VB 2000). Nekem az tökéletes bele, úgyis nagyrészt csak a rádiónak kell szólni két első hangszórón. Na igen bekötéssel sincs gond, az antennának kellett egy átalakító meg is kapta (DIN->ISO asszem), de a rádió csak nagyon gyengén akar szólni, mintha nem lenne normális antenna. Na most a kérdés. Törött az antenna pálca, talp, vezeték vagy valami? Vagy olvastam neten valamiféle fantomtápról, de konkrét leírást nem találtam róla, lehet ezzel van a baj?
Kérlek segíts.
Köszi előre is!
Üdv: Pityu
Jól tudod, egy fantomtáp a megoldás. A Skoda esetében is az antenna
talppontjába szerelnek egy jel erősítőt, aminek a tápfeszültségét az
antennakábel melegpontján vezetik. A gyári rádió ezt kiszolgálja, de egy
rádió cserénél gondoskodni kell róla. Ez az eszköz belecsatlakozik az
antennakörbe és az antenna felé felkeveri a tápfeszültséget. Felépítése
egyszerű, csak egy tekercsből és egy kondenzátorból áll, de nem érdemes
otthon szenvedni vele, meg kell venni. Minden beszerelő műhelyben kapható, természetesen nálunk is.
Mostanában nagyon jó minőségű, és viszonylag olcsó autórádiókat lehet már kapni. Pl.ami nekem legjobban tetszik, az a JVC KDR 401.
De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy ezek az olcsóbb rádiók mind analógok.
Őn szerint érdemes-e még megvenni ezeket? Nem tudja-e, mikor szűnik meg az analóg sugárzás?
Igazából nem szeretnék befektetni olyan termékbe, amit nemsokára nem tudok csak drága kiegészítőkkel használni. Vagy van valami olcsóbb megoldás erre a problémára?
A rádió műsorsugárzásban nem tudok semmiféle változásról. Tízen éve működik hazánkban kísérleti jelleggel DAB, azaz digitális rádióadás, de ez csak kísérlet. Továbbra is érdemes megvásárolni az analóg vevőkészüléket.
Rengeteg DAB vevőkészülék kapható az asztali kiviteltől a táskarádióig, de az autós piac mégis kimaradt. Néhány nevesebb gyártó megjelentette palettáján a DAB tunert, de érdeklődés hiányában egy-két éven belül ki is futatta. Magyarországon a nagy lefedetlen területek miatt még fővárosunkban is használhatatlannak minősíteném az adást, legalább is saját tapasztalataim szerint ténylegesen csak kísérleti. Ahol van térerő, ott valóban a Bartók rádió CD minőségben szólalt meg. A DAB rengeteg kiegészítő szolgáltatást is hordozhatna magában, de egy rádióadástól egy kicsit fölöslegesnek is ítélem.
Egy szóval, jelenleg nincs és a közeljövőben szerintem nem is lesz változás a rádió műsorszórásában.
Amiben viszont változás várható, az a DVBT, a digitális TV műsorszórás, ami 2008-tól működik hazánkban. Valóban bekövetkezik majd a teljes átállás és az analóg TV sugárzás megszűntetése, de a kitűzött 2011-es határidő szerintem itt sem lesz betartva. A DVBT adás jelenleg kis térerővel, az adó közelében fogható, de csak lakásban, és csak tetőantennával. Hazánkban a környező országoktól eltérően Az MPEG-2 helyett MPEG-4 tömörítéssel adnak, ami korszerűbb. A korszerűség problémát is hordoz magában, mert például az autós TV tunerek között csak az "egyszerűbb" készülékek ismerik ezt a formátumot, a nevesebb gyártők még mindig MPEG-2 vevőket gyártanak, hiszen ez a nagyobb piac. Teszteltünk néhány vevőt, de sajnos a jelenlegi műsorszórás nem alkalmas az autós használatra, az óriási lefedetlen foltok miatt. A digitális adás lényege a tökéletes hang és kép reprodukálása, ezért ahol van lefedettség, ott hibátlan, de ahol a térerő egy értékelhető szint alá esik, ott nincs se kép, se hang. A digitális vételnél nincs recsegés, elhalkulás, és nincs szellemkép. Mint egy igazi digitális jellemző, itt igen van vagy nem, vagy van kép és hang, vagy nincs semmi. Ez az autóban igen idegesítő jelenég. Míg egy analóg műsorvétel során a TV híradót hallgatva zavaró, de elviselhető a zúgás és sercegés, a digitális vevő van hang, nincs hang váltakozásakor kimaradunk a fél hírműsorból.
Ha a kérdésed az analóg TV vevőre vonatkozott volna, arra a - ne vegyél - lenne a válaszom, azaz várd ki a digitális TV műsorszórás teljes beindulását. De, Te a rádióról kérdeztél, arra a válaszom, hogy nyugodtan vásárolj analóg autórádiót, mert a váltás még sokat várat magára, meg nincs is készülék ami alkalmas lenne DAB vételére, és ha lenne, azzal sem tudnál semmit venni, hiszen nincs adás.
Van egy 1998-as suzuki swift. Szeretnék rá ködlámpát rakni. Van gyári ködlámpa, kapcsoló és a relé is gyári 8000 Ft-ért. A kapcsoló csatlakozója megvan. De a relé csatlakozóját ha megfeszülök sem találom. Lehet az, hogy gyárilag kimaradt belőle? Már kihuzogattam az összes kábelköteget, de nincs.
Ha esetleg meg lehetne oldani, tudna nekem javasolni egy másik megoldást erre a problémára?
A Suzukiban a gyári ködlámpa reléje a kábelkötegen van a bal hangszóró, és a kormányoszlop közötti szakaszon. A csatlakozóba menő vezetékek: vékony fekete és világoszöld/fehér, és vastag világoszöld és világoszöld/fekete.
Jó munkát!
Öreg Opel Corsámbe szeretnék egy kicsit tuningolni a hifin. Többen azt mondják, hogy fölösleges, mert az autó nem jó hozzá csak zörögni fog az egész. Én csak egy kicsit szeretném ha jobban szólna. Van-e értelme és mennyibe kerülne?
Ez egy kicsit hosszabb válasz lesz, mert sokszor felbukkanó kérdés!
Ízlések és pofonok különböznek, ahogy a zenehallgatási szokásaink és igényeink is. Sokszor olvasom a hozzászólásokban, hogy nincs értelme zenét építeni az autóba, mert úgy sem lesz jó, és csak nyeli a pénzt. Nem értek egyet ezzel a véleménnyel. Minden változtatás hallható eredményt hoz, ezért érdemes. Az, hogy mekkora befektetést eszközlünk, azt meghatározza a saját igényünk és pénztárcánk. Igenis lehet ár-érték arányban jelentős különbséget elérni. Mindig az első jól megtervezett lépések hozzák a legnagyobb eredményt, azután egyre nagyobb pénzért egyre kisebb változásokat kapunk. De ezek a drága és kis változások már az ínyenceknek való igazi nagy kihívások, finomítások. Természetes, hogy egy egyszerűbb felépítésű gépkocsi karosszériája határt szab a zeneépítésnek, de ezt a határt is át lehet lépni, ha erre igénye van a használónak.
A legnagyobb változást, mind hangminőségben, mind szolgáltatásban a fejegység cseréje hozza. Nem kell itt óriási összegekben gondolkodni, hiszen márkás készülékek vásárolhatók már a húszezer forintos kategóriában is. A rádió cseréjével nagyobb teljesítményt kapunk, ami nem feltétlenül szolgálja azt a célt, hogy bömböltethetjük a rendszert, mindinkább az eddig megszokott hangerőszinten tisztább, torzításmentesebb hangot hallhatunk. Egy utólagos rádió frekvenciaátvitele összehasonlíthatatlanul jobb a gyárinál és általában nagyobb lehetőséget kapunk a hang színezetének beállítására is. Ilyenkor szokták mondani, hogy egy jó rendszernél nem kell hangszínt állítani. Igaz. De egy autóban, ahol extrém környezetben szólal meg a hifi? Igen, ott szükség lehet rá. Az autó kárpitozása, mérete, a hangszórók elhelyezése igényelhet egy kis magas, vagy mély kiemelést, illetve lehet, hogy pont a középhangokat nyeli el a plüss kárpit. Az utólagos autórádió játszik MP3-at, fogad USB-t, rendelkezik AUX bemenettel, amivel a gyári rádió nem feltétlenül dicsekedhet.
De belátom, hogy a gyári rádió cseréje megbontja az autó belső harmóniáját, így nem szívesen cserélik az emberek. Ebben az esetben jöhet a hangszóró csere. Egy jól kiválasztott hangszóró szett szintén a huszonezres kategóriától indul, tehát nem vérlázító befektetés. Kellemesebb mélyhang, kiegyensúlyozottabb átvitel és tisztább magas hang, amit a hangszórócsere nyújt.
Látható, hogy nem túl nagy befektetéssel jelentős eredmény érhető el. Nem az abszolút hifi, hanem egy ésszerű kompromisszum.
Aki komolyabban gondolja a zeneépítést, az cserélhet rádiót, hangszórót, bővíthet erősítővel, mélysugárzóval. Megoldható az autó rezgéscsillapítása, és eljuthatunk a majdnem tökéletesig. De a gyári zenerendszer hangja és az elérhető legjobb között léteznek állomások. Mindenki jusson el addig, amire igénye van és lehetőségei engedik. Aki a motor hangját szereti hallgatni, az halkítsa le a gyári zenét, de ne szólja le azt, aki szeret komfortosan utazni.
Minden termékpalettában, így a hangszórók, fejegységek és erősítők között is léteznek megfelelő és kritikán aluli termékek, azaz a márkás és a csapnivaló kategória. A kiválasztás nagyon nehéz, hiszen a megjelenés sokszor megtévesztő, és az ár csábító. Amikor a zenei rendszer bővítésén, kiegészítésén gondolkodunk, mindenképpen forduljunk szakemberhez. Ha az adott szerviz már találkozott hasonló igénnyel, akkor biztosra mehetünk tapasztalataik alapján. Egy hifivel foglalkozó cég szakemberei olyan háttérinformációkkal láthatnak el, amit egy sima üzletben soha nem tudhatunk meg. Ilyen például, hogy stabil, megbízható a készülék, vagy volt már, ami meghibásodott, ezért inkább válasszunk másikat. Érvényesíthető-e a garancia, vagy hónapokig ül a készüléken a szerviz. Hasonló tudású és minőségű készülék esetleg egy másik gyártónál olcsóbb, vagy ugyanennyiért többet tud. Segíthet, hogy melyik készüléket válasszuk, hogy később esetleg továbblépésre is legyen lehetőségünk, ne kelljen kicserélni.
Nos, a rövidített válaszom a kérdésedre, ha igényed van a szebb hangzásra, akkor fogalmazd meg magadban azt a szintet, amit el szeretnél érni és határozd meg azt az összeget, amit erre rá tudsz szánni, majd kérd ki szakember segítségét, hogy a befektetett összegért a legjobb megoldást választhasd.
Olvastam valahol, hogy létezik valamiféle fém kupak, amit a jobb első ajtón lévő zár kulcsnyilás eltakarására lehet alkalmazni. Nekem egy Peugeot 307-es kombim van. Tudna-e segíteni abban, hogy hol lehet ilyen kütyüt beszerezni? Válaszát előre is köszönöm: Attila
Jó gondolat, hiszen az autó zárainak nyitása nem egy hatalmas feladat, honlapunkon találhatsz is egy pár meghökkentő videót a nyitásról. A zárnyitáshoz szükséges eszközök belátható áron meg is rendelhetők a netről. A nyitás ellen az egyetlen védekezés, ha eltávolítjuk a zárbetétet és helyére egy fém takarót szerelünk. Mi is használjuk ezt a módszert, és szinte minden autótípusnál meg tudjuk oldani. Van olyan zárdugónk, ami az ajtólemezben lévő zár helyét takarja, van, ami a kilincsben lévő lyukat hivatott elfedni és van olyan, mint a Golf esetében, hogy a hátsó kilincs takaróját szereljük előre, természetesen színre fújva.
A zárdugózás feltételezi, hogy az autóban van központi zár és azt távirányítóval lehet működtetni, hiszen valahogy be is kell jutni az autóba. Felmerül a kérdés, hogy mi van akkor, ha lemerül az akkumulátor és nem működik a távirányító?
Ebben az esetben az autó tulajdonosának van egy személyre szabott hozzáférése, egy trükk, amivel ki tudja nyitni az autót. Ez a trükk autónként és tulajdonosonként változik. Végül, a válasz a kérdésedre - nálunk is lehet ilyet vásárolni és vállaljuk a beépítést is.
Nagy dilemmával állok most szemben!
Van egy új Swiftem, értem úgy 2006.12. havi, tehát a legrégibb új Swift, ebbe szeretnék autó hifit varázsolni. Csak szeretném megtartani a gyári fejegységet, ami a gyári Swift fejegység, sima, mp3 nélkül. Na már most, én egy ládikát szeretnék, egy jó erősítővel, és a négy hangszóró helyére négy ujjat is. Ha jól tudom, nincs a gyári lejátszónak kivezetése, a négy hangszóró helye adott, de a ládikát hova tudnám tenni?
A gyári rádiónak valóban nincs semmi kivezetése a továbblépéshez, de ha mindenáron meg szeretnéd tartani, van rá megoldás.
Sok erősítő rendelkezik nagyszintű, azaz hangszóró bemenettel. Bekötjük a rádió hangszóró kimenetét az erősítő adott bementére és már szól is a mélysugárzó.
Amennyiben nincs nagyszintű bemenet, úgy külön modulként kell megvásárolnod. Ez egy osztó, ami a hangszóró jelből szabványos vonalszintet (RCA) csinál. A kereskedelemben sokféle ilyen kapható, de vigyázni kell, mert nem mindegyik használható!
A vásárlás előtt érdemes átgondolni a rendszer felépítését, hogy az erre fordított pénzt a lehető legjobban használd fel, és lehetőséget adjon a későbbi továbbfejlesztésre.
Én négy csatornás erősítőt választanék. Két csatornával az első két hangszórót hajtanám, a maradék két csatornával (hídba) a mélysugárzót. Nem cserélném a két hátsó hangszórót, jó ott a gyári, viszont az első hangszórók kiválasztásánál komolyabb hangszóró szettre voksolnék. Az erősítő és hangszóró kiválasztásánál kikérném szakember tanácsát, aki a zenehallgatási szokásaid és stílusod alapján ajánlana. Az erősítőnél figyelj, hogy hidalható legyen, és legyen benne lehetőség a frekvenciavágásra. Szívesen segítünk a rendszer összeállításában és a komponensek kiválasztásában.( www.duett.hu/hifi.php )
Faceliftes Opel Omegámba szeretném lecserélni a gyári Philips ccr 2006-os fejegységet, ehhez 2 kérdésem lenne.
1. Hogyan tudom a legegyszerűbben kiszerelni a fejegységet ha nincsen hozzá "kiszerelő kulcsom"?
2. Az átalakító kereten kívül kell-e még valami átalakító az új ISO szabványos fejegység beszereléséhez?
Az elvégzett munka eredménye nem csak a kézügyességtől és a hozzáértéstől függ, szükség van szerszámra is. Dugdoshatsz pálcákat a kiszedővilla helyére, de a legnagyobb óvatosság ellenére is hibázhatsz. Utánajársz és veszel egy rádiót, egy rádiókeretet, egy csatlakkozót, egy antennafordítót, ez idő.
Azután kihordod a szerszámokat az autóhoz és kiszedővilla nélkül kibűvölöd a rádiót a helyéről, ez veszélyes. Nem éri meg inkább bemenni egy műhelybe és ott, egy helyen vásárolni és beszereltetni szakszerűen? Hiábavalóság otthon szenvedni, nagy a kockázat, hogy valami megsérül, eltörik.
Tudom, hogy egy műszaki vénával megáldott ember szereti maga szerelgetni az autóját, de egy rádiócsere nem kihívás. Kevés pénzért, hamar és szakszerűen megoldjuk, minek vele otthon szenvedni.
Olvastam az előző kérdést az állófűtésről,és felkeltette az érdeklődésemet.
Van nekem egy B5-ös passatom 1,9-es TDI 110 Le AFN-es motorkód.
Valójában azért érdeklődöm,mert nekem ereszti a vizet a fagydugónál,és ha építtetnék bele egy ilyen állófűtést akkor két legyet ütnék egy csapásra.
(az előző tanácsban arról volt szó hogy ezt a fagydugó helyére építik.)
Megszűnne a szivárgás,és meleg lenne a kocsiban reggel.
A másik kérdésem ezzel kapcsolatban,hogy ki kell e venni a motort ehhez a művelethez?
Csak a fagydugó szerelését kérdeztem egy szakitól,és ő rávágta hogy ennél a típusnál nem lehet hozzáférni,csak ha kiemelik a motort.
Ezt a kérdést az autódoktornak is feltettem k.b. egy hónapja,de gondolom átsiklott felette:)
Sajnos igaz. A DEFA mindig az egyszerűbb és jobb megoldást választja a fűtőelem beépítésére, és a Te autód esetében a vízcsőbe ajánlja a beépítést. Ez azt támasztja alá, hogy a fagydugó hozzáférhetetlen helyen van, ezért nem tudunk két legyet ütni egy csapással.
A szerelési leírást itt megtalálod - http://www.defa.com/doc/700/781.pdf
A terv a következő: BMW 118D (E81)-ben nagyon nem vagyok kibékülve azzal, hogy csak CDs-radió van (BMW business CD, nem PRO :S) és MP3-at szeretnek. Igaz van AUX-IN a kocsiban de az nem ugyanaz, szóval mielőtt ezzel kapcsolatos ötleteket kapnék, nekem MP3-as rádió kell, nem külső lejátszó, nem fm transzmitteres gps, nem telefon.
Mennyire lenne bonyolult (vagyis inkabb drága, mert én személyesen nem akarok semmihez hozzányúlni) 1. átalakítani a műszerfalat úgy hogy egy normál boltban vett autorádio menjen bele? 2. ha ez megvan lenne-e még vmilyen megoldással lehetőségem a multikormányon lévő gombok hasznalatara (hangerőszabalyzas & trackváltás).
Amennyiben nem aktív hangrendszerről van szó, a csere nem ütközik bonyodalomba. Kapható az autódhoz rádióillesztő keret, ami minden egy DIN méretű autórádiót fogad. A kormány távirányító működtetéséhez egy külön modul szükséges, de ez sem akadály.
A rádiókeret 6900 Ft, a kormány távirányító illesztő 19 900 Ft, a rádió a Te választásod. A beépítés 9900 Ft nagyságrendű.
Amennyiben aktív hangrendszer van az autóban az egy nagyobb lélegzetű átalakítás, de kivitelezhető. A választás előtt keress fel minket, hogy pontosíthassuk az árakat, a későbbi meglepetések elkerülése érdekében.
A kérdésem, hogy lehet-e utólagos távirányítós központizárat beszereltetni a '96-os Alfa Romeo 145 -be? Valami komolyabb érdekel, ami bekapcsolja a riasztót, felhúzza az ablakokat. Esetleg tudna valakit ajánlani?
Nem kér különleges dolgot. Mi Spal központizárat használunk, egy szóban összefoglalva: hibátlan. Az általunk forgalmazott riasztók mind vezérelnek központizárat, így bármelyiket választhatod. Az ablakemelés plusz modult igényel, de az sem jelent gondot. Ajánlani pedig, természetesen magunkat ajánlom...
Alapriasztóként Spal AS90-et választhatsz, de a védelem érdekében lehet fokozni a biztonsági szintet, ez az autóhasználati szokásaidtól függ. Ha sokat parkolsz utcán, és azt is veszélyesebbnek ítélt helyen, nem árt költeni a biztonságra. A megfelelő védelem kialakításában szívesen segítünk. Vagy nézz körül a duett.hu oldalunkon.
Helló Kütyüdoki!
Amióta ingyenes a navi az egyik készülékgyártónál, sokat tesztelem és elfogadhatónak tűnik. Sajnos a hangot nem tudom az autóban kellően felhangosítani. Tud olyan kütyüt ajánlani, amely a telefonom Bluetooth-a segítségével beviszi az autórádióba a navi hangját, esetleg a telefonon tárolt zenét is? (Peugeot-m van)
Van olyan modulunk (http://www.duett.hu/mp3adapter.php), ami Bluetooth-n keresztül megszólaltatja a telefonon tárolt zenét az autó gyári hangrendszerén. Elméletileg, ha a telefonról hallgatsz zenét és közben navigálsz, akkor a navigációs hang is az autó hangszóróin szólal meg, de ez telefonfüggő. Mi Nokiával kísérleteztünk, de sajnos nem jött össze. Próbáljuk ki!
A minap olvastam egy cikket a motorfűtésről és mivel közeleg a tél felkeltette az érdeklődésemet. A kályhás megoldástól egy kicsit félek, de olvastam, hogy van elektromos megoldás is, mi a véleménye erről, melyik a jobb és olcsóbb?
A jobb meghatározása nehéz, mert különböző felhasználási területek, különböző megoldást kínálnak. Aki garázsban parkol, netán fűtött garázsban, annak nem jelent semmit ez az extra. Aki az utcán kénytelen állni autójával, annak jó megoldás egy Webasto állófűtés. Akinek van lehetősége arra, hogy csatlakoztassa az autót a 230V-ba, az olcsón megúszta ezt a szolgáltatást. Mi csak a DEFA elektromos motormelegítőt forgalmazzuk és szereljük, így csak ennek ismerem a hátterét. Mondhatom, hogy nagyon jó megoldás és eddig semmiféle probléma nem jelentkezett. A DEAFA a motor fagydugójának helyére készít egy fűtőbetétet, ami a hűtőrendszer méretétől függően 400-2400W elektromos teljesítménnyel melegíti fel a motort. A saját kényelmünkön és komfortérzetünkön túl talán nem is kell ecsetelni, hogy mennyire tesz jót az autó motorjának az üzemmeleg indítás. A dízel motor nagyon nem szereti a hideget, de egy benzines esetében sem mindegy a motorhőmérséklet és lényeges a fogyasztáscsökkenés valamint a kibocsájtott káros anyag mennyiségének csökkenése. Az árak széles skálán mozognak, sok függ az autó típusától, de közelítőleg 50.000Ft-tól számolhatsz beépítve, ami úgy vélem sokkal kedvezőbb, mint egy kályhás megoldás. Természetesen a DEFA megoldása azt feltételezi, hogy lehetőséged van a 230V-os hálózatra csatlakozni. Amennyiben nem, akkor jön szóba a kályha. Sajnos ezt mi nem szereljük, ezért keveset tudok róla. Költségesebb, hiszen összetettebb megoldás. Előnye, hogy a fűtési ideje nagyságrenddel rövidebb, mint az elektromos megoldásé és mindenhol használható. (http://duett.hu/motorfutes.php)
Ki szeretném kérni a véleményét az alábbi szerkezet ügyében: KIYO Laser Pro3.
Mennyire megbízható? mennyire pontosan jelez? Kb. 50.000 ft-ért láttam!
nem kell nekem profi blokkoló, csak ne küldözgessenek már nekem olyan csekkeket amit egy ott felejtett 30-as tábla mögül fényképezgetnek!
Vagy esetleg ilyen árkategóriába detektort tuna ajánlani?
Nagyon kedvező az ára a készüléknek!
Úgy tudom, hogy a Kiyo-ban nem lézer LED-ek vannak, hanem infrák, amik lassabbak és kisebb blokkolási teljesítményt nyújtanak. Ugyanakkora felületre több fejet kéne elhelyezni a megfelelő védelem érdekében, mint drágább vetélytársai esetén. Ez a készülék nem frissíthető, szemben az Interceptorral vagy az LT 400-al, ezért, ha a rend őrzői beruháznak egy új készülékre, akkor nem marad más, mint a bizonytalanság. Ha szerencséd van, akkor kis befektetéssel sokáig használhatod a készüléket, de mindig szem előtt kell tartanod, hogy lassabb és érzéketlenebb, mint nagy testvérei. Ha nincs szerencséd, akkor egy hónap múlva csak a hamis biztonságérzet marad, vagy egyszerűen kidobod a kukába.
Én úgy vélem, hogy egy eszköz legyen az, amire használni akarom, főleg, ha ekkora összegről van szó. Nem szeretnék kompromisszumot kötni és elnézni semmiféle "adottságot" mert fele annyiba kerül, akkor inkább ne legyen. (http://www.duett.hu/traffipax.php)
Létezik olyan nem bóvli kínai FM transmitter, ami sistergésmentesen működik, és nem zavarja be a többi rádióadót, ha be van dugva? 15-ért vettem egyet, és egy kalap szar. Azt sem bánom, ha 25 ezer, ha tud javasolni egy értelmes típust.
Igen létezik jobb minőség, és létezhet jobb megoldás is.
Általában az FM adók csak simán kisugározzák a rádiójelet az éterbe, és az autó adottságaira bízzák a vétel minőségét. Ha az autó antennája közel van az FM adóhoz, szerencsések vagyunk, de lehet távol, az autó hátsó részén az antenna, ilyenkor csak gyenge, zajos, suhogós hangot kapunk eredményként, és még csak a vétel minőségét említettük. Amikor az FM adó frekvenciája egy rádióadó közelébe kerül, még az is elnyomja és rontja a vételt. Nem különben az FM adó is zavarja a hivatalos engedéllyel sugárzott rádióadók vételminőségét, ezért ez a megoldás nem engedélyezett hazánkban.
A helyesebb megoldás, amikor az FM modul az autórádió antennakörébe kapcsolódik, és ha használjuk, megszakítja azt. A modul csak az autórádió felé ad ki rádiójelet, így nem zavarja a környezetét és a környezet zajai sem zavarják az általa kibocsájtott hangot. Amikor rádiót hallgatnánk, visszazárja az antennakört és kilép a rádiójelek útjából. Ebben az esetben a környezet zavarása nélkül kis adóteljesítménnyel kapjuk meg az elérhető legjobb minőségű jelet. Sajnos nem olyan szuper így sem a minőség, csak az elérhető legjobb, hiszen csak úgy szól, mint a legjobb hangú rádióadó, lekorlátozott frekvenciahatárok közé szorítva. Ha nincs más megoldás, nem olyan rossz.
Tudnom kéne a rádiód típusát, mert lehet, hogy létezik más megoldás is egy külső hangforrás megszólaltatására. Van pár gyártó, aki olyan modulokat gyárt, amik a CD-tár vezérlési lehetőséggel bíró autórádióhoz biztosít AUX megoldást. Az adapterek vonal szintű tökéletes bemenetet képeznek, valamint lehetőséget adnak iPod, iPhone közvetlen vezérlésére is, illetve USB eszköz csatlakkoztatására.
Nemrég vettünk egy Ford Focus 1.6 TDCI 90 LE, 2006- os évjáratú autót. Sajnos csakis spanyol nyelvű használati utasítást kaptunk hozzá. De igazából nem is ez a problémám. Van benne ilyen hangvezérlés féle valami. Egy spanyol csávó beszélgetne vele, de én nem értek spanyolul sajnos. Az lenne a kérdésem, hogy létezik-e olyan megoldás, hogy magyar nyelvű legyen. Vagy esetleg angol.
Meg egyeltalán mire való ez a hangvezérlés (voice) cucc?
A hangvezérléssel a klíma, a rádió, a világítás. kapcsolását végezhetjük, jópofa, de nem egy nélkülözhetetlen extra.
Sajnos nincs hozzá magyar hang és nem is cserélhető, azaz amivel szállították az van. A szerviz szerint modul cserével megoldható az angol nyelv, de még nem csináltak ilyet.
Hamarosan megérkezik a harmadik gyermekünk és a jövőben gondolkodom a DVD lejátszós háttámla-,vagy esetleg
tető monitor rendszer beszerzésén.
Kényelmi, biztonsági és anyagi szempontok figyelembevételével milyen rendszert ajánlana?
Praktikusnak a fejtámlára rászerelhető lejátszóval egybeépített eszközt tartom, de sajnos jelenleg nem ismerek igazán jó minőségű készüléket, valahogy az elmúlt években eltűntek a piacról. Ennek a megoldásnak az előnye, hogy használható az autóban és használható a szállodában is, így két legyet üt egy csapásra az ember.
A fejtámlába épített monitor jól hangzik, de általában az autók fejtámlája kis képátlójú monitor beépítésére alkalmas, no meg kettő kell belőle, és ne feledjük, hogy fixen ott van az autóban és csábítja a rosszindulatú gondolatokat.
Létezik olyan monitor, amit a két ülés közé, a középső boksz hátuljára lehet rögzíteni és használaton kívül lehajtani. Van olyan autó, ahol kiváló megoldás, de van olyan is, ahol annyira lentre kerül a monitor, hogy a gyereknek elfárad a nyaka egy idő után. Ezt ki kell próbálni, odanézni. Áruk elég kedvező, megbízhatóságuk átlagos, képminőségük elfogadható és nincs nagy szerelésigénye.
A profi megoldás a tetőkárpitba épített monitor és hozzá egy külön DVD lejátszó. A tetőmonitor becsukva teljesen diszkrét, nem feltűnő. A mérete tapasztalataink szerint személyautó esetében 7 inch legyen, ez megfelel az optimális nézőtávolsághoz és szerintem ne legyen benne a DVD lejátszó. A tetőmonitor szakszerű beépítése bonyolult feladat, ha csak a kárpithoz rögzítenénk, az nem bírná el a súlyát, egy idő után lógna, ezért a kárpit mögé fel kell építsünk egy stabil tartószerkezetet. A stabilan beépített tetőmonitor kiszerelése is nehéz, ezért részesítem előnybe a külön DVD lejátszót, hiszen azt időnként ki kell szerelni egy tisztításhoz, valamint, ha meghibásodik, akkor elég csak a lejátszót cserélni.
Az általam ismert tetőmonitorok közül az Alpine PKG-850P egy nagyon jónak ítélt készülék, én ilyet használok nagy megelégedéssel.
A lejátszók hangját általában infra fejhallgató szólaltatja meg, de ez kicsi gyermekek esetében nem használható, ezért ilyenkor, ha van a gyári autórádiónak bemenete, akkor arra kötjük, ha nincs, akkor FM modul segítségével szólaltatjuk meg a gyári hangrendszeren.
Kérdésedre visszatérve, kényelmi és biztonsági szempontból a bokszra szerelt és a tetőmonitor a legjobb megoldás, anyagilag a bokszra épített monitor a kedvezőbb, míg minőségét tekintve a tetőmonitor a jó választás.
Természetesen nálunk ezek a szerkezetek megtekinthetők és kipróbálhatók!
Egy 2003-as 1.6 16Ves Opel Astra G tulajdonosa vagyok és mostanában egy furcsa jelenséget vettem észre, nagy melegben gyakran használom a légkondit és néha előzéselőtt kikapcsolom, hogy ne fogja vissza az autót. Mostanában ilyenkor, amikor meleg motornál kikapcsolom, fehér füstszerű anyag ömlik be a középső légbeömlőn, aminek szaga nincs, és igazából párának tűnik. Ha visszakapcsolom a klímát azonnal eltűnik. De ezt csak ezen a nyáron tapasztaltam, a klíma teljesen gyári, még soha nem volt szerelve, rendesen hűt. Ön szerint mi lehet ez a jelenség?
A "fehér füstszerű anyag", az nagyon nem jó, olyat még nem láttam.
A klíma kikapcsolásakor a regiszter lemezei között lévő kicsapódott párát befújja a ventilátor az utastérbe, ez normális dolog, de azt csak egy pillanatra érezzük, látni nem lehet.
Ellenőrizni kéne a pollenszűrőt, mert az elhasználódott szűrőn kevesebb levegő jut be a rendszerbe és így kevesebb levegő jut az elpárologtatásra. Meg kéne nézetni a rendszerben lévő gázmennyiséget, mert, ha kevés a gáz, akkor alacsonyabb hőmérsékletet állít elő a regiszter és több a kicsapódó nedvesség. Ha volt már töltve a klímarendszer, akkor meg kéne mérni és szükség esetén be kell állítani a fagyásérzékelőt, mert ez is okozhatja a túlhűtést és a többlet kicsapódást. Lehet eldugulva a kondenzvíz elvezetőd, de akkor általában a pangó víznek büdös, poshadt szaga van, azt nehéz nem észrevenni és működő klímánál még köpködné is a vizet.
Javaslom, hogy keress fel egy szakembert, mert ezeket otthon a pollenszűrő cseréjét kivéve nem tudod ellenőrizni.
Lehet-e utólag tempomatot beszereltetni autóba? Érdemes-e és mire érdemes figyelni? Egy 2003-as Focus-ról lenne szó, de gondolom, utólagos beépítésnél ez nem sokat számít.
Természetesen lehet. Az általam ismert utólagos tempomatok szerintem egy helyen készülnek, így nagyon nem kell figyelned semmire a vásárlásnál. Hogy érdemes-e? Amikor még nem volt, úgy gondoltam, nincs túl sok értelme, de amikor az egyik autómban megtapasztaltam, nem szeretnék lemondani róla - ez az egyik legkényelmesebb dolog. Az autó adatai lényegesek, mert az utólagos tempomat sok esetben típusspecifikus, az adott autótípushoz gyártott kábelköteggel, csatlakozókkal és Can-bus modullal.
Mi Waeco tempomatokat szerelünk, a Waeconál lehetőséged van három féle kezelőből választani, lehet kormányra szerelt, lehet bajuszkapcsoló és lehet a műszerfalra szerelt kapcsoló. (http://www.duett.hu/tempomat.html)
Mostanában jutok hozzá, egy 2010 -es évjáratú Opel Vivarohoz (2.5 diesel 107 kw), de sajnos nincs benne fogyasztásmerő, amire a gazdaságos és környezetkímélő vezetéshez szükségem lenne.
Lehetséges utólag beszereleni?
Mi nem foglalkozunk ilyennel, ezért rákérdeztem az Opelnél dolgozó kollegánál. Ő azt mondta, hogy Vivarohoz nincs megoldás.
Rákérdeztem a Renaultnál is, hiszen neki is van köze ehhez az autóhoz, de ott is csak csóválták fejüket a szakik. Ilyen jellegű kérés még nem volt, de hirtelen számítás szerint is több százezer forint a befektetés mértéke, meg aztán szerelő sincs, aki elvállalná.
Utólagos extrákkal foglalkozó partnerünk csak annyit mondott, hogy egy tuningboltban nem paraméter a fogyasztás.
Sajnos azt kell, mondjam, hogy az én köreimben erre nincs megoldás.
A neten találtam egy utólagos BC beépítését hirdető oldalt, de azon nem találtam meg a forgalmazó telefonszámát, csak egy e-mailt. Az ajánlott beszerelő műhelyt felhívtam, de nem vállalnak ilyen munkát, mert nem éri meg a ráfordított nyolc óra munka (a honlap azt hirdeti, hogy két óra, és csak egy fogó és egy csavarhúzó kell hozzá).
Remélem, a kommentek segítenek majd, de légy óvatos, és nagyon járd körül a kérdést mielőtt nekiugrassz.