Klíma utólag

2010. augusztus 4., 11:27 Módosítva: 2010.08.24 15:18
1

Egy 2001-es Renault Clióm van (még a projektor lámpás). A problémám a következő lenne: az autó egész belseje (km-óra, ford.mérő, kijelzők) fogta magát és feladta a szolgálatot. Két szerelőnél voltam, az egyik szóba sem állt velem, a másik cserélni akarta az egész belsőt (beműteni egy töröttből vagy valami hasonló). A kérdésem az lenne, hogy nem lehetne ezt megoldani csak simán bontással, anélkül, hogy cserélni kellene az egészet? A másik, van egy ugyanilyen autóm, de az 2000-ben gyártott. A kérdésem az lenne, hogy van-e értelme utólagos klímát tetetni bele, mert azt hallottam, hogy csak a baj van velük (állandóan kiszökő gáz stb.). Válaszát előre is köszönöm!

http://www.automuszer.eu az idők kezdete óta javítanak, ha valaki, akkor ők megoldják a problémádat.
Régen mi is szereltünk utólagos klímát és nem volt vele bajunk, sőt feleségem autójában is egy Diavia hűtőrendszer üzemel közel tíz éve problémamentesen. A gondot inkább a klíma árában látom, de ha neked megér ennyit, akkor bátran. A beépítés előtt gondold át, hogy az autó motorja hogyan fog viselkedni egy klímával, bár nem írtad, hogy mekkora motor van az autódban, de tudd, hogy a klíma jócskán visszafogja a lovakat a motortérben!

Nagyobb teljesítménnyel mérnek

2010. augusztus 3., 10:49 Módosítva: 2010.08.24 15:10

A következő radardetektor vásárlását tervezem.
Annyi lenne a kérdésem, hogy ha Amerikából rendelem meg, akkor megfelelően fog működni-e itthon is a detektor? Ismerni fogja-e az összes nálunk használt frekvenciát? Sajnos fogalmam sincs, hogy van-e bármi különbség az ottani és a nálunk használtak között.
Válaszát előre is köszönöm.

Akár szerencséd is lehet! Az árkülönbség miatt sokan megpróbálják megrendelni Amerikából a detektort, de rosszak a tapasztalatok. Több esetben a forgalmazó ígéretével ellentétben nem alkalmas az európai használatra a készülék, vagy nem veszi az itteni sávokat, vagy roppant gyenge vételképességgel rendelkezik, na és panaszra, reklamációra nincs lehetőség. 
A mérendő frekvenciasávok különböznek a két kontinens között. Az „X" sáv nálunk nem használatos, ezért egy amerikai készülék, ami ezt a sávot is figyeli, sok téves jelzést ad. A „Ku" sáv az amerikai készülékekben nincs benne, ezért résként tátong a védelmi pajzson az európai használatkor. A „K" sáv nálunk 24,125 GHz, míg a nagy vízen túl 24,150 GHz, a „Ka" sáv hazai pályánkon 34,3 GHz, de ezt az USA-ban 33,4–36 GHz-ig használják, ez az eltérés a készülék érzékenységében jelentkezik, tehát nem olyan távolról és nem olyan biztosan jelez. 
Van olyan, hogy sikerül egy európai használatra átalakított, azaz áthangolt készüléket vásárolni, de annak érzékenysége gyengébb. Ennek az az oka, hogy Amerikában a rendőrök nagyobb teljesítménnyel mérnek, így ott nincs szükség oly nagy vételképességű készülékre, mint nálunk.
Mint az előző példák mutatják, nem olyan egyszerű dolog megtalálni a megfelelő készüléket. Én úgy vélem, hogy vannak erre megfelelő szakemberek és forgalmazók itt hazánkban, és megéri az árkülönbség a biztonságot, hiszen nem két forintról van szó. Ha ilyet szeretnél venni, akkor vegyél egy mély levegőt és vedd meg itthon azt az előjelzőt, amit már kiválasztottak és ellenőriztek helyetted. Van garancia, tudsz kérdezni, és ha baj lenne, tudsz reklamálni. A netes vásárlásnál könnyen mellényúlhatsz, és hamis biztonságot vásárolsz magadnak, akkor inkább ne legyen ilyened. 
A radardetektor egy nagyon pompás eszköz, aminek egyetlen célja az lehet, hogy a hibásan kihelyezett túlkorlátozó táblák és a sutyiban elrejtőzködő büntetni és nem betartatni vagy balesetet megelőzni akaró rendőrök bősz haragját előjelezze, és ezzel rákényszerítsen minket a szabályok betartására. Magam, családom és minden embertársam érdekében azt kérem, hogy ha veszel is egy ilyet, tartsd be a sebességhatárt és ne érezd azt, hogy most már mindent lehet. Ez a szerkezet csak jelez, vezetni nem tanít meg senkit és a reakcióidőt sem javítja! 
Természetesen mi is árusítunk előjelzőket, amiket mi teszteltünk és folyamatosan ellenőrzünk.

Nincs frissebb

2010. augusztus 2., 15:40 Módosítva: 2010.08.24 15:22
Két éve van egy Harman Kardon 810-es GPS navigációm, a benne lévő térképek pedig legalább vagy 3 évesek. Abban kérném a segítségét, hogy honnan lehet beszerezni a legújabb térképeket, vagy ha nem áll rendelkezésre a legújabb fríssítés, akkor legalább valamilyen update?

Azt olvastam, hogy a gyártó nem biztosítja a szoftverfrissítést: azért valamilyen megoldás csak lehetséges, nem? Úgy tudom, hogy a készülék valamilyen iGO-alapú, ún. iGO-klón szoftverrel rendelkezik. Kérem a segítségét, hogy lehetne megoldani, hogy naprakész legyen a térkép rajta?

Azt hiszem, ezzel a készülékkel nem állunk jól. A forgalmazó szűkszavú válaszából annyi derül ki számomra, hogy hamarosan megjelenik a frissítés, de időponthoz ezt nem kötötte. Igaz, hogy ezt a szoftvert is a Nav N Go Kft. készítette, de a Harman megrendelésére, így nincs lehetőség más módon frissíteni az adatbázist, mint a Harmanon keresztül. Ők kérték így, ekkora adatbázist vásároltak, és úgy tűnik, nem is akarnak ebbe pénzt fektetni, ezért nincs frissebb. 
Bízz a hazai forgalmazóban, akinek az asztalán már ott hever a frissítés, de még nincs jogosultsága azt forgalomba hozni, és figyeld a honlapjukat – www.absolutsound.hu

Suzukiba mélyládát

2010. július 29., 15:15 Módosítva: 2010.08.24 15:06
4

Vettem egy aktív mélyládát, amely rendelkezik nagyszintű bemenettel is.
Az én autómban (Suzuki Ignis) gyári CD-s rádió van. Az lenne a kérdésem, hogy mikor bekötöm az aktív ládát a hátsó hangszórókhoz, azok maradhatnak-e bekötve, vagy nem!

Ez a nagyszintű bemenet osztójának méretezésétől, illetve az osztó megoldásától függ. Optimális esetben maradhat bekötve, mert az osztó nem terheli be a rádió végfokát, de az esetek nagy százalékában a gyártók egyszerű megoldást alkalmaznak, és ezért nem használható így. A puding próbája az evés, bajt nem csinálsz, nyugodtan kösd be és hallgasd meg, ha túl nagy az osztó terhelése a rádió felé, akkor közepes hangerőnél már elkezd torzítani a hang. Ha nem alkalmas a mélyládád bemenete erre, akkor vásárolhatsz nálunk ilyen osztót külön 4900 forintért, azzal biztosan jó lesz. A bekötésre nagyon figyelj, mert a rádió végfokozatát könnyű tönkretenni, a bekapcsolás előtt többször ellenőrizd!

Ledes lámpa nappalra

2010. július 27., 11:20 Módosítva: 2010.07.27 11:21
1

Tisztelt Kütyüdoktor! Az lenne a kérdésem, hogy tunningboltokban kapható ledes lámpa megfelelő-e állandó nappali fény gyanánt? A ködlámpa mellé szeretném beépíteni. Használható-e ez a lámpa és csak belterületen vagy külterületen is elegendő?

A válasz - nem. A gyárban megtervezett lámpa és világítás, amit a KRESZ elfogad, azon semmiféle változtatás nem engedélyezett, illetve típusmódosításnak számít.

A rend őreinek kémlelő hullámai

2010. július 26., 15:23 Módosítva: 2010.07.26 15:23

Tisztelt Doktor Úr!

Tudna-e ajánlani megfizethető árú radardetektort? (Mi a különbség a Kiyo E-255 és az Iconx E-255 között?)

Röviden a második kérdésedre csak annyit válaszolnék, hogy a felirat.

Az ajánlással nincs egyszerű dolgom, magyarázkodnom kell, mert a detektorok igen szélsőséges palettán mozognak. A fent említett E-255 típus a 20.000 Ft-os kategóriába tartozik, míg például az általunk használt Bel RX65, a 125.000 Ft-os csoport tagja. Ugye mindenki felfedezte azt a bűvös és nem elhanyagolható 100.000 Ft-os különbséget! Itt valami sántít!

Mi is indokolja ezt?

Először is szeretném leszögezni, hogy az alsó kategóriába tartozó detektorokról általánosságban írok és nem egy konkrét típust jellemzek. Az olcsó készülék alacsony előállítási költséget feltételez, amit csak az őt felépítő alkatrészek árával és egyszerűbb kapcsolástechnika alkalmazásával lehet elérni. Az alkatrészek tűrése (pontossága), és az alkalmazott áramköri megoldások következménye, hogy nem egy szuperpontos műszert kapunk végeredményként, hanem egy általánosságban használható terméket. Ezek a készülékek kis érzékenységgel és nem túl pontos szelektivitással várják a rend őreinek kémlelő hullámait. Mit is jelent ez? Az érzékenység az a paraméter, ami meghatározza, hogy mekkora az a távolság, ahol a készülék előjelez számunkra. A gyártók azért nem fektetnek túl nagy energiát erre a paraméterre, mert az amerikai rendőrök jóval nagyobb teljesítménnyel mérnek, tehát oda jó ez is.

A szelektivitás a mérendő sáv pontossága, azaz, ha nem elég szelektív a vevő, akkor olyan kikeveredő, szomszédos frekvenciákat is bejelez számunkra, amitől nem is kéne rettegni.

Az európaiasított készülékek között sok olyan van, ami igaz, ismeri a Ku sávot, de azt csak pár méterről, hiszen csak ráerőltették ezt a frekvenciatartományt, hogy az európai piacon is eladható legyen.

Összességében, aki a kedvezőbb árfekvésű készülékek közül választ, az könnyen mellényúlhat és csak hamis biztonságérzetet vásárol magának. Ilyen esetben jobb, ha nincs előjelző készülékünk, mert akkor legalább vagy betartjuk a sebességhatárt, vagy jobban figyelünk.

Bizonyosan a hozzászólásokban repkednek majd a megbízható típusok, és bizonyosan lesz köztük olyan, ami tényleg használható, de mi a biztosra mentünk a termékünk kiválasztásánál. A Bel RX65 mérései azt igazolták, hogy valóban alkalmas arra, amire gyártották és ezt a szereléseink végén tesztkészülékünkkel be is tudjuk mutatni a vásárló számára.

Régen én is használtam egyszerűbb felépítésű készüléket és volt is vele sikerélményem, de kellett hozzá jóindulat és türelem, hiszen rengeteg hamis riasztást produkált és emiatt folyamatos odafigyelést igényelt. Régen volt, olcsóbb volt. Akkor ott tartott a technika, de ma már van pontosabb és biztonságosabb, bár azt is meg kell jegyezzem, hogy a legjobb készülék működésére sincs garancia!

Hajts a megengedett sebességgel.

A piros vagy a sárga vezetéket

2010. július 22., 15:35 Módosítva: 2010.07.22 15:35
4

Tisztelt Kütyüdoktor!
A gondom a következő fejegységgel, Pioneer DEH-3000MP lenne egy Peugeot 106 XN (1996)-be lett beszerelve. Amikor leveszem a gyújtást a kocsiról és kihúzom a kulcsot, a fejegység elveszti a memóriát. De ugyanez történik, akkor is, ha gyújtást adok, beírom az indítási kódot, elindítom a kocsit, szintén memóriát veszt a fejegység, sőt nem is indítja automatikusan. Zavaró tud lenni, mert ilyenkor egy közepes hangerőt ad egyből a fejegység, ami induláskor eléggé zavaró tud lenni.
Válaszát előre is köszönöm.

Visszatérő kérdés, ezért idézem egy korábbi válaszom:
"Nagyon egyszerű a megoldás. A rádió csatlakozóján van egy piros és egy sárga vezeték és azokon van oldható kötés. Húzd szét és cseréld meg őket (piros kábel sárgában, míg a sárga pirosban folytatódjon). Az ISO csatlakozó szabványnak számít, de az állandó és a kapcsolt áram autótípusonként forog, ezért tesznek erre a két kábelre külön csatit a fejegység gyártók."
Sok sikert!

Kellemetlen meglepetések nélkül

2010. július 22., 15:32 Módosítva: 2010.07.22 15:32

Szeretnék GPS-t vásárolni, és eddig az 50 E HUF alatti kategóriából a Navigon 4310 Max tetszett meg. Nincs még tapasztalatom a GPS-ek terén. Mit lehet tudni erről a készülékről, illetve a hozzá tartozó térképről, van-e ebben az árban (40 E HUF) jobb, biztosabb készülék, térkép.

Ha már Navigon, akkor 4350 max.  Nagyon kényelmes és praktikus, ha van egy kihangosító szett is a navigációban. Sajnos a TMC nem működik hazánkban, de egy nyugati utazásnál jó szolgálatot tehet. A Navigon esetében a vásárlás után van 30 napod, hogy letöltsd a legfrissebb térkép adatbázist a készülékre, és figyelj arra, hogy a kereskedőtől függően 80-100%-os kedvezménnyel megválthatsz egy Fresh Map nevű szolgáltatást, ami két éves lehetőséget ad térképfrissítésre!
A Navigonok Navteq térképszoftvert használnak, ami elég jónak mondható országunkban, de nem 100%, ezt tartsd szem előtt, nem várhatsz tőle olyan részletes adatbázist, mint egy iGO vagy egy Garmin (Top-Map) térkép esetében!

Mielőtt bármit is megvásárolnál, el kell döntened, hogy hol és mire akarod használni a készüléket és ez szerint szűkítsd a potenciális navik listáját.

Hol akarod használni a szerkezetet?
. Csak hazánkban
. Magyarországon és a környező országokban
. Magyarországon és Nyugat-Európában
. Magyarországon és Kelet-Európában

Hasznos lenne számodra:
. A széles, nagyméretű kijelző, vagy elég a kicsi
. Ha nem csak az autóban tudnád használni, hanem motoron, bringán, kiránduláskor vagy egyéb sporttevékenység közben
. Képnézegető program
. MP3 lejátszási funkció
. Telefon kihangosító szolgáltatás
. TMC (csak Nyugat-Európában vagy Magyarországon is)
. Traffipax előjelző (néhány országban tilos a használata!)

Ami nem szokott eszünkbe jutni:
. Ki biztosítja a térképfrissítést - a forgalmazó, a gyártó vagy a térképgyártó
. Előre láthatóan mekkora összeget képvisel a frissítés, pl. ingyenes-e a magyar vagy a KEU
. Van-e mód előre, kedvezményesen frissítési lehetőséget vásárolni, mint pl. a fent említett Fresh Map, vagy Garmin esetében a Lifetime kártya.
. Van-e márkaszervize
. Mi van a csomagban, azaz kapsz-e hozzá tartót, hálózati töltőt, védő tokot.

Most jó sok kérdést tettem fel, amivel egy kicsit összekavartalak, de egy szaküzletben ezeket a kérdéseket felteszik és segítenek megválaszolni őket, így nem egy évre, hanem hosszú távra választhatsz magadnak készüléket, utólagos, kellemetlen meglepetések nélkül.

Kizár az Audi

2010. július 19., 12:48 Módosítva: 2010.07.19 12:56
4

Van egy nagyon érdekes problémám! Az autóm egy '99-es Audi A4 1.9 TDI, még az első szériából. A központi zárral van gond. A kocsi kulccsal ill. távirányítóról is nyitható/zárható, én kulccsal szoktam lezárni. Mostanában negyedjére találom másnapra nyitva az autót, úgy hogy előző délután kulccsal lezártam! Így még sohasem jártam, hogy lehet ez?
A tanácsát várom és köszönöm előre is!

Sajnos létezik, mi is tapasztaltunk ilyet. Nem vagyok biztos az autódban, ezért leírom a lehetséges verziókat.
Lehet a bal első ülés előtt a szőnyeg alatt az elektronika egy dobozban. Itt a kábelek szoktak rohadni a csatlakozásoknál, vagy maga a doboz ázik be. De eltörhet az ajtócsati, vagy a csomagtér ajtó átvezetője, és okozhatják ez a problémát az összeérő kiszőrösödött kábelek. Lehet levegős is a központi zárad, akkor pedig a kompresszorban rohadhat valami, vagy itt is élnek az átvezető hibák. A kompresszor lehet a hátsó ülés alatt, vagy a csomiban oldalkárpit mögött szivacsba csomagolva.
Nálunk ilyen hibák fordultak elő, ha nem jutsz semmire, várunk szeretettel!

Jelképes összeg?

2010. július 14., 14:39 Módosítva: 2010.07.14 14:39

2,2 JTD Lanchia Phedra (2003) komputerén szeretném átállítani olaszról angolra a használt nyelvet. Ekkor a rendszer kéri, hogy helyezzem be az install CD-t. Mivel ilyenem nincs és kb 15 megkérdezett Phedra tulajdonos sem talált CD-t (illetve egynek volt navigációs CD-je) most kérnék tanácsot. Gondolom ez a CD máskor is fontos lehet.

Sajnálom, az install CD szervizanyag, ezért csak a márkaszerviz tudja átállítani a nyelvet, egy jelképes összegért.

Bi-xenon

2010. július 14., 14:38 Módosítva: 2010.07.14 14:38
11

Nekem az autómba gyárilag xenon van,de csak a tompított xenon,a távolsági sima H7-es. Ha a távolsági helyére raknék utólagos xenont,az szabályos lenne? Mert ugye mosó van, automatikus állító van.

Megtúrtuk a vonatkozó szabályokat, de nem találtunk, csak a közel húsz éves törvényt, viszont az naprakész és egyértelműen ráhúzható a kérdésre. Közérthetőre fordítva valahogy így szól - a lámpatesten történő változtatás típusmódosításnak számít! Ha az autó H7-es izzóval született, akkor nem tehetsz bele mást. Az autómban szintén xenon tompított és normál izzós reflektor van, amikor reflektorra kapcsolok, az autó nem kapcsolja le a tompítottat, így remekül látok, ezért nem érzem indokoltnak a xenonosítást. Ha gyengének érzed a világítást, akkor ott valami más probléma leledzik az autóban.

Memóriát veszt a fejegység

2010. július 14., 14:37 Módosítva: 2010.07.14 14:37
2

Megvettem a fejegységet, szépen be lett kötve, gyújtás adtam a kocsira, bekapcsolom a lejátszót, szépen beállítottam mindent, el is lettek mentve a frekvenciák. Erre ráindítok a kocsira, indítás alatt kikapcsolja a fejegységet, majd ahogy elindult a motor, visszakapcsol a fejegység és nincsenek meg az adott frekvenciák. Esetleg vissza se kapcsolja a fejegységet. Mi lehet a hiba?
A másik kérdés a világítás figyelmeztető jelzésével van gond. Amikor rajta marad a világítás a kocsin, bármelyik első ajtót kinyitva megszólal a hang, hogy lehet megoldani, hogy csak a vezető felőli ajtó nyitásakor szólaljon meg?

Nagyon egyszerű a megoldás. A rádió csatlakozóján van egy piros és egy sárga vezeték és azokon van oldható kkötés. Húzd szét és cseréld meg őket (piros kábel sárgában, míg a sárga pirosban folytatódjon). Az ISO csatlakozó szabványnak számít, de az állandó és a kapcsolt áram autótípusonként forog, ezért tesznek erre a két kábelre külön csatit a fejegység gyártók.
A második kérdésedben csak részben tudok segíteni. Sajna, de nem tudom, hogy a Peugeot esetében hol vannak összehozva az ajtókapcsolók egy pontba. Ezt a pontot kell megkeresni és szétválasztani, hogy csak a bal első ajtókapcsoló maradjon vezérlésnek. Ezt a pontot a márkaszerviz szakija meg tudja nézni a kapcsolási rajzon.
Nem túl szép, de hathatós megoldás lehet, hogy megkeresed a csipogóját és annak csatlakozóján megtalálható az ajtókapcsoló bemenet. Ezt a szálat elvágod és helyére húzol egy kábelt a bal első gombától. Tudom, hogy nem szép, de gyors megoldás.

– vümm-vümm-vümm – szólt a tompított fény

2010. július 10., 10:00 Módosítva: 2010.07.10 10:00

Kedves Kütyüdoktor!

2004-es Fiat Pandám furcsa hangokat produkál, ha bekapcsolom a tompított világítást. Nehéz leírni a hangot, de olyan, mintha valami szorulna és emiatt süvítene. Nem folyamatosan, hanem szakaszosan (vümm-vümm-vümm :) ). Ahogy melegszik a motor, picit halkul, de nem hallgat el.

Mi okozhatja ezt?

Válaszát előre is köszönöm.

A „vümm-vümm-vümm :-)" így látatlanban a generátorod ékszíjára utal.

Amikor bekapcsolod a világítást, az autó elektromos rendszere nagyobb töltést igényel, ami nagyobb nyomatékot kíván az ékszíjtól, ami valószínűleg laza vagy elhasználódott, ezért megcsúszik és süvítő hangot hallat. A motor és az ékszíj melegedésével javul a tapadás és csökken a hang intenzitása. Gondolom, néha az autó beindítása után az első gázfröccsöknél sikító hangot is hallat a motortér.

Ez természetesen nem biztos, csak egy lehetőség a sok közül. Keress meg egy szervizt, szerintem gyorsan behatárolható hibával állunk szemben.

Hangszórón szeretnék zenét hallgatni motoron

2010. július 9., 14:41 Módosítva: 2010.07.09 14:42

Tisztelt Kütyüdoktor!

Motorkerékpárhoz létezik-e utólag beszerelhető valamilyen rádió vagy zenelejátszó, amely kisebb méretű az autósnál, és hangszórón át hallgatható (nem sisakba beépített)?

Üdv:
Miki

Sajnos nem ismerek ilyet. Ismereteim szerint, amely motorkerékpár rendelkezik beépített hangszórókkal, az rendelkezik szabványos rádióhellyel is.

Ha Te szeretnéd kialakítani, akkor nagy gondot kell fordítanod a vízvédelemre. Forrásként használhatsz bármilyen hordozható zenelejátszót, erősítőként tudom ajánlani a Fusion MS-AM702 2x70 W-os teljesen vízvédett készülékét. Ne feledkezz meg arról, hogy a motorkerékpár akkumulátora nem túl nagy kapacitású, így álló motornál nem tanácsos zenét hallgatni.

A motor típusának ismeretében talán több dolog eszembe jutna. Remélem, ezzel is segítettem egy picit.

Hifi Jetta II-ben

2010. július 7., 13:50 Módosítva: 2010.07.07 13:50

Üdv Kütyüdoki!

Jetta II-esbe szeretnék hifit szereltetni. Ehhez megvan az erősítő (twister 1000tw, 4 csatornás, 1000 wattos), valamint egy mélyláda (twister, 350 watt). A fejegységet a Sencor kínálatából néztem (SCT 4014MR vagy SCD 5035MR, inkább az utóbbi), ugye ezek a fejegységek nem a legjobb teljesítményűek közé tartoznak. Ezért szeretném az erősítőt 3 csatornán használni 2 darab Clarion SRP-1720S szettel. Tehát lenne jobb és bal oldalon egy-egy csatorna, a mély a harmadik. A kérdésem, hogy jó-e ez az elképzelés így, ahogy van? Vagy az erősítő csak a mélyet hajtsa meg és a rádió meg a hangszórókat? Ugye, a hangszórók épsége is fontos:)

Előre is köszönöm a segítségét!

Üdvözlettel: Csádi

Teljesen jó az elképzelés, így kell bekötni. A hangszórók védelmét és a megfelelő hangzást ellátja az erősítő beállítása. Sok sikert!

Márkaszervizt vagy nem

2010. július 7., 13:47 Módosítva: 2010.07.07 13:47

Szeretnék az egyéves, garanciális autómba utólag ülésfűtést és tolatóradart szereltetni. A márkaképviselet horribilis összegekért ajánlott. Elvész-e a garancia, ha nem náluk szereltetem? Mire figyeljek?

A kereskedelmi törvényt értelmezve nem szűnik meg a garancia, de van olyan autómárka, amely a garanciális feltételekben kitételeket tesz. Természetesen erre nincs joga, no de ki tud harcolni egy kereskedővel?
Az ülésfűtés kiválasztásánál részesítsd előnyben a karbonszálas fűtőbetétet, mert a huzalos kivitelt egyes esetekben átérezni az üléshuzaton. Az utólagos ülésfűtések között nem láttam még gyenge szerkezeteket, kevés cég gyárt ilyet és általánosságban jónak mondhatók. 
A tolatóradar legyen négyszenzoros és lehessen fényezni, így tökéletesen illik majd az autóhoz. Léteznek kijelzővel bővített szettek, ez a használat szempontjából nem lényeges extra. A nagyobb bevásárlóközpontok autós részlegén fellelhető pár ezer forintos eszközöket nem ajánlom, mert azok hibaszázaléka kiugróan magas, és a cseréjük is nehézkes (a fejek átmérője jóval nagyobb, mint megbízható testvéreiké). 
A tolatóradar kiválasztásakor figyelni kell, hogy van-e vonóhorog (vagy tervezel-e később), kiálló pótkerék az autón, ezen autókhoz speciális szett szükséges. 
Nyugodtan merem ajánlani mind az ülésfűtést, mind a tolatóradart utólag, teljesen gyári kinézettel és megbízhatósággal rendelkeznek.

Gáz van, nincs gáz

2010. július 7., 13:43 Módosítva: 2010.07.07 13:44
Üdvözletem!
A kérdésem egy 2004-es évjáratú Opel Astra Caravannal kapcsolatos (1,4-es benzines). A klímaberendezés elektronikus működtetésében van-e valami nyomáskapcsoló amit a gáz nyomása szabályoz? A problémám a következő: Ha bekapcsolom a klímát, a ventilátor elindul, de a komresszor mágnestekercse nem húz be. Kikötöttem és direktben az aksiról adtam neki 12 V-ot akkor behúzott és ragyogóan hűtött. Ezért kérdezem: ha esetleg csökkent a gáz nyomása nem valami nyomáskapcsolón keresztül kap-e 12-V-ot és azért nem húz be? Vagy annak is örülnék, ha valami kapcsolási rajzot tudna küldeni, de nem valami sematikus rajzot.
Tehát még egyszer egyszerübben: a klíma kompresszor mágnestekercse és a kapcsoló között van-e más elektronikus alkatrész (relé, biztosíték, nyomáskapcsoló)? A biztosítékok jók!
Előre is megköszönöm érdemleges válaszát és remélem mielőbb válaszol.
Természetesen a klímakapcsoló és a mágnes között található egy-két alkatrész. Kapcsolási rajzot nem tudok küldeni, mert azt a szerviz sem adja ki, de nincs is értelme, mert otthon nem érdemes klímát javítani.
Nagy valószínűséggel egyszerűen elfogyott a gáz a rendszeréből, újra kell tölteni és működni fog. A gáz eltűnése nem feltétlenül hiba, a klímát télen is be kell kapcsolni néha, hogy a rendszerben lévő olaj körbejárjon, és ne engedje kiszáradni a tömítéseket. Mivel nem a teljes gázmennyiség szivárgott el a rendszerből, ez okozza, hogy kézzel vezérelve jónak tűnik a klímaberendezés.
Általában a hiba ennyire egyszerű, de természetesen előfordulhat egyéb gond is. Látogasson el egy klímatöltő szakihoz, és rögtön kiderül. Otthon úgy sem tud mérni vagy tölteni.

Kiszedetné a rendőr a xenont

2010. július 6., 09:53 Módosítva: 2010.07.06 09:53
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

Olyan információt szeretnék megtudni, hogy ha már árusítják itthon az utólagos xenon rendszeretek, gondoltam, hogy én is veszek egyet, mégpedig bixenont vettem! Fényszórómagasság-állításom természetesen van, viszont se fényszórómosóm, se automatikus fényerő/szintszabályozó nincs! Jah és így ment át a műszaki vizsgán az autó, mert nem tudtam róla, hogy ezek kellenek bele és simán otthagytam az autót, de nem szóltak, hogy gond lenne, hanem utána, amikor a rendőr megállított és kérte, hogy szedjem ki, különben a forgalmi bevonására kerül sor! Szeretnék felvilágosítást kapni, hogy milyen esetben használhatok xenont? Illetve ha ez így van, ahogy a rendőr elmondta, akkor miért árusítják ezeket úgy, hogy bármilyen autóba be lehet rakni? Mert én is direkt megkérdeztem, hogy az én autómba berakhatom-e!? Természetesen igent mondtak! Én hülye meg nem a legolcsóbbat vettem meg!

Válaszát előre is köszönöm!

Természetesen lehet árusítani a xenont, hiszen (a legtöbb márka) rendelkezik a forgalmazáshoz szükséges engedéllyel, bevizsgálással (E,e,Ce). A xenonkereskedők elméletileg azon autóstársainkat célozzák meg, akiknek autója gyárilag is xenonizzóval rendelkezik és egy hiba esetén nem szeretnék kifizetni a gyári szett árát, inkább az utángyártott, kedvezőbb árfekvésű termék mellett döntenek.

Az már más kérdés, hogy olyan autóba is beépítésre kerül, amely autó nem alkalmas xenon fogadására. Ez az autó tulajdonosának döntése, körültekintésének hiánya és a forgalmazó hibás, nem megfelelő tájékoztatásának eredménye. A kezdetek kezdetén mi is forgalmaztunk xenont, de honlapunkon és a garanciajegyen feltüntettük ezt az információt. Előkotortam a mentéseim közül, a hivatkozásra kattintva olvashatod – http://www.duett.hu/xenon.doc –, ez a Közlekedési Főfelügyelet válasza kérdésünkre, miszerint szabad-e, és milyen autóba szabad xenont beépíteni.

Természetes, hogy a műszaki vizsgán észre kellett volna vennie a vizsgáztatónak a hibát, van ilyen, elnézte. A rend őre helyesen járt el, és korrekt volt, ha csak figyelmeztetett és nem azonnal büntetett.

Saját véleményem szerint is hibás döntés xenont szereltetni arra nem alkalmas gépkocsiba vagy motorkerékpárba. Igaz, hogy jobban látunk, de roppant módon zavarjuk és elvakítjuk vele autóstársainkat, ami komolyabb veszélyforrás, mint az esetlegesen gyengébb gyári világításunk. A hagyományos izzóra tervezett lámpa xenonizzóval egészen más vetülést produkál, ezt mindenki ellenőrizheti egy fehér falra világítva, amin a xenon tuning eredményeképpen egy egész más fényjelenség jelenik meg, szétszórt pontokkal, foltokkal, nem a jól megszokott, vízszintes, tört vonal. Ezek a szétszórt foltok, a beállítatlanság (beállíthatatlanság) és a magasabb fényerő vakítja el a szembe jövő autóst, illetve az előttünk haladót. Esőben az utólagos xenon, mivel nem termel annyi hőt, nem szárítja le a lámpaburáról a vizet, amin a kis vízcseppek lencseként összevissza vetítik a fényt, ezzel ismét zavaró színfoltjai leszünk a közlekedésnek.

Visszatérve, hogy miért árusítják a xenont? – azon autósoknak, akik a gyárilag xenonnal szerelt autójukba szeretnék kicserélni az izzót vagy talán az egész rendszert egy hiba esetén, olcsóbban.

Számítógépet a Vectrába!

2010. július 4., 07:56 Módosítva: 2010.07.04 07:56

Tisztelt Doki!

Lehet, hogy buta kérdést teszek fel, de érdekelne a véleménye. Lehetséges-e a Vectra B1 1.8 16v ’98-as kocsimba fedélzeti számítógépet tenni? Az én kocsimban nincs, de a nagyobb felszereltségű Vectrában van. Ha lehetséges, mit kellene vennem és kb. mennyibe kerülne?

Válaszát köszönöm előre is.

Sajnos a gyári átalakítás nem a mi világunk, erről a márkaszerviz szakija tudna nyilatkozni. Mi az utólagos extrák között igyekszünk jónak lenni, és ebből a tevékenységi körből tudok ajánlani számodra megoldást, hogy össze tudd vetni a gyári beépítés árával és tudásával.

Két fedélzeti számítógépet tudok ajánlani, természetesen két felhasználási területre. Ha az autóvezetéssel kapcsolatos információk érdekelnek, akkor a Pioneer AVG-VDP1 a Te készüléked. Ez a szerkezet egy járműdinamikai processzor, ami kapcsolódik minden navigációs bemenettel rendelkező Pioneer fejegységhez. Van beépített GPS vevője és az ebből nyert adatok, valamint a giro szenzor jeléből és az autó sebességjeléből megjelenít egy halom adatot, mint például feszültség, sebesség, fordulatszám, lóerő, nyomaték, centrifugális erő, lejtésszög, tengerszint feletti magasság, gyorsulás, lassulás, idő, hangszint. Ezenfelül rögzíti az egyéni rekordokat a későbbi kiértékelés miatt. Az AVG-VDP1-t a sportos, teljesítménycentrikus autóvezetőknek készítették.

A másik készülék a gazdaságos, környezettudatos vezetést segíti. Ilyen például a Pioneer AVH-3200BT – AVIC-F220 típusú navigációs szett, amelyben találunk egy ECO Drive nevű funkciót. Az ECO Drive a bevitt tankolási adatok, valamint a GPS és az autó sebességjele alapján folyamatos információkat ad a vezetési stílusunkról, segítve a legoptimálisabb technika elsajátítását, megbecsülhető a CO2-kibocsátás és az üzemanyagköltség… A netről letölthető program segítségével kiértékelhető a vezetési stílusunk és letölthető a könyvelő számára elfogadható menetlevél, akár céges/magánhasználat bontásban is.

Sajnos elképzelésem sincs a gyári komputer átalakítási költségéről, de úgy gondolom, hogy valahol ezek a készülékek versenyképesek árban, viszont tudásuk nagyságrendekkel meghaladják azt.

Van riasztóm, de hol találom?

2010. július 2., 12:21 Módosítva: 2010.07.02 12:21

Tisztelettel kérdezem, hogy egy ′98-as évjáratú Fiat Bravóban hol található a gyárilag szerelt riasztó?

Ugyanis már több hónapja megnémult a szirénája, de a visszajelző indexek meg a központi zár működik. Úgy tudom, az egységgel egybe van építve a hangjelzője, tehát fel kellene kutatnom, hol van elrejtve. Esetleg ha javítható, vagy inkább a csere lenne jó.

Köszönöm válaszát,

István

Több variáció is létezik.

Ha a távirányító a kulcsban van, akkor a bal első kerékjáratba rejtették a riasztóval egybeépített szirénát.

Ha a távirányító (kis kör alakú) külön fityeg a kulcs mellett, akkor a szirénát a motortérben találod. Itt két lehetőség van, ez vagy csak egy sziréna, vagy szirénával egybeépített riasztó.

Lehet még utólag beépített riasztód, ebben az esetben a szirénát nagy eséllyel szintén a motortérbe szerelték. Lehet egybeépített és lehet csak sziréna.

Ha csak nem ázott be a készülék, mindenképpen érdemes először megpróbálkozni a javításával, mert ez a költséghatékonyabb megoldás, de ha vizet kapott, akkor nem érdemes.

Szlovákia meglett, Románia eltűnt

2010. július 2., 12:20 Módosítva: 2010.07.02 12:20

Tisztelt Kütyüdoktor!

Van egy Garmin Zümo 550-esem, gyári City Navigator Europe NT v9, RO. A. D. 2006 térképekkel és egy utólag vásárolt kártyás NaviGuide Hungary 5.4 NT-vel.

Pár napja feltöltöttem rá egy Open Maps Szlovákiát, valamint a Garmin oldalról frissítettem a magyar térképet és a gép szoftverjét.

Ehhez képest a román térkép eltűnt, természetesen nincs hozzá telepítő CD a dobozban. Vissza lehet-e csalogatni vagy gudbáj forevör? Egyébként tudomásom szerint nem írtam felül semmit, hacsak az Open Maps térkép nem tesz ilyet.

Az új szlovák térképemhez nem működik a címbeadás. POI-k vannak, a térképen kikereshetek egy célpontot, de az ország/város/utcaneves címmegadásnak még a gombjai sincsenek meg.

Segítségét köszönöm!

Azt hiszem, belekavarodtunk kicsit. A kártya külön nem vásárolható, azt csak készülékkel együtt lehet megkapni, nincs SD-s termék (http://garmin.hu/naviguide-magyarorszag-sdmicrosd-kartya).

A frissítése csak egy fájlcsere, ami letölthető a http://www.garmin.hu/update/NaviGuide_v54NT_SD.zip címről.

Amennyiben hivatalosan vásárolt a Romania Road, akkor kell hogy legyen telepítő CD hozzá. Ha nincs, mert elkallódott, akkor a Navigate Kft. vagy például mi tudunk segíteni a pótlásban, de mindenféleképpen szükséges hozzá a vásárlást igazoló számla.

Térképfeltöltés:
A térképfeltöltések esetében mindig felülírás történik. Mindig fel kell tölteni újra az összes térképet, tudom, hogy vesződséges és sok időt vesz igénybe, de így működik.

Az openmaps ingyenes térképek nem alkalmasak címkeresésre.

Összefoglalva, a felülírt és eltűnt térkép nem csalható elő, azt újra fel kell tölteni. A CD pótolható egy számla ellenében és szívesen segítünk újra rendbe tenni a készüléket.

(http://www.gpslap.hu/szolgaltatas.php )

A Laguna-trükk

2010. július 1., 11:18 Módosítva: 2010.07.01 11:18

Van egy Renault Lagunám 2.0, 1999-es évjárat, a problémám annyi csak, hogy a digit klíma kijelzőben nem világit az égő és nem tudom, hogy van-e valami trükkje a cserének, mert sehogy nem tudom kiszedni.

A trükk annyi, hogy az alját kell megnyomni befelé, azután látni fogod a megoldást. Ha nem lenne hozzá bátorságod, állj meg nálunk egy pillanatra és valamelyik kollégám segít.

A BMW trágya, a Lexus koncertterem?

2010. június 30., 16:09 Módosítva: 2010.06.30 16:12

Autóm (3-as Bmw) egy Harman kardon gyárilag beépített hifi rendszerrel rendelkezik.  Elég drága extra, ami rendelhető volt ebbe az autóba. Aki hallotta, teljesen el van ájulva, hogy milyen jól szól  stb. Én meg úgy vélem, hogy a legdrágább gyári autóhifi  is rosszabb, mint egy közepes árfekvésű, hozzáértő által épített hifi rendszer minőségi anyagokból.
Az a gondom vele, hogy szerintem nem szól elég szépen (régi autómban utólag beépitett pio RSII volt + profi u-dimension szett, ami hangminőségversenyre is alkalmas, ehhez hasonlítom). Például a középsugárzói is csak 13 cm-esek (persze attól még lehet jó), és a magassugárzókat is kicsinek találom. Az utólagos hifi építés sem egyszerű, mert a gyári rádió helye nagyobb, és elég ronda lesz az újjal.  Meg újra kéne kábelezni, stb.
A kérdésem az lenne, hogy ez a gyári rendszer mennyire komoly?  Csak egy marketingfogás (vegyél drágán sz*rt), vagy tényleg benne van az anyag, és csak meg kell szoknom a hangzását?  Ehhez képest a Lexus LS 600-as gyári hifije olyan volt, mint egy koncertterem. Szóval érdemes-e kibontani és beépíteni egy (szerintem) komolyabb hifit? Vagy az sem szólna sokkal szebben (az autó belmérete elég kicsi, kis autóban pedig nem szól jól semmi sem!?)?

Sajnos így kevés az adat a pontos válaszhoz.
Ha E36 vagy E46-os a BMW, akkor érdemes hozzányúlni, de ha E90, akkor fájó szívvel azt kell mondjam, hogy dolgozhatunk rajta, de nagy eredményt nem érünk el.
Német barátaink az autó hangzásának kialakításakor a középkorú, illetve idősödő üzletember zenehallgatási szokásait vették alapul, és lássuk be, ezen korosztály hallása már nem ideális. Az évek múlásával hallásunk felső és alsó frekvenciahatára egyre közelít egymáshoz, ennek következményeként nem csak, hogy nem halljuk a magas hangokat, de  amit nem hallunk, még idegesít is. Ez az oka annak, hogy a fater lehalkíttatja veled a zenét, pedig Ő az igazi woodstocki vagány). A Harman mérnökei ezen okból egy kicsit visszafogják az autó rendszerében a magas és a mély hangokat, így kedveznek az autó célközönségének, tehát ez nem marketingfogás, hanem profi tervezés.


Szépen szól a gyári zene, de te, aki eddig minőségi rendszert hallgattál természetesen kissé tompának és tér nélkülinek hallod. E36-os és E46-os átalakítást sokat csináltunk és nagyon jó eredményt értünk el. Már a hangszórók cseréje is sokat dob a hangzáson, de az igazi nagy durranás a fejegység kiváltása. Az újrakábelezés ne legyen akadály, hiszen minden zenebeépítés velejárója, és nem fog utána zörögni az autó. Válaszolva utolsó kérdésedre - Igen érdemes újraértelmezni a gyári zenerendszert, mert lehet belőle sokkal jobbat csinálni.

Jó lesz az utángyártott

2010. június 29., 05:13 Módosítva: 2010.06.29 05:14

Ha szeretnék fűtött tükröket az 1999-es A3-as Audimba, akkor hol tudnék ilyet beszereltetni és mennyiért? Vannak a neten fűtött tükörlapok, gondolom, az kicserélhető könnyen, csak be kell elektromosan kötni. Tud nekem ilyen helyet ajánlani?

Én az utángyártott tükörlapot ajánlom, ami kb. 4000 Ft/db. Az otthoni kivitelezésről lebeszélnélek, bár nem ördöngös feladat, de feltételez egy kis rutint a kárpitbontás és az elektromos bekötés.

Elméletben segítenek

2010. június 29., 05:10 Módosítva: 2010.06.29 05:10

Van egy Volvo cr-806 típusú magnóm!
Az volna a bajom, hogy miután beírtam a kódot, kiírja, hogy: off és bármit csinálok vele, nem akar megszólalni!
(Jók a hangszórók) (Ha a kódot kéri, azt írja ki, hogy: CODE)

A hibaleírás azt mutatja, hogy hibás kódot ütöttél be. Hagyd bekapcsolva a rádiót két órára és utána újra megjelenik a CODE felirat, és ütheted a helyes számokat. Ha nem tudod a kódot, fordulj a márkaszervizhez, elméletben segítenek. Ha nem jutottál semmire a szervizzel, fordulj hozzánk.