Eszi a trafót a Xsara

2013.06.24. 11:29

Tisztelt Uram!

Örülök hogy végre van autógázos szakértő is a Totalcarnál :)

Ez a harmadik év hogy autógázzal járok, eddig beleraktam az autóba ~60e km-t autógázzal. Egy dolog tűnt fel, hogy az autóm a legnagyobb nyári melegben minden évben elfogyaszt egy gyújtótrafó-sort.

A konkrét autó egy 2003-ban gyártott 1.6 8v Xsara Picasso, 70kW teljesítményű motorral, Zavoli hengerenkénti injektoros rendszer van benne, ami kitűnően működik. Télen, tavasszal, ősszel, nyáron nincs baja, nagyon hamar - 30 fokra van beállítva az érzékelő, így nyáron indítás és az önellenőrzés után szinte azonnal, télen nagyjából 1-2 perc után - átvált gázra, a fogyasztásom is baráti (http://www.spritmonitor.de/en/detail/520424.html), a környezetvédelmi mérések is kitűnő eredményt mutattak, szóval az autónak a gáztól egyelőre nincs semmi baja.

Mégis, általában július-augusztus legmelegebb napján a délutáni indítás után 2-3 km-t megtéve az első piros lámpánál megállva egyszer csak érzek egy "döccenést", elkezd hullámozni az alapjárat majd rá egy-két másodpercen belül felvillan a check engine lámpa és akkor tudom, hogy mi lesz a hibaüzenet ha kiolvassuk: gyújtáskimaradás az egyes és négyes hengerben. Ilyenkor ha visszaváltok benzinre, az autó gond nélkül megy tovább. Másnap reggeli indításnál amíg benzinnel ketyeg a motor nincs semmi baj, ahogy gázozok, újra hullámzás, check engine, etcetc.

Ilyenkor elbenzinezek a szerelőmhöz, kap egy utángyártott trafósort, 4 új megfelelően hézagolt gyertyát - direkt gázos üzemre és hagyományos benzinüzemre konstruálttal is előjött a gond -, majd eltelik megint egy év hiba nélkül. Tudom, trafóból rakjak bele gyárit, de azzal is elszállt az első nyáron a 38 fokos kánikulában, viszont lényegesen drágább mint a nem gagyi utángyártott. Illetve az utángyártott az év hátralévő részében is tökéletesen teszi a dolgát mind benzin, mind gázüzemben.

Arra gyanakszom, hogy a kinti meleg, a motor által termelt hulladékhő és a kezdeti lassú városi tempó nem hűti kellően a műanyag trafósort, így az együttes hőterhelés "kivégzi". Emiatt nem furkálnám szét a motorháztetőt - bár gondoltam arra, hogy egy megfelelő helyre rakott beömlő megoldást jelente :) -, ezért hővédelmet keresnék a trafósor alja és a szelepfedél közé: hővédő fólia.

Annyi lenne a kérdésem, hogy találkozott-e ilyen problémával, van-e erre esetleg valamilyen bevált megoldás, vagy szokjak hozzá, hogy évente egyszer irány a szerelő? Az autó amúgy hibamentes, "fosfrancia" Citroen létére sem hagyott még ott az út szélén, az egyedüli hiba a trafósor meghibásodás.

Ha tudom, hogy nagyon nagy meleg lesz délután, akkor inkább városban járjak benzinnel, városon kívül váltsak csak át LPG-re? :)

Segítségét és válaszát köszönöm, munkasikereket kívánok!

Üdv:

Gergő

Kedves Gergő!

Érdekes a probléma, mert a típusra nem jellemző ez a fajta trafó hiba. Abban sem hiszek, hogy a hővédelem a megoldás. Talán nem ártana egy diagnosztikai szakműhelyben oszcilloszkóppal ránézni a gyújtásra. Ha valamiért túl nagy a szekunder oldalon az áramfelvétel, meg kéne keresni az okát. Csak a gázra nem merném fogni, erre akkor lenne bizonyíték, ha huzamosabb ideig benzinnel közlekedve nem jelentkezne a hiba. Ezt szintén lehetne vizsgálni a fenti módon külön benzin és gázüzemben.

Minden esetre jó lenne látni a beépítést is, egy esetleges fatális hiba okozhatna nagyobb gyújtásenergia igényt, de ez már nagyon extrém feltételezés.

Üdvözlettel:

LPG Doktor

www.lpgdoktor.hu