Hogyan vesszük észre, hogy a keverék szegényessé vált?

2014.11.07. 09:10

Kedves LPG Doktor!

Opel Astrába (Classic III) szereltettem BRC típusú LPG rendszert, de a benne lévő motorról (A16XER) amerre csak járok, azt írják, gyengébb szelepekkel készült, 40-50 000 km után be szoktak égni a szelepfészkek. Ha jól értem, ezt minden esetben a szegényes keverék okozza, és pontosan ezt szeretném elkerülni.

Ennek kapcsán fedeztem fel, hogy léteznek nem túl drága, Bluetooth-os OBD 2 adapterek, amelyek az autó diagnosztikai konnektorjára csatlakoztathatók, majd a kiolvasott adatokat valós időben képesek közvetíteni akár egy mobiltelefonra is (egy OBD szkenner alkalmazás segítségével mint pl. a Torque és hasonlók).

Kérdésem az lenne: tudom én házilag a keverék minőségét ellenőrizni ilyen módszerrel, tehát profi felszerelés nélkül? Ez a grafikon egy rövidebb út naplózási eredménye az említett módszerrel, ahol zöld vonal jelöli a benzinegység befecskendezésének pillanatnyi hosszát (-15% és +20% között ingadozik). Abban bízom, hogy ha a keverék túlságosan szegényessé válik, akkor a zöld vonal ezt jelezni fogja, például azzal, hogy egy időre -20% alá kúszik.

Korrekt értelmezése ez az OBD-ből kiolvasott adatoknak, vagy a keverék minőségének kiértékelése azért ettől bonyolultabb kérdés? Esetleg van még valami egyéb (a szelephézag rendszeres mérésén kívül), amivel észre tudom venni, hogy a keverék szegényes -- még mielőtt tüneteket okozna az autón?

Köszönettel Kúr Attila

Kedves Attila!

A felszerelés tekintetében nincs szükség bonyolultabb műszerekre házilagos ellenőrzés céljából. A baj az, hogy az autók OBD2 adatai nem minden esetben tekinthetőek relevánsnak, mert sok esetben kisebb benzines oldali hibák is el tudják vinni a gyári vezérlő adaptációját. Ilyenkor már hamis értékeket látunk.

A másik baj pedig az, hogy korrekcióról kizárólag a lambda felügyelet alatt álló részterhelési tartományban lehet beszélni. Ahogy a számított motorterhelés kilép ebből a zónából, a gyári vezérlő már nullás korrekciót jelez kifelé, tehát nincs lambda korrekció, amit figyeljen. Ekkor már maga a lambda érték az, ami mérvadó.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.