Dízel merciból gázost

2016.07.07. 11:01

Tisztelt Doki!

Jelenleg egy 1996-os W140 S300 TD (OM606 a motorkód) tulajdonosa vagyok. Elég sokat bújtam a netet CNG témában és az alábbi kérdések merültek fel:

- a dízelmotor átépíthető tisztán CNG-re, (forrás: cngport.hu) tehát akkor az én nagy kompressziójú (1:22) blokkom gyújtás beépítésével lehet-e tisztán gázüzemű?

- a gáz magas oktánszámát kihasználva, a kompressziót megtartva lehetséges-e egy ultratakarékos gázmotor létrehozása?

-100 literes tank és a pótkerék helyére (erről már írtam Önöknek) kompozit tartály kerülne (minden lehetséges helyre, elég nagy autó) elérhető esetleg 500 km hatótáv ezzel a takarékos motorral?

Hogy miért is kérdezem ezeket:

- a dízeleknek nem jósolok hosszú jövőt (büntetőadó, kitiltás, stb...)

- ez a blokk még "örök életű" nem úgy mint a maiak

- vegyes üzemben a benzin miatt kisebb a kompresszió (ezért nem jó egy benzinmotorra utólag építeni hiszen annak adott a kb. 1:10) tehát kisebb hatásfok, tehát csökken a hatótáv Szép technikai kihívás lenne az biztos és drága is, de mennyire? Érdemes egyáltalán kínlódni vele vagy adjam el és vegyek egy gyári CNG-benzines E osztályt?

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Zoltán

Kedves Zoltán!

A felvetése egy már létező iparágat érint. Ilyen átalakítások léteznek, hazánkban is van erre példa. Hogy ez az Ön esetében megéri-e, az más kérdés.. Az átalakítás igen költséges, ezért többnyire igen magas éves futásteljesítmény esetén esik erre az üzemeltetők választása. A kompresszió érintetlenül hagyása tudomásom szerint nem megoldható, legfőképpen mert feltöltött motorról beszélünk.

Benzinesből alakítunk át rendszeresen CNG üzemre járműveket, kb 10% az így fellépő teljesítmény veszteség, ami tolerálható. Ha mégis pénzt akarna valaki locsolni a témába, az otto-motor kompressziója is növelhető, tehát az összehasonlítása nem feltétlenül állja meg a helyét. Ma, 2016-ban én az Ön helyében nem fognék bele ebbe a manőverbe. 10 év múlva az adott piaci helyzet függvényében akár még meg is fordulhat ez a helyzet, de azt még meg kell élnünk, nem láthatjuk előre, mi fog történni.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu