LPG a Fókába

2017.04.16. 09:05

Kedves LPG-doktor,

Ford Focus 1.6 HWDA autóba szereltetnék lpg-t, megkerestem több ajánlott, jó nevű műhelyt is a környékemen, mert az Önök műhelye 200+ km-re van tőlem, így sajnos önöket kihagytam, de lehet ez hiba volt. Most pótolom is a megkeresést, mivel a megkeresett szakik egymásnak ellentmondó véleményen vannak az adott típusról, így eszembe jutott, hogy tanácsot kérnék Öntől is.

Tehát az autó egy Focus 1.6 74kW HWDA motorkóddal, 2007-ből. A műhelyek az LPGTECH vezérlőjével szerelnék be a gázt, zavoli injektorokkal és reduktorral. Minden esetben kértem őket arra, mondják el őszintén, hogyan lesz a gázvezérlőm felprogramozva, ha egy munkanap alatt beszerelik a rendszert, hogyan fogunk az autóval annyit menni majd, hogy a gázvezérlő minden tartományban kifogástalanul tegye a dolgát és ne kelljen majd visszamennem a megjelenő check engine hibajelzés miatt??

Erre azt a választ kaptam, hogy a fent említett lpgtech egy olyan modern elektronika ami eltanulja a benzines rendszertől a megfelelő benzinüzemű beállításokat és ha szükséges, önállóan korrigálva a gázos értékeket, minden külső beavatkozás nélkül is kifogástalanul fog működni szinte biztosan!

Létezik ilyen? És ha igen, ezt pont egy lengyel gázvezérlő fogja tudni? Ami ráadásul nem is a legdrágább? A másik kérdés a felső szelepkenővel kapcsolatos. Az egyik műhely rám bízza a döntést, ha kérem beszerelik, ha nem, akkor nem, egyébként ez nem a gázrendszer része, tehát nem feltétel a rendes működéshez, de mivel Fordról van szó, szerintük megéri beszerelni.

A másik műhely általános véleménye, hogy minden autóba ajánlott beszerelni, 20 000 forint, a szükséges mennyiségű olaj pedig 5000 forint/10 000 km. De, az autópályázást így sem fogja jól viselni, ha beszerelik, mert Ford!!!

Amikor mondtam nekik, hogy tapasztalt felhasználók szerint csak akkor kellene ilyen szelepkenő, ha a motor amúgy szegénykeverékkel üzemel, de a gázvezérlő ugye magát tanítva be fogja majd állítani a megfelelő keveréket még az autópályás üzemben is, így a szegénykeverékes üzem ugye elvileg kizárt, arra azt mondták, butaság. Kell. Az Önök leírása szerint pedig megfelelően beállított gázrendszer esetén nem szükséges a felső szelepkenő.

Szóval szeretnék egy tanácsot kérni Önöktől is. Mit gondol az LPGTECH-zavoli minőségéről? Mit gondol az öntanuló LPGTECH gázvezérlőről? Működhet a leírt módon megfelelően? Végül a felső szelepkenőről illetve az autópályás lpg üzemről, ha az épp egy Ford Focusba van építve is szívesen olvasnám a véleményét. Bele merjek vágni az átalakításba? Nagyrészt lakott területen kívül lenne a kocsi használva, normális tempóval, de sokat. Feleslegesen nem dobálnék ki százezreket, hogy majd még hengerfejre is kelljen költeni a megtakarított benzinpénzből.

Üdvözlettel, Gábor

Kedves Gábor!

Nagyon köszönjük a részletes és értelmes, előre mutató kérdéseit!! Sorba rendezném a válaszokat jegyzet sítusban, így kezelhető marad a terjedelem.

1., Sem az LPG-Tech, se más márka minőségét nem áll módunkban egy nyilvános felületen kritizálni, ez pedig nyilvános felület, mely megjelenik az ország legolvasottabb on-line magazinjának hasábjain.

2., Az öntanuló mód manapság minden rendszer sajátja, nem számít különlegességnek. Az általunk forgalmazott Agis rendszer is tudja, az megint más téma, hogy soha nem használjuk. Ennek az az oka, hogy az öntanulás 2 hibát tartogat szép csendben. Az első az, hogy egy esetleges benzines hibát ugyanúgy adaptálni fog, ami nem szerencsés. A beszerelésre váró járművek legalább 60%-a rendelkezik olyan hibával, amely benzinnel használva ugyan tünetmentes, de ettől még a motor nem üzemel tökéletesen.

Egy ilyen példa: padló gázon alacsony lambda érték, ami relatív szegény keverékre utal benzinnel. Ez lehet az évek során elkoszolódott injektorok hibája, lehet üzemanyag szűrő probléma, de akár tápszivattyú vagy nyomás szabályzó hiba is. Ilyen alapokra nem szabadna még jól működő automatikus kalibrációt sem ráengedni. Ilyen azonban nem nagyon van, és ez a második indok, amiért nem használjuk. A szelep beégések zöme nagy terhelésen történik. Az öntanuló funkciók viszont nem képesek a lambda szabályzáson túli csúcsterheléses állapotot lekövetni,pusztán azért, mert nincs mihez igazodniuk. Lehetne ezt is automatizálni jobban, de ma még nincs ilyen. Így a padló gáz üzem miatt így is bele kellene nyúlni a rendszerbe, de ha már fent megírom a programot, megírom lent is, ezen már nem múlik. Így ráadásul el is kerültük az első hibából adódó probléma lehetőségét is. Érdemes az autót oszcilloszkópos diagnosztikai módszerrel ellenőrizni.

3., A felső kenőket mi ellenezzük, ennek fizikai okairól cikket is írtunk, link lejjebb. Az erre fordított pénzt egyszerűbb egy perselybe dobálni, a végén ha mégis le kell venni a hengerfejet, az se kerül többe, mint a készülék és az olaj ára, amit évekig öntöget bele. Érdemes viszont jól programozni a rendszert, valamint a hibára hajlamosabb járműveket kisebb terheléssel hajtani pályán ( 130-140 km/h egy Focusnak nem komoly terhelés, de 170 km/h 1000 km-en keresztül már más lenne ). Íme egy korábbi írásunk a témáról.

Remélem segítettem az eligazodásban! Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu