Nem vagyok orákulum, nem ismerek minden autót, a véleményem szubjektív, személyes tapasztalataim, érzelmeim alapján alakul ki. Rossznak mondott autóból is van jó, jónak tartottból is akad elhanyagolt vacak. Csak egy nepper vagyok, nem próféta, én is tévedhetek.
Tavaly vettem egy Seat Ibizát, és sajnos saját bőrömön tapasztalhattam a nem megfelelő átvizsgálás hátrányait (autó mindenképpen kellett, esetleg az árból
lehetett volna lefaragni a tervezett javítások felsorolásával).
Azonban a sebességváltó meghibásodása volt eddig a betetőzése a dolgoknak (csere). A szerelő szerint az előző tulaj hanyag olajcsereintervalluma lehet a dologban a ludas. Viszont a vásárlástól számítva kb 6-7e km-t mentem az
autóval.
Hogyan lehet egy ilyen fiaskót kiküszöbölni? Lehet egy átvizsgálás alkalmával akár azt is kérni, hogy nézzék meg a váltót, motort belülről, hogy a nagyon durva hiányosságok kiderüljenek? Itt nem az autó csavarokra való szétszedését értem, hanem pl. a motor szelepfedelének leszedését, stb, kisebb munkákkal járó "lebontásokat", hogy biztos lehessen benne az ember, hogy (nem lévén szervízkönyv) az eladó legalább cserélt olajat amióta megvan nála a jármű.
Ugyanis ha veszek autót akár 50e km-el az órában, és csak közvetlenül az eladás előtt cseréltek benne olajat, az kb. halottnak a csók...
Köszönettel,
MUDRA Péter
Kedves Péter!
Az esetek 95%-ban teljességgel lehetetlen, hogy az autót vásárlás előtt
megbontásos vizsgálatnak vessük alá. Nincs az az eladó, és nincs az az
ügylet, ami ezt a macerát elviselné. Nem kell azonban elkeseredni, mert a
számunkra drága hibák az esetek nagy részében megbontás nélkül is
detektálhatók.
Az autó elhasználódása ugyanis minden esetben magával hozza a
működési paraméterek változását, amit megbontás nélkül is fel lehet ismerni.
Nagyon fontos ezért, hogy vásárlás előtt minden esetben kipróbáljuk az
autót, illetve elvégezzék a szervizben az állapotfelmérést.
Egy alaposabb állapotfelmérés magában foglalhatja pl. az autó kipufogó
gázának elemzését, ami sokat mesél a motor állapotáról, ill. a futómű, a
fék és a lengéscsillapítók műszeres vizsgálatát.
A próbaút során is sok hibát kiszűrhetünk, hiszen a puding próbája az evés.
Ha a kiszemelt autó motorja gyengécske, erős gázadásra kékes füstfelhőbe
burkolódzik, váltás közben recseg, akad, szorul a váltó, kotyog a kormány,
sípol a kerék, és sorolhatnám még az intő jeleket. Ez mind arról mesél, hogy
ez az autó bizony nincs 100%-os állapotban. Azt megmondani persze, hogy
mikor fogja kilehelni a lelkét, és mennyibe fog kerülni a javítás, csak
akkor lehet, ha szétszedik az autót, és a hiba gyökerét vizsgálják.
Ha tehát olyan hibajelenséget észlel, aminek az eredete nem állapítható meg megbontás nélkül, akkor viszont már jogos a kérés, hogy az üzlet megkötése
előtt szedje szét a szerviz, és mondja el, hogy mit lát. Másik lehetséges
megoldás erre a problémára, hogy nem szedik szét az autót, viszont a
feltételezett hiba kijavításának költségeit szakemberrel megsaccoltatják
(vastagon), és annak költségeit levonják a kialkudott vételárból. A harmadik
megoldás, hogy keres egy olyan autót, ami nem ennyire kehes.
A teljes igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy az autó egy nagyon
bonyolult és kényes szerkezet. Egy használt autó előéletét 100%-osan
megítélni lehetetlen feladat, és a legalaposabb vizsgálódás után is
előfordulhat, hogy néhány km után egy drága és bonyolult alkatrésze
felmondja a szolgálatot, mert az anyag éppen akkor fárad el. Ez ellen nem
lehet igazán védekezni, legfeljebb ennek valószínűségét lehet csökkenteni.
Azért próbálkozni érdemes!!!
Üdvözlettel:
OptiCar
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.