Toyotát, Nissant vagy mégis BMW-t?

2013.11.09. 13:52

Nem vagyok orákulum, nem ismerek minden autót, a véleményem szubjektív, személyes tapasztalataim, érzelmeim alapján alakul ki. Rossznak mondott autóból is van jó, jónak tartottból is akad elhanyagolt vacak. Csak egy nepper vagyok, nem próféta, én is tévedhetek.

Kedves Becsületesnepper!

Október 20-án voltam a Kakucsringen, amit láttam, az nagyon tetszett. Beülhettem a shitgunba, M3-ba és egy MR2-be. Megmutatták nekem, milyen a drift és pályázás belsőnézetből. A driftelés tetszett meg jobban, talán mert több kihívást láttam benne. Hazafelé Kakucsról eldöntöttem, hogy akarok egy ilyen pályanapos/hobbi, örömautót amivel meg lehet tanulni csúszkálni, és nem féltem a fényezését. Jó lenne, ha nem csak kétszemélyes lenne, műszakis, 1 - 1,5 millió Ft-ot nem haladná meg, mert sajnos ennél többet nem szánnék rá. Japán autók érdekelnek jobban. Néztem hacsikat de siralmas a felhozatal, a magyar S13-asoktól félek. Szeretném kikérni a véleményedet, hogy milyen autót ajánlasz nekem és miért?

Válaszodat előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Ádám

Kedves Ádám!

Engedd meg, hogy én válaszoljak a kérdésre a nepper úr helyett, ha már szóba került a Shitgun. Főleg, mert amint elolvastam a leveled, azonnal tudtam, mi kell neked: egy MX-5-ös.

Ha nem lenne vonzalmad a japánok iránt, azt mondtam volna, BMW E36. Pont a Faluvégi Faroláson állapítottuk meg Pistával nagy egyetértésben, hogy az E36 az új E30. A 3-as BMW márpedig a közép-európai drift Hacsirokuja, a legolcsóbb, legkézenfekvőbb megoldás. Viszonylag erős, a driftelés megtanulásához mindenképpen alkalmas szériamotorok vannak benne, más típusokhoz képest olcsó hozzá a sperrdiffi, és jól bírja. De a legfontosabb talán, hogy rengetegen foglalkoznak vele - nincs olyan probléma, amire ne lenne kész, bevált megoldás a szomszéd műhelyben, és alkatrészt is nevetséges áron kapni hozzá.

 1410783 544560012298614 1578495405 o

A területileg illetékes driftautó egyébként mindig a helyi folklór szerves része: régen, amikor még bródszájdolásnak meg ralizásnak hívták, nálunk a Zsiguli volt az ügyeletes, mert abból volt sok, ahhoz lehetett hozzáférni. A svédeknél a 240-es Volvo, az angoloknál a Mk2-es Escort, a japánoknál meg ugye az AE86-os vált legendává, természetesen a helyi sajátosságokkal, amelyek közül 2013-ra a drift lett a legmenőbb.

Az elmúlt években mifelénk egyértelműen a BMW E30-as volt a kézenfekvő választás, de ezek szép lassan elkezdtek fogyni. Még van használható kasztni normális áron, de pár év múlva már lehet, hogy nem nagyon lesz donorautó. A szerintem egyik legjobb hathengereshez, a 2,5-ös M20-ashoz már most nehéz ép hengerfejet találni, gyorsan mennek fel az árak. És ha már az M50-es blokkhoz kell nyúlni, akkor miért ne legyen E36-os? Szerintem már olcsóbban lehet kapni ép E36-os bódét, ami igaz, hogy kicsit nehezebb, de ugyanúgy megvannak hozzá a fogások, hogyan lehet pályázásra, driftelésre alkalmas autót faragni belőle. Még a V8-as motorok is beleférnek, amelyek bőven elérhető ársávba kerültek.

  15

Neked viszont nem erre van szükséged, hiszen a belekóstoláshoz, tanulgatáshoz jobb egy kész autó, aminek legfeljebb a futóművéhez kell hozzányúlni. Ha láttál már Hacsirokut, vagyis AE86-ost driftelni, tudod, hogy elég az 1,6-os motor, ha könnyű a kasztni és jó a felépítés. Az MX-5-ösnél nehéz lenne jobb autót találni mostanában, amikor egymillió alatt is lehet már kapni használhatót, ha nem számít az esztétika. Esetleg érdemes a nagyobb motorost választani, és feltétlenül sperrdiffist.

Ha meg akarod könnyíteni az életed, vegyél rendszámos autót, azzal sokkal kevesebb a macera, és nem utolsó sorban olcsóbb eljutni bármilyen rendezvényre - néhány alkalom alatt visszajön a papírmunka ára. Ráadásul télen is ki lehet menni a hóba, ami nagyon jó gyakorlás, bár természetesen csak magánúton jöhet szóba, ha érted, mire gondolok. Az, hogy kétüléses, nem nagyon fog zavarni, ha úgyis csak hobbiautó lesz, legfeljebb a gumik szállítására kell kreatív megoldást találnod.

A hacsizás most már viszonylag drága móka, fogynak az autók és az alkatrészek is. Mi Pistával véletlenül csúsztunk bele, és a közösségtől rengeteg segítséget, tanácsot és alkatrészt kapva nem bántuk meg, de ha tiszta lappal kezdenénk, biztosan egy E36-os vagy egy MX-5-ös lenne az alap. Ezekkel kell kihúznunk a következő 10-15 évet, amíg a GT-86-osokat is lehet kapni annyiért, ami már nálunk is nem féltős autónak számít.

Üdv:

Stump András

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.