2022.06.08. 11:55

Marci vagyok, autókereskedő. Évente sok száz darabot adok el és személyes benyomások, tapasztalatok alapján alkotok véleményt. Amit mondok nem szentírás, mert egy autó minősége elsősorban a gazdáján múlik, és mindig vannak kivételek.

A nyár közeledtével rendszerint élénkül a kabriók és roadsterek iránti kereslet, legyen szó használt, vagy új autóról. Ez elsősorban az eladók számára jó hír, mert tavasszal és nyár elején magasabb áron tudják értékesíteni szezonális autóikat, de a vevők is örülhetnek, mert a kínálat ekkor a legnagyobb. Zoli úgy döntött, hogy beáll a sorba, és szeretett Alfa GT-jét sportkocsira cseréli, ami lehet BMW, de az se baj, ha Porsche. A hétvégi szerelemautó mellé szeretne egy rohangászós igáslovat is, ami nem árt, ha bírja a strapát és keveset fogyaszt.

Kérdésével nem is sejti, hogy mennyire célba talált, ugyanis tavaly én is hasonló cipőben jártam. Esetemben végül a Porsche nyert, amit nyár végén eladtam, és azóta is verem a fejem a falba. Figyelem: elfogultság alert!

Kedves Nepperűző!

Alfa GT-m van, mint mindennapi használós autó, elérkezett az idő a cserére. Szeretném kipróbálni a ROADSTER élményt, nyári élményautózás a cél, és szeretnék mellé egy napi rohangálós "cégautót".

Élményautóra a maximális keret 5,5M, két típus van, amihez húz a szívem: BMW Z4 vagy Porsche Boxster (első szériás). A BMW-t nagyjából ismerem, de a Boxstert abszolút nem. Érdemes-e ebben az ársávban keresni, vagy engedjem el az álmot ?

Futkosós autónak 3 típus között vacilálok: Ford Fusion, Ford S-max , Honda FR-V. Főképp 30 km-es körzetben mozgolódom, de van, hogy 2 nap alatt 600 km is összejön, ha sok a munka. Mit javasoltok? Milyen motorral?


Köszönöm!

Zoli

Kedves Zoli!

Kezdjük a hétköznapokra szánt igásló kiválasztásával. Mindhárom felsorolt típus alapjaiban különböző autót takar, így nem könnyű őket összehasonlítani. Vegyük végig, hogy mit tudnak, és ezek alapján könnyebb lesz döntést hozni.

Ford Fusion

Egy igazi munkásautó a szó jó értelmében. A Fiesta alapjaira épült, vagyis vele kelt Fúzióra, de annál magasabb. Az anglikán közösség szerint egy mini MPV (Mini Multi-purpose Vehicle), de a selling point mégsem ez, hanem az UAV, vagyis Urban Activity Vehicle = Városi Tevékenység Jármű volt, yeah! A mágia azonban mégsem itt keresendő, hanem sehol.

A Ford amerikai mérnökei egy érthetetlen okból kifolyólag kevésnek találták hazai piacra az európai Fusiont, és addig gyurmázták, hogy megszületett a Ford EcoSport első generációja. Nagy erőlködésnek beszarás a vége, íme:

A Fusion unalmas, csúnya, de cserébe bírja a strapát és tágas. Az ipari jellegű puritán utastér lehangoló. Kemény műanyagok, gumi és durva szövetek váltogatják egymást, cserébe legalább tartós. Munkavégzésre tökéletes választás, mert a fókuszt egy pillanatra sem vonja el a feladatról, már ha Fusion-tulajként kapunk egyáltalán olyat valakitől.

FUSION-03
Fotó: Andróczi Balázs / Totalcar

Az 1.4-es és 1.6-os dízel a jó választás, azt vedd meg, amelyikből jobbat találsz. A benzinesek aránytalanul sokat fogyasztanak és még gyengék is. Az emelt üléspozíciónak hála könnyű és kényelmes a sok ki- és beszállás, ami szempont lehet, ha mondjuk futárkodsz. A kopó alkatrészek gombokért beszerezhetők, és az alap járgány sem drága. Ha autóként tekintesz rá, utálni fogod, de munkatársként még lehettek haverok.

Ford S-Max

A Ford szerint ő egy SAV, vagyis Sports Activity Vehicle. Ennek ellenére 2007-ben az év európai autója lett, bár a mezőny nem volt túl erős, és a Corsa D-t sikerült megvernie. A jobb állapotú példányok felkutatásához óriási szerencsére lesz szükség, mert sokat futott és családok által (el)használt példányokkal van tele a piac. Az 1.6 literes TDCi kevés a nagy kasznihoz, az 1,8 literes pedig betegágy, ezeket a csalogató áruk ellenére se válaszd.

Az S-Max a 2.0 dízellel a legjobb, mert szakszerű karbantartás mellett a 140 lóerős TDCi több százezer kilométert is gond nélkül teljesít. A Powershift automata váltó egy csődtömeg, ha ilyet látsz menekülj! A benzinmotorok pedig szintén kerülendők, mert egyik sem a megbízhatóság csúcsa. Rövid távolságok rendszeres megtételére feleslegesnek tartom, akkor már inkább a Fusion.

Honda FR-V (Family Recreation Vehicle)

Nincs is szívmelengetőbb annál, amikor a hatfős háznép beül a Családi Rekreációs Járműbe, hogy japánosan kontrollált szabadidejét végre együtt töltse el. Végtagjaik egymásnak feszülnek, izzadtságuk egybeforr a család szentségében, miközben csendben méltatlankodnak a hibás tervezésen, ami nem más, mint rövid és keskeny ülőlapok. Ennyi erővel tízszemélyes is lehetett volna.

Sokáig rajongtam érte, mert tetszett a műszakilag jól sikerült Multipla-stílus. Idővel azonban rájöttem, hogy hat személlyel a vezető válla már nem fér el az üvegtől, ezért kénytelen azt lehúzni, és hóna alá csapni a vékonyka ajtólemezt. Az első-középső utas pedig kellemetlenül feszeng, és nem érzi jobban magát az anyósülés utazója sem.

A középső első ülést lehajtva és tárolóként használva már egyel jobb a helyzet, bár az apró ülőfelületen ez sem segít. Ennek ellenére mégis a legjobb választás a felsoroltak közül. Az összes dízel és benzin motorral ajánlott, ráadásul az automata váltó sem problémás.

A gondot a korrózió jelenti, mert az idősebb példányok már elkezdtek komolyan rozsdásodni. Ha találsz egy jobb állapotú darabot, akkor vedd meg és gondoskodj a mielőbbi alváz- és üregvédelemről. Az FR-V baromi széles, ez némi megszokást igényel majd. Hibái ellenére egy nagyon szerethető és a használtpiacon is keresett típus. A többihez viszonyítva ez fogja később legjobban tartani az árát.

Jöjjön végre a roadsteres kérdés!

A BMW Z4 egy remek élményautó, és még mai szemmel is baromi jól néz ki. Mindent tud, amit egy klasszikus roadstertől elvárhatunk, vagyis sokhengeres, hosszában beépített motor, hátsókerék-hajtás, hosszú motorháztető és rövid csomagtartó. A háromezres, M54 kódra hallgató szívó benzinmotor talán a márka utolsó jól sikerült hathengerese, ellentétben az N52-vel, amivel szintén szerelték. Ez utóbbi a hozzáértők szerint problémás.

A BMW Z4 dicsősége azonban az évek előrehaladtával szertefoszlik, mert utastere könnyen lebomlik és megjelennek a típushibák is. Olajfolyás, beázó lámpák, hibák az elektromos rendszerben és a vászontető mechanikájában, mindennel találkoztunk már. A rajongók azonban imádják a típust, és náluk még akadhatnak jó állapotban megőrzött példányok, tőlük érdemes lehet vásárolni. Klasszikus lesz? Ez nem kérdés!

Porsche Boxster 986

"A Porsche gyönyörű, minden férfi ilyet érdemelne minimum." - mondta Berki Krisztián, és milyen igaza volt. A Boxstert viszont sokan fikázzák, mert gagyinak tartják a 911 árnyékában, de ne foglalkozz velük, mert csicskák és gyakran csak irigységből köpködnek. Ha van egy klasszikus Porschéd, akkor tök mindegy, hogy mit mondanak mások, nem számít.

Velük ellentétben, te megteheted, hogy reggel lemész a hűvös garázsba, kicsomagolod a pamut takaró alól, bal oldalon gyújtást adsz, majd beindítod a hathengeres boxert. Hidegen úgy szól, hogy beleremegnek a falak, a mellkasodon érzed pulzáló erejét és már előre izgulsz, hogy megvéd-e majd aznap, vagy megöl, ha nem figyelsz. A dúsítás végén beáll az alapjárat, már halkabban röfög nyakadban a 2,7 literes csoda, te pedig verejtékezve ülsz a bőrben, és borsódzik a hátad, pedig még egy métert sem mentél. A kétajtós Porsche sosem egy autó, hanem egy céleszköz. Ezt csak azok értik igazán, akiknek már megvolt az élmény.

Nekem megvolt. Tavaly épp T4 Multivant kutattam pecázáshoz, amikor bejött egy Boxster a telepre, és azonnal szerelmes lettem. Megvettem, mert úgy éreztem, hogy nincs más választásom. Azóta se felejtem azt a túlvilági élményt, amikor a Balaton-felvidék szerpentinjein csapattunk délutánonként, minden kanyar előtt szúrtam egy kettest, majd úgy estünk be a következő ívbe, mintha nem lenne holnap.

Amikor a bemelegedett Michelin Pilot Sport gumik megtapadnak, és tudod, hogy a hátsó szárny már kilométerekkel azelőtt kinyílt, akkor egy határozott padlógázzal elsütöd a ravaszt, és minden idegvégződéseden érzed, hogy az aprólékosan megtervezett technika utolsó alátétje is azon dolgozik, ne dögölj meg még most, utoljára. Nincs ahhoz fogható élmény, amikor remegő kézzel kiszállsz és nem tudod eldönteni, hogy a folytatástól tartasz jobban, vagy attól, hogy talán sosem éled át újra.

Értem én, hogy a BMW az BMW, és az M54 a márka történelmében egy jól sikerült konstrukció, de ha csúcs állapotukban hasonlítjuk őket össze, a bökő csak másodhegedűs lehet. A Porsche már a belépő szinten is Porsche, és úgy kúrja meg a többieket, hogy minden vele töltött alkalom egy színház, amiben te játszod a főszerepet.

Szóval ha teheted, felejts el minden mást, és vegyél Boxstert. A facelift utáni 2,7 literes 228 lóerőshöz ragaszkodj, mert az egy stabil konstrukció, a 3,2 literest pedig felejtsd el, ahogy a korai 2.5-öst is. Bizonyosodj meg arról, hogy az IMS csapágy már ki lett cserélve, vagy kalkulálj te a félmillió forintos kiadással. Kopó alkatrészek szempontjából a fenntartása nem kifejezetten drága, de ha valami extra motyó kell, az már borsos. Fogyasztása országúton 8 liter, városban 13, és ha vereted, akkor végtelen. Siess, mert most még belefér a keretbe, de az áruk meredeken száguld felfelé, szóval befektetésnek sem rossz.

Ja és ne felejts el belépni a Boxster Klubba, mert remek programok vannak és mindenki nagyon segítőkész, az egyik legjobb társaság, akiket valaha megismertem.

Marci

Kövesd Marcit Facebookon!

Emlékezetes videónk van a Honda FR-V-ről: a MűhelyPRN átvizsgálásról nem engedhettük haza az autót, mert volt egy életveszélyes hibája:

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.