Commonr-rail motor kenése

2006.06.10. 18:16
Kívánatos-e felsőkenőolaj alkalmazása vagy sem?

Kedves Olajdoki!

A tegnapi nap éjjelén elmentem vadászni egy hozzám hasonló autóbuzi barátomhoz. Mivel az én kérdésemre lenyűgöző választ adtál, természetesen eldicskedtem vele. Barátom aki internet hozzáféréssel nem rendelkezik megkért, hogy tolmácsoljam kérdését.

Nos ez a következő: Clio 1.5 dci kocsija van. Hallotta, hogy Magyarországon a gázolaj minősége kívánni valót hagy maga után, mivel néhány adalékot szegényebb formában tartalmaz, mint a tőlünk nyugatabbra lévő ún. boldogabb országokban. Ezért kívánatos-e a common rail motoroknál felsőkenőolaj alkalmazása-e, vagy sem? Barátom a gázolajhoz a nagyon jó minőségű stihl 2T olajat szokta önteni, de arányokat nem tudok most hirtelenjében mondani.

Köszönöm:

Giuseppe

Kedves Giuseppe!

A magyarországon kapható gázolaj valóban "más" mint a tőlünk nyugatabbra árult. Ennek több oka is van, például az, hogy itthon máshonnan származó kőolajból párolják le a motorhajtóanyagokat. Mi itthon azt használjuk, ami a Barátság Kőolajvezeték végén kibuggyan, nyugaton viszont inkább arab vagy északi-tengeri kőolajból dolgoznak. Az orosz kőolaj azonban más összetételű és magasabb kéntartalmú, meg mindenféle krakkolt összetevők is kerülnek a magyar gázolajba. A lényeg: itthon valahogy jobban kormolnak és többet fogyasztanak a dízelmotorok.

Természetesen ma már kénmentesítik a gázolajat. Ezzel azonban a gázolaj kenőképessége csökken, amit adalékolással oldanak meg. Enélkül az adagolók, illetve a közös nyomócsöves rendszerek (ilyen a dci is) nagynyomású szivattyúi hamar beállnának. Ez azért durva lenne, mert ma már minden dízel ilyen rendszerű, ezért az olajcégek nem engedhetik meg maguknak, hogy ezek mind bedögöljenek. (Más kérdés, hogy a kúton mit manipulálnak. Ha dízelem lenne, azért mindig elraknám a tankolási blokkokat.)

A barátodat mégis lebeszélném erről az "adalékolásról". A kétütemű motorolajokat úgy találták ki, hogy többé-kevésbé elégjenek, de benzinmotorban magasabb az égési csúcshőmérséklet, mint a dízelben. Így félő, hogy nem ég el rendesen, s ki tudja, mit szól hozzá az oxidációs katalizátor, meg a kipufogógáz-visszavezető rendszer. Ráadásul az sem garantált, hogy ugyanolyan jól keveredik a gázolajjal, mint a benzinnel. Ha már mindenképp félti, az ilyen modern és kényes motoroknál szerintem érdemesebb az úgynevezett prémium (=drágábbik) gázolajokat tankolni. Egyrészt jobbak az égési tulajdonságai, kevésbé kormol és tisztábbak tudnak maradni a befecskendező fúvókák. Jobban is adalékolják az ilyen gázolajokat és van rá esély, hogy nagyobb "technológiai fegyelemmel" jut el a kutakra. (Bocs a ronda szóért, arra gondolok, hogy tiszta tartálykocsival szállítják.) Ez már önmagában megéri a felárat.

Üdv:

Olajdoki