BMW E30-ba olaj

2006.08.25. 20:30

Az autóban 46 ezer km van. Mi lenne bele az optimális motorolaj? Mi a váltó- és difiolajjal a helyzet?

Kedves Olajdoki!

Egy BMW E30 320i-vel (1989. februári, motorkód 206KA) kapcsolatban lenne hozzád pár kérdésem. Az autóban 46.000 km van. Nem, nem elírás :))

Az első kérdés: szerinted mi lenne számára az optimális motorolaj? A cirka 20 éves konstrukció kontra elenyésző futásteljesítmény okozza nekem a dilemmát. A kocsi hobbicélra tartott, féltve őrzött "házimúzeumi" darab, árfüggetlenül a létező legjobbat szeretném neki. Évek óta Castrol Magnatec 10W-40-et kap az éves olajcserékkor, de nem azért mert olcsó olaj, hanem mert féltem hogy bajt csinálhat egy hígabb fajta. Válthatok valami finomabbra, pl. 5W esetleg 0W? Okozhat bajt egy hígabb olaj? A motor kora ellenére szinte új, olajfogyasztása természetesen nincs, bár évi 1500 km futásnál ez nem sokat jelent...

A másik kérdés a váltó- és difiolajra vonatkozik. A gépkönyv szerint a váltóba SAE 80, MIL-L-2105 A, API-GL4, a difibe Hypoid SAE 90 kell. Csakhogy ezek a specifikációk már nem voltak elérhetőek a márkaszervízben (60 litert kellett volna rendelnem), így a váltóba gyári BMW MTF-LT2 Lifetime (1,15 liter 7.010,- fotint), a difibe szintén gyári BMW SAE XJ 80W-90 Lifetime (két félliteres konzerv 12.370,- forint) jelzésű olaj került. Minkét olajtípust csak 97-es vagy újabb modellévű autóban lett volna szabad felhasználni a dobozok szerint. Mennyire távolodtunk el a gyárilag előírt specifikációtól? Ugye csak feleslegesen jó, de kárt nem okozhat?

Köszönöm:

Juha

Kedves Juha!

Gratula! Hogy bírod megállni, hogy csak ennyit menj vele?:)

Első kérdés: bár hidegen úgy tűnhet, hogy a 0w és 5w elejű olajok hígabbak, mint a 10w, normál üzemi hőmérséklet környékén hasonlóan viselkednek. Bár nem teljesen azonosan. Az igazi nagy eltérés az, ahogy az üzemi hőfokot elérik: a nullás és ötös hidegen "jobban" (kisebb folyadéksúrlódás mellett) ken. A másik differencia akkor adódik, amikor túlhevítjük az olajat - a kis elejűeknél meredekebben csökken a viszkozitás. Mi következik ebből? Ha télen sokszor használod a kocsit, illetve az 1500 km rövid utakból áll össze, továbbá nem szoktál órákon át végsebességgel autózni, esetleg használj 5w-40-est, más esetben azonban ne rágódj a dolgon.

A második kérdésedre nem fogok határozott választ adni. Kenőhatás szempontjából nem lehet nagy baj egyik betöltött kenőanyaggal sem. A diffiolaj pl. biztos kevésbé sűrűsödik be nagy hidegben, mint a régi. A BMW-szervizben elvileg tudniuk kellene, mely korábbi (pl megszűnt) olajtípusuk melyik újjal helyettesíthető. Ha ezt valóban jól tudták, akkor no problem. Azt viszont csak a BMW-gyárban tudják, hogy melyik az a 97 előtti váltó, amelyikben pl. az újabb olaj egyik komponense kémiai reakcióba lép(het) bizonyos alkatrészekkel, tömítéssel stb., - biztos nem ok nélkül írnak megkötéseket a dobozra. Ám meg szeretnélek nyugtatni. Annak kicsi a valószínűsége, hogy "azt" a váltót pont a Te kocsidba szerelték be. A gyáriak 97-ig visszamenőleg tesztelték a kémiai kompatibilitást, a régebbiekbe úgy sem sokan töltik be a legújabb, teljes élettartamra szánt olajat. Itt jön képbe a szerelők tapasztalata: ha valakinél gond lett volna, arról tudnának, hiszen rájuk borította volna azt asztalt. (talán nem Te vagy az egyetlen a 10-15 éves bömösök tulajai közül, akik gyári szervizbe hordják a kocsit) Szóval, kénytelen vagy megbízni bennük.

Kívánom, hogy még sokáig élvezd az újszerű autót!

Üdv:

Olajdoki