Mit jelent a W, illetve a számok?

2006.11.30. 13:53
Lehull a lepel

Kedves Olajdoki!

Egy rovid magyarazatra lenne szuksegem a kodokat illetoen. Mi az 5W mi a 10W melyiknek mi az elonye / hatranya, illetve mi az ez utan lathato szam? Pl 10W 40? Koszonom a valaszt (nem talaltam meg az oldalon az erre vonatkozo magyarzatatot - ha van ilyen.. Mennyire nagy baj, hogy az automba (rover 416 gsi (vtec), 96.-os evj. ~ Honda Concerto) nem 10W 40-es hanem 5W 40-est toltottem?

Köszönöm!

Kedves Levélíró!

Leegyszerűsítve a dolgot: a folyadékoknak - így az olajnak is - belső súrlódása van. Ahogy a folyadék rétegei elmozdulnak egymáson, ellenállás ébred - ezt a tulajdonságot jellemzi a viszkozitás. A viszkozitás a hőmérséklet függvényében is változik, hiszen a meleg olajnak kisebb a folyadéksúrlódása. Ezek a tulajdonságok döntően befolyásolják a motorolaj kenőképességét, szivattyúzhatóságát, a kialakuló olajfilm vastagságát és terhelhetőségét, valamint a súrlódási veszteségeket - magyarán, ez az egyik legfontosabb jellemző.

Ezért aztán a ma már általános kétfokozatú (télen és nyáron is használható) olajoknál megadnak egy számot, ami a hidegen mutatott viszkozitásra utal (ez kerül az angol "Winter"-re utaló W elé), míg a második szám a meleg olaj viszkozitására jellemző. Kicsit azonban becsapós a viszkozitási osztályok számozása, hiszen a nagyobb szám jelöli a kisebb viszkozitást, tehát az 5-ös kisebb, a 10-es nagyobb folyadéksúrlódást jelent.

Az esetedben hidegen az 5W-s olaj jobban szivattyúzható, gyorsabban megtörténik a motor átolajozása, mintha 10W-set használnál, ráadásként akár mínusz 40-45 fokig folyékony marad, szemben a 10W-s olajokra jellemzó mínusz 30-35 fokkal, amit nem árt tudni, ha pl sarkköri expedícióra készül az ember. Normál (max 100 fokos) olajhőmérsékleten hasonlóan viselkedik a két olaj, tehát az átlagos használat során nincs köztük különbség. Ha azonban az olajhőmérséklet tovább nő, (például eleve magasabb a külső hőmérséklet, nagy terheléssel üzemel a motor, stb) az 5W-s viszkozitása gyorsabban csökken, így már 120 fokon "hígabb" lesz, mint a 10W-s. Így előfordulhat, hogy egy kopott motor többet eszik belőle, mintha 10W-set kapott volna.Ennek azonban a gyakorlatban nem sok hátrányát láthatod, ha a motor jó kondíciónak örvend. Tehát ne aggódj: ha az előírt teljesítményszintet tudja a felhasznált 5W-40-es, semmi baj nem lesz.

Üdv:

Olajdoki