2004-es, 1,4-es Astra motorolaja

2008.05.29. 19:01

Nagymonológ a vezetésről, olajcseréről

Kedves Olajdoki!

2004-es évjáratú G-s Opel Astra (Z14XE) "boldog" tulajdonosa leszek napokon belül. Az olajcseréje kissé káoszba torkollik nálam az idáig olvasott, halott dolgok alapján. Amit a gyár előír, az adott. Viszont nem egy ilyen autó tulajdonosa, internetes fórumok, Opel márkakereskedés, Opel alkatrészkereskedő jelezte már valamilyen formában, hogy bizony az Opel-nak ezen motorjai szeretik csipegetni az olajat, de inkább nagyobbakat belekortyolni a "kelleténél" (elsősorban a gyárilag előírt olajnál). Tudom, messziről jött ember azt mond, amit akar. Meg amelyik motor szét van hajtva, az enni fogja. És amelyik nem volt rendesen bejáratva, az is tehet ilyet...

Az előző autóm egy 1995-ös, C14SE motoros F Astra volt. 137 ezer km-rel vettem, 172 ezer km-nél adtam el (bő 2 és fél év). Kezdettől fogva Valvoline MaxLife 10W40-es olajat töltöttem bele, 10 ezer km-es csereperiódust alkalmazva. Azt hiszem, a nívópálca nem hazudik: a motor imádta ezt az olajat, nagyon minimálisan fogyasztott belőle - 10 ezer km alatt talán összesen fél litert kelett kis adagokban utána tölteni. Igaz, kimélő üzemmódban ment az autó (pl.: autópálya max. 120km/h, kb. 3400 ford/min).

A jelenlegi autóban 64 ezer km van az órája szerint. Talán még hihető 4 éves autónál. Szeretném ezt is kíméletesen használni, és lehetőleg nem tartalék olajoskannákkal közlekedni.
Szintetikus motorolaj az előírt hozzá, adott viszkozitással. Opel márkakerekedés javaslata, ha "enné az olajat", hogy lehet benne használni 10W40-es olajat, pl.: Castrol Magnatec-et. Ez már csak részszintetikus.

És így talán az egyik kérdésem megválaszolásra is kerül: a motor nem fog tönkremenni, valamilyen formában károsodni (pl.: eltömődés, az olajjal érintkező alkatrészek felületi károsodása), ha nem teljesen szintetikus motorolaj van benne (azaz rész vagy teljesen ásványi olaj)?

Másik kérdése(i)m. Véleménye szerint kísérletezzek azzal (a fentiek tükrében), hogy a gyárinak megfelelő 5W30-as olajat töltök bele (pl.: Valvoline SynPower), aztán vagy eszi vagy nem, utána majd legfeljebb jön 10W40-es? Vagy nyugodtan töltsem bele egyből a 10W40-es olajat (pl.: Valvoline MaxLife; Castrol Magnatec) és cserélgessem max. 15 ezer km-enként? Vagy nagy csodára ne számítsak, ezek a motorok "mindenképp" több olajat esznek, megkímélt állapotúan is?

Köszönöm!

Kedves Levélíró!

Csodálatos monológod minden eddigi kérdés hosszúságát megdöntötte, sőt valószínűleg hosszú évekig listavezető lesz, hacsak nem veszel egy új autót, amiben olajat szeretnél cserélni majd. Mi lenne, ha neked kellene válaszolnod? Írnál egy regényt? :)
Nem vagyok ilyen bőírású, szeretek a lényegre hagyatkozni...

Valóban gyakran előfordul ezeknél a motoroknál az olajfogyasztás már egészen fiatal korban, de ezzel az Opel természetesen nincs egyedül. A helyedben mindenképpen a Valvoline SynPower GM 5W-30 motorolajat használnám, ha azt várhatóan csipegetni is fogja. Lehetséges alternatíva még a Valvoline MaxLife 5W-40, ami szintén szintetikus, ám nem rendelkezik GM jóváhagyással. Ettől eltekintve megfelelő választás lehet. A Valvoline MaxLife 10W-40 félszintetikus olaj, ráérsz áttérni rá 150 000 km megtétele után.

Üdv:

Olajdoki