15 ezer km vagy 1 év?

2009.03.22. 09:34

Kedves Olajdoki!

Nemrég vásároltam egy 2000-es évjáratú 1,6-os Skoda Feliciát. A vásárlást olajcsere követte. A szaküzletben a Total Quartz 7000 10W-40 olajat ajánlották. Az eladó azt is mondta, hogy a következő olajcsere 15 ezer km után vagy 1 év múlva esedékes.

Évente max. 8-10 ezer kilométert autózom le. Kérdésem az, hogy 1 év elteltével le kell-e cserélnem az olajat, vagy elég ezt megtennem 15 ezer km megtétele után.

Tisztelettel:

Laci

Kedves Laci!

Két oka is van annak, hogy nemcsak kilométert, hanem határidőt is meg szoktak adni csereperiódusként. Az egyik ok az, hogy aki nem megy egy év alatt 15 ezer kilométert, az valószínűleg rövidebb utakra használja az autóját, de nem biztos, hogy kevesebbszer jár vele. A sok rövid út nagyobb megterhelést jelent az olajnak, mintha ugyanannyi kilométert kevesebb, de hosszabb út alatt tette volna meg. A stop-and-go miatt, a túl alacsony motorhőmérséklet miatt az így megtett 10 kilométert nem lehet össze sem hasonlítani mondjuk egy országúton vagy autópályán megtett 10 kilométerrel. Nyilván az 1 év vagy bármilyen más előre megadott időperiódus alkalmatlan arra, hogy ezt a különbséget pontosan szimulálja, de még bőven a biztonságos tartományban tartja az autóst, hogy a műszaki hibák elkerülhetőek legyenek.

Erre mondhatja azt valaki, hogy mi a helyzet akkor, ha csak nagyon-nagyon keveset megy, mondjuk 1-2 ezer kilométert egy év alatt. Vagy akkor, ha csak 8-10 ezret megy, de azt mindig városon kívül. Azt hihetnénk, hogy ilyen esetben biztonságosan kitolható az 1 év, de ez sem feltétlenül igaz. Itt jön a második ok. Ha az olajat betöltöttük, használatba vettük, azzal beindítottunk egy folyamatot, ami kisebb intenzitással ugyan, de az autó álló állapotában is zajlik. Az üzemanyag minimális, de romboló hatású beszivárgása az olajba, a párakicsapódás és az oxidáció olyan tényezők, amelyek rontják az olaj minőségét. Mint korábban már írtam: az 1 év (vagy 6 hónap vagy 2 év) nem szentírás, sokkal inkább egy olyan biztonsági határidő, amely figyelembe veszi, hogy a motor sokkal drágább, mint az olaj. Ezért a gyártók úgy állapítják meg, hogy inkább legyen 1000 esetben túl rövid, mint 1 esetben túl hosszú.

Üdv:

Olajdoki