Ásványi kontra fullszintetikus

2012.04.12. 11:27

T.Doki!

Motorkerékpár olajjal kapcsolatban lenne pár kérdésem!

Miért van az, hogy a fullszintetikus olajokkal akadozósabb a motorok váltója?

Miért van az, hogy a szakemberek a sokat futott idősebb motorokba már nem preferálják a fullos olajokat. Inkább a félszint, később akár az ásványi olajat ajánlják. Igaz az, hogy az ásványi olajnak jobb a kenőképessége? Ha igen, akkor ezt hogy kell érteni, miben nyilvánul ez meg?

Miért van az, hogy sok szaki a szintetikus olajokat egyszerűen egyenlővé teszi a híg olajokkal?

A fullos olajok elvileg minden tulajdonságukban jobbak, akkor miért van ez a sok ellentmondás szerelői oldalról?

Köszönettel Gábor!

Kedves Gábor!

A modern motorkerékpárok váltója a motorral közös kenési rendszeren van. A túl alacsony súrlódású olaj nem jó a váltóba, mert a váltáshoz szükség van súrlódásra. A nem kifejezetten motorkerékpárokhoz szánt szintetikus 4 ütemű motorolajok ezért általában nem alkalmasak motorkerékpárokhoz. Viszont a megfelelő jóváhagyással rendelkező, jellemzően JASO MA vagy JASO MA2 szabványnak megfelelő szintetikus motorkerékpár motorolajok igen.

A full szintetikus olajok általában alacsonyabb viszkozitásúak, mint a félszintetikus és ásványi olajok. Az idősebb motorok kopottsága és a tömítéseik rosszabb állapota miatt olajfogyasztás léphet fel. Egy alacsony viszkozitású olajat jobban fognak az ilyen motorok fogyasztani. Ez nem jelenti azt, hogy ezek az egyébként gyengébb minőségű olajok jobbak lennének műszakilag a régi motorokhoz csak azt, hogy kevésbé valószínű, hogy az utántöltögetéssel kell majd foglalkozni.

Nem igaz, hogy az ásványolajoknak jobb a kenőképessége. Ásványolajból nem lehet pl. 5W30-as minőségűt gyártani, szintetikusból (általában) pedig pénzkidobás pl. 15W40-est. Mivel így jellemzően a szintetikus olajok alacsonyabb az ásványiak pedig magasabb viszkozitásúak, ezért fonódik össze a szintetikus a "híg" jelzővel. Ez egyébként nem egy degradáló jelző: a korszerű olajok egyre alacsonyabb viszkozitásúak, ebbe az irányba megy a fejlődés. A fizikai vastagság helyett a modern olajok egyre inkább a kémiai összetételük révén biztosítják a megfelelő védelmet, és vékonyságuknak hála egyre üzemanyag-takarékosabbak is. A motorkerékpároknál a korábban említett váltóolaj-szerep szab gátat ennek, de az autóknál töretlenül zajlik a paradigma váltás.

A teljesen szintetikus olajok elleni érzelmek több okra vezethetők vissza. Egyrészt ott az említett olajfogyasztás, ami bár nem az olaj hibája, mégis annak a nyakába varrják, ha pl. a "jó öreg 15W40-es" olajjal nem jelentkezett. Másrészt a megszokás nagy úr - sok szerelő öntötte évtizedeken keresztül mindenbe a 15W40-est, és mivel ez nem úgy működik, hogy ha nem ez a legjobb választás, akkor annak valami gyorsan látható jele van, ezért el sem tudja képzelni, hogy nem az a legjobb. Pl. soha nem fogja senki bebizonyítani neki, hogy ugyanaz a motor 20%-kal hosszabb élettartamot bírt volna szintetikus olajjal, mert az olajtársaságokon kívül senki nem végez ilyen teszteket, az ő tesztjeiket pedig sokan elintézik azzal, hogy csak marketing. Harmadrészt árban ezek drágább olajok, ezért sokan csak úri huncutságnak tartják őket, mert ha valami drága, az egyesek szerint csak lenyúlás lehet.

Üdv,

Olajdoki