Milyen olajat töltsek a kopott motorba?

2012.09.25. 16:26

Tisztelt Olajdoktor!

Olvasgattam az interneten különböző cikkeket a megfelelő olaj kiválasztásáról és arról is ,hogy többszázezer kilómétert futott motoroknál miként változik a csereperiódus és a használandó olaj. Ezen témában lenne 1-2 kérdésem. Már írtam 3-4 napja, egy 92-es Opel Astra F Caravanom van, C14NZ motorblokkal. Az autó cirka 300-400 ezer között futott (cserélt kilóméteróra miatt nem tudni pontosan), olajfogyasztása (15W40 Castrol Magnatec-ből) kb. 7dl 7000 km-en, ezt nívó alapján mondom.

Tehát az autóhoz a gyári előírás szerint az egyik használati könyv SAE10W40 API-t ír, a másik SAE20W40 API SF/CD-t. Na mármost utána olvastam, hogy SAE egyszerűen csak az olaj viszkozitását mutatja, az API szabvány pedig aminek meg kell feleljen az olaj, az lefele kompatibilis és az új szintetikus olajak API SM-SJ-stb... szabványt tudják, tehát visszamenőleg a régebbi motorokba is jók. Akkor ezek szerint egy modern, új, teljes egészében szintetikus olajat én bátran beletehetek a 92-es Opelembe, ami sokat futott. Tehát pl. a Castrol GTX Professional 10W40-et is ugyanúgy beletehetem az autóba, mint a Mobil Super 2000X1 10W40-est, és így szépen sorba végig az összes 10W40-es olajjal. Ámde, azt vettem ki a cikkekből, hogy az olajban a két szám pl.: 10W és 40, a hideg és meleg viszkozitást jelölik. Ezáltal, hogy hidegebb időben az autó hamarabb és jobb kenést kapjon (ezt nem biztos, hogy jól raktam össze), lehet tölteni a járgányba akár 0W40-es olajat is. Ez igaz ebben a formában?

Végezetül a címben szereplő sokat futott motorokhoz való olajakról szeretnék kérdezni. Találtam rengeteg féle-fajta motorolajat. Valvoline, Mobil1 és a többi 87 félét. (Létezik ezekből külön szintetikus és félszintetkus? Ha igen, akkor mi lesz gyakorlatban a különbség köztük?) Kérdésem az volna, hogy ezekkel érdemes-e foglalkozni, és ha igen, akkor melyik márkával? Nincs tapasztalatom az olajakkal kapcsolatban. Ezelőtt 1500-as Ladám volt, abba ugyanaz a 150W40-es Castrol ment, mint amit most az autószerelő az Opelbe tett. Tehát konkrétan márka érdekelne, ami biztosan nem lutri.

Elnézést, hogy ennyi kérdésem van egyszerre, de sajnos nem igazodom ki ezen az olaj témán és ahogy látom rengeteg autószerelő sem. Ennek ellenére szeretném, ha normális olaj kerülne az autómba, hogy emiatt ne kelljen akár évek múlva szerelőhöz futkosni.

Előre is köszönöm válaszát !

Tisztelettel, Varga Balázs

Kedves Balázs!

A következtetései helyesek, valóban betöltheti a felsorolt olajokat. A 0W40-es olajat mindazonáltal ágyúval verébre lövésnek érzem, egy 5W40-es olaj is több mint megfelelő, akár a leghidegebb téli körülmények közé is, ami Magyarországon előfordul.

Üdv,

Olajdoki

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.