Kis flottaüzemeletetői tapasztalatok az olajcseréről

2018.07.31. 11:59

Kedves Olajdoktor!

Nem tanácsot kérek, hanem a tapasztalataimat szeretném közzétenni. Kis, 6 kocsiból álló flottát üzemeltetek kb. 20 éve. Az utóbbi években a Spritmonitoron vezetjük a szervizt és a tankolásokat. Minden olajcserét időben elvégeztünk, a partner szervizünk tudja, hogy a gyártó engem nem érdekel, de az olajnak teljesítményszint, és viszkozitás tekintetében a járműbe valónak kell lennie.

Az autókat kb. 400 ezer km futás teljesítményig használjuk, mert az a tapasztalatunk, hogy eddig problémamentesek. Gyakorlatilag ilyen karbantartás mellett nem fordult elő, hogy olajfogyasztás lépett volna fel gyártótól és motor típustól függetlenül. A kollégáktól csak annyit kérek, hogy az autókat hidegen ne erőltessék, valamint ne nyomjanak padlót alacsony fordulaton, inkább forgassák leszabályzásig alacsonyabb sebességben. Szerintem a problémamentes autó titka a normális karbantartás.

Szép napot mindenkinek.

Kedves Levélíró!

Részben igaza van, sok típusnál ez pontosan így működik. De vannak olyan típusok, amelyek esetében a motorokat, az üzemanyag fogyasztás csökkentése érdekében ún. alacsony palástnyomású dugattyúgyűrűkkel tervezik, hogy a dugattyúnak működés közben kevesebb ellenállást kelljen leküzdenie.

A kevesebb ellenállás kevesebb teljesítmény veszteséget jelent, és így jutunk el az alacsonyabb üzemanyag fogyasztáshoz. Viszont ez a konstrukciós azt is jelenti, hogy az olaj könnyebben talál utat magának a dugattyúgyűrűk mentén az égéstérbe, és így jobban fogy.

Ez a motornak nem árt, sőt, a pénztárcánknak sem – hiszem többet spórolunk az üzemanyagon –, viszont azokat, akik azt hiszik, hogy olajfogyasztás = meghibásodás rendesen félrevezeti. Illetve, a témához tartozik az is, hogy még egy látszólag olajat nem fogyasztó motornál is van valamekkora olajfogyasztás. Csak mivel nem csak az olaj juthat az égéstérbe, hanem valamennyi üzemanyag is kerül a motorolajba, ezért az olajszint látszólag változatlan lehet, ha a két folyamat kiegyenlíti egymást.

Mivel azonban az üzemanyag nem motorolaj, ezért ez a jelenség károsabb a motorra nézve, mint az ellenkezője. De normál esetben ez a folyamat sem okoz problémát mindaddig, amíg a csereperiódust betartjuk, hiszen az olaj ezzel a jelenséggel is meg tud birkózni egy bizonyos határig.

Üdv, Olajdoki

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.