Olajcsere az S2000-ben

2018.11.18. 10:42

Kedves Olajdoktor,

Nemréiben vettem egy 2006-os Honda S2000-es autót, szeretném lecseréltetni az olajat, de a választásnál elakadtam, pedig becsülettel utána is olvastam fórumokon.

A gyári leírás szerint szintetikus 10w30-as olaj kell bele, azzal a kitétellel, hogy ha -20 fokban is használni szeretnénk, akkor 5w40 is mehet bele. API SL szabványt kell teljesítenie.

Én nagyrészt nyárias időben szeretném az autót használni, de mínusz fokokban biztosan nem. Ez a típus ugye 9000-es fordulat fölé is pöröghet, így nagyon nem mindegy, hogy milyen olaj kerül bele.

Sajnos alapos keresgélés után arra jutottam, hogy itthon szintetikus 10w30-as API SL vagy magasabb szabványt teljesítő olaj nincsen! Külföldi fórumokon javasolnak márkákat, de azok vagy nem kaphatóak itthon vagy ebben a viszkozitásban nem. Hasonló szituációban van, aki márkás 5w40 mellett tette le a voksát (de jellemzően magasabb olajfogyasztást tapasztal) és van aki 5w30-at választott, sőt 10w40-et választó is akadt bőven. De nem szeretnék netes okoskodók alapján választani, ezért kérném a tanácsát!

Mi lenne a legjobb, ha nincs 0 fok vagy az alatt üzemeltetve, de nagy igénybevétel a 9.000+ rpm miatt biztosan lesz? Egyáltalán mi a "hivatalos" utódja a 10w30 szintetikus olajoknak, ha már egyszer kikoptak a hazai kínálatból vagy máshogy kérdezve, mi az, ami a legközelebb áll hozzá a mai kínálatban? Nem szeretnék az olajon spórolni.

Segítségét előre is köszönöm! Üdv, Péter

Kedves Péter!

Egy teljesen szintetikus 5W40-es olaj nem csak -20 fokban, de egész évben jó választás ehhez a típushoz (ilyen például a Valvoline Synpower 5W40). Magas fordulatszámú üzemeltetéshez pont hogy inkább magasabb üzemi hőmérsékleti viszkozitású olaj való, mint alacsonyabb, tehát ha eltérnék a gyári előírástól, inkább felfelé térnék el, és egy – ugyancsak szintetikus – 5W50-es olajat használnék (pl. Valvoline VR1 Racing 5W50), semmiképp sem 10W30-at.

Üdv, Olajdoki

Köszönöm a választ!

A külföldi fórumokon azzal érveltek a magasabb üzemi hőmérsékleti viszkozitás ellen, hogy minél magasabb a viszkozitás, annál kevésbé folyós (ergo sűrűbb?) az olaj, ami nem jó, mert „nem jut oda”, ahol nagyon kéne! Ez így helytálló gondolatmenet?

Ezért javasolják a W30-as olajat, amit a gyártó is ír, de „cserébe” maximum 7500 km-enként cseréni is kell – feltételezem, mert a magas hőmérséklet és terhelés miatt hamarabb öregszik el egy W30-as, mint egy W40-es vagy W50-es. Vagy ez tévút?

Üdv, Péter

Kedves Péter!

A gondolatmenet abszolút helytálló, viszont a viszkozitás nem állandó, hanem a hőmérséklet függvényében változó. A motorolaj viszkozitása nem úgy optimális a motor kenésére, ahogy a flakonban található vagy ahogy szobahőmérsékleten tapasztaljuk, hanem amikor üzemmeleg állapotban a megfelelő viszkozitásúra vékonyodik.

Egy normál üzemi hőmérsékleten működő motor esetében valóban nem szerencsés egy 50-es olajat használni, mert a motor hőmérséklete nem emelkedik meg annyira, hogy a sűrű 50-es olaj optimális viszkozitásúra vékonyodjon. Ha pedig túl vastag az olaj, az pont azt eredményezi, amit Ön is írt: nem jut el mindenhova, ahová kell. Viszont egy magasabb fordulatszámon és emiatt magasabb hőmérsékleten üzemelő motor esetében, lehet hogy pont az 50-es viszkozitás vékonyodik optimális szintre és a 30-as vékonyodna túl vékonyra. Utóbbi sem jó, hiszen egy túl vékony olajfilm nem nyújt megfelelő védelmet a kopás ellen.

Nem akarom rábeszélni, hogy térjen el a gyári ajánlástól, csak próbálom megértetni a dolog logikáját, és azt, hogy miért töltenek sokan 50-es olajat a motorba, ha versenyző stílusban használják az autójukat.

A gyártó számol bizonyos átlagos terheléssel és üzemeltetési körülményekkel, amikor megadja, hogy milyen olaj való a motorba. (Feltételezhető, hogy ez az átlag egy sportos autó esetén azért magasabb, mint egy limuzinnál.)

Ha úgy érezzük, hogy az autót a gyártói szemszögből átlagos igénybevétellel használjuk, akkor nem érdemes sokat gondolkodni, azt kell választani, amit a gyártó ajánl. Ha azonban jobban vagy sokkal jobban terheljük, mint amivel a gyártó valószínűleg számolt, akkor érdemes elgondolkodni a további opciókon, ahogy az első bekezdésben írtam.

Üdv, Olajdoki

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.