Gyorsan fogy az olaj

2019.05.21. 14:09

Kedves Olajdoki,

Adott egy 2012-es Honda Civic 1.8 benzin, 9. genericáió első modellje. Gyári ajánlás 0w20-at ír, esetleg 0w30-at vagy max 5w30-as olajat. Előző tulaj nem tudom milyen olajat használt, de sajnos csak későn szúrtam ki, hogy az előző tulaj évente cserélt olajat, ilyenkor van hogy megtett 20 000 km-t.

83 000 km-el vettem, akkor elvittem szakszervízbe ahol Shell 5W40-es olajt tettek bele. 8000 km után felvillant a lámpa - elfogyott 1 liter olaj. Ezután próbáltam Castrol magnatec 5w30-at, azzal már 3000km után elfogyott egy liter. Most ismét Shell 5w40-et használok, de most is 3000 km után fogy el egy liter. Vékonyabb olajból biztosan többet fogyasztana.

Nem füstöl, nincs olajfolt, de mintha egyre rosszabb lenne. Találtam több külföldi fórumot ahol másnak is hasonló a problémája, de igazán senki nem tudja megmondani mi a gond, elméletileg a hasonló motornál USA-ban volt egy kisebb visszahívás. Megbontani nem érdemes, de halottam hogy érdemes próbálkozni, hátha talál az ember egy olyan olajat, amitől egy kicsit kevesebbet csipeget. Természetesen 3000 km/ 1 liter még nem a világ vége, de jó lenne ha találnék valamit amivel visszaszorítom 5000-6000 km / 1 literes fogyasztásra. Mostmár foggalmam sincs mit tegyek bele, de szeretnék valami nagyon jó minőségűt. Mobile1, Valvoline, Eneos, Motul? Vagy maradjak a Shellnél? És milyen viszkozitással próbálkozzak?

Köszönöm előre is, Ádám

Kedves Ádám!

Az olajfogyasztás a motor üzemeltetés természetes velejárója. Az, hogy egy olajból mennyit fogyaszt a motor általában nem az olaj minőségével van összefüggésben. Tehát simán találhat olyan olajat, amiből kevesebbet fogyaszt, de rosszabb védelmet ad a motornak.

Az sem tesz jót, ha az előírtnál vastagabb olajat használ, mert jobban kopik a motor, és kicsit hozzákopik a vastagabb olajhoz, így a vékony olajból még többet fog fogyasztani. Felmerülhet a kérdés, hogy miért fogyasztanak az utóbbi tíz évben gyártott autók viszonylag sok olajat, amikor sok olyan, akár idősebb autó van, ami – látszólag – egyáltalán nem fogyaszt olajat.

Két oka van, mindkettő az üzemanyag-fogyasztás csökkentésre vezethető vissza. Az egyik ok az alacsony palástnyomású dugattyúgyűrűk alkalmazása. Ha a dugattyúgyűrűk kisebb erővel nyomódnak a hengerfalnak, csökken a súrlódás, azaz az energia veszteség, és így az üzemanyag-fogyasztás. Viszont így a dugattyúgyűrűk mentén több olaj kúszik fel az égéstérbe.

A másik ok, hogy manapság alacsonyabb viszkozitású olajokat használunk, különösen az új autókhoz, ami szintén hozzájárul az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez, hiszen, ha a motornak egy vékonyabb olajjal szembeni ellenállást kell leküzdenie, az kevesebb energiaveszteséggel jár. Viszont ezek az olajok, pont a vékonyságuk miatt, megint csak könnyebben eljutnak az égéstérbe, sőt, sok ilyen olajnak az illékonysága is nagyobb, azaz több olaj fogy a párolgási veszteség miatt.

Összességében így is jobban járunk, mint egy régi autóval, mert bár olajat fogyaszt, üzemanyagot kevesebbet, ráadásul a káros anyag kibocsátás is alacsonyabb, ami nem elhanyagolható szempont. Az olaj utánpótlásra viszont oda kell figyelni.

A felsorolt márkák olajai jó minőségűek, és igazából nincs óriási jelentősége, hogy melyiket választja közülük. Javaslom, hogy olyan töltsön bele, ami megfelel a gyári előírásnak – az 5W30 elegendő, nem kell vékonyabb legyen –, és töltsön utána, amikor kell.

Üdv, Olajdoki

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.