Mi a legjobb a siklócsapágynak?

2020.06.19. 15:24

Kedves Olajdoktor!

Hasonló cipőben járok mint az előző kolléga a szerszámgéppel, ám kiegészítem azzal hogy a főorsó fő csapágya siklócsapágy (és persze sok más főleg golyós és kúpgörgős csapágyat is felvonultat). Ide a gyártó 1.75 E°/50 C° olajat ír. Nem tudom milyen olaj lenne ebbe a legjobb? Illetve szűrőt (Opel motorolaj szűrőt) is teszek az új külön motoros szivattyú és az orsóolajozás közé. A szivattyú és a tartály kimenet közé teszem, hogy a szivattyút is kímélje és gravitációval ráfolyatom a szűrőre és a szivattyúra is. Helyes a szűrő illetve szivattyú elhelyezés elgondolás?

Van még pár olaj amit ír a könyve: 3.5 E°/50 C° És 6.5 E°/50 C° Ennek mai megfelelőit sem tudom. Az 1.75 E° olajra a tipp a Mol Spinol 15, ám ha túl híg nem alakul ki a film, és a csapágy javítás több hetes kemény munka. Ha sűrű akkor pedig nem tud behatolni a megfelelő helyre, hasonló eredménnyel zárul, több hetes hántolás és egy újraköszörülés ami vagy sikeres vagy méhtelep. Bár menthető talán korszerű lézeredzéssel. Az Engler fok nehezen értelmezhető, táblázatok is mást mutatnak. Igen, autókkal sokkal könnyebb az olajkérdés mint egy múlt századi szerszámgéppel.

reiden-t185-universal-lathe-1

A gép kora: Becsülhető, első magyarországi bemérés 1956. Végezetül egy kép az orsószekrényről, és egy hasonló gép felújítva:  megegyezik, bár ez inkább egy igényekre rendelt gép.

Tisztelettel: Sándor

Kedves Sándor!

Igen, autókkal könnyebb. :-) De a szerszámgépekkel sem sokkal nehezebb, ha ellenőrizhető szabványos előírásoknak kell megfelelni. Ez viszont egy igazi régi gép, amit nehéz mai értékekre fordítani. Ez adja a szépségét. Igyekszem segíteni és örülök is, mert ilyesmivel ritkán találkozom és ez segít frissen tartani a fejemet.

Szóval Engler fok átváltásánál a 3,58 26 cSt, míg a 6,62 50 cSt értéknek felel meg. Egy 32-es hidraulika olaj Celsiuson 30 cSt-on van nagyjából. Így ez tulajdonképpen itt sem kizárható. Az 1,75 Engler viszont kereken 9 cSt. A MOL Spinol 40 Celsiuson 15,1 mm2/s (cSt) Ha ez utóbbi az előírás akko még a Spinol 15 is kicsit magasabb viszkozitást mutat az előírtál.

Nem világos, hogy hol merül fel pontosan a másik két Engler fok, de ez a MOL Spinol 15 szépen ezek közé esik így akár jó is lehet.

A szűrőről nem tudok véleményt mondani, azt gondolom jó lehet. Esetleg a nyomást hogyan befolyásolja? A csapágyakban mindenképpen szükséges a működéshez szükséges minimum hiszen ez a lelke a siklócsapágyazásnak.

Mindent egybevetve jó megoldásnak tűnik a MOL Spinol, de ha elmehetünk 6,5 Englerig akkor a 32-es hidraulika is jó ami, ha a szivattyú képes szállítani, akkor eredményezhet magasabb olajnyomást. Igaz az olaj hőmérséklete is magasabb lehet az ugyanazon keresztmetszeten szállított nagyobb mennyiségből adódó megnövekedett súrlódás miatt. Viszont itt van miből csökkennie a viszkozitásnak.

Nagyon érdekel, hogy hogyan folytatódik a történet!

Üdvözlettel: Olajdoktor

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.