A 0W-20 csak az emisszió miatt kell?

2021.07.15. 14:04

Tisztelt Olajdoki!

Egy új, TSI-motoros Skodát vásároltam, aminek a gyárilag ajánlott olaja 0W-20-as. Az lenne a kérdésem, hogy tényleg ez lenne az optimális olaj az autóba, vagy csak a fogyasztás/CO2-emisszió csökkentése érdekében javasolják ezt, hogy meglegyen a gyári kvóta?

Arra gondolok, hogy a 20-as melegoldali viszkozitás elegendő-e, mondjuk, amikor 40 fokban telepakolt autóval tartósan nagy sebességgel (Autobahn) halad az ember, vagy szintén hőségben, meredek hegyi szerpentinen veret fölfelé. Nem jobb egy 0W-30 vagy 0W-40 (nyilván, ami megfelel az előírt VW szabványnak)?

Köszönettel, Zoltán

Kedves Zoltán!

Igen, ez az “optimális”. Sőt. Több mint optimális. Megkerülhetetlen előírás. Nem a 0W-20 van előírva, hanem a VW 508.00, ami viszont csak 0W-20-as viszkozitásban létezik, ráadásul kifejezetten alacsony az ún. HTHS viszkozitása, ami egészen speciálissá teszi ezt a kenőanyagot. Ez azt jelenti, hogy magas hőmérsékleten, nagy nyíróerő meglétekor egy bizonyos nagyon alacsony viszkozitási értéket vesz fel az olaj. Erre szükség is van ezekben a motorokban.

Könnyebbség, hogy ezen nem szabad gondolkodni, hanem ezt kell használni. :-) (Ez alól kivétel lehet, ha nem a legeslegújabb motorok valamelyikéről van szó, hanem picit korábbiról, ahol még használható az 504.00, mert az létezik 0W-30-as és 5W-30-as viszkozitási osztályban is.)

Ez a válasz egyik része.

A másik része az, hogy igen, ez az emisszió miatt van.

De…

Nem a motorolaj oldja meg az emissziót, hanem a motorkonstrukció. (Pontosabban az egész jármű egésze a légellenállástól a gördülési ellenálláson keresztül, a hajtásláncon át stb.)

Visszatérve az alapokhoz: vannak emissziós célkitűzések Európában. Ezek teljesítéséhez a konstruktőröknek mindent be kell vetniük. A felület-megmunkálás pontosságától az illesztések pontosságának növeléséig, tömegek és térfogatok csökkentésén át, a teljesítmény megtartása mellett sok mindent érint. Ezekhez a motorfejlesztésekhez új kenőanyagokra van szükség. Az ön esetében is erről van szó. Ezért ez az előírás. És azt, mint minden esetben, a motor helyes működése érdekében kell betartani. Ha egy ilyen előírással rendelkező motorba ön egy magasabb viszkozitású, ráadásul normál HTHS viszkozitású olajat használ, azt a motor nagyon hamar “elnyírja”. Szabályosan lenyíródik az olaj, ami gyorsan vezet annak leépüléséhez, olajfogyasztáshoz és összességében a motor idő előtti elhasználódását és helytelen működését is eredményezi.

Tehát összegezve: minden olaj megfelel, ami a gépkönyvben szereplő VW előírást teljesíti. Ha az ön autójáéban csak az új 508.00 szerepel, akkor csak azt használhatja, és azt 0W-20-ban fogja csak megtalálni. (Ez egy ACEA C5 olaj, ami egészen speciális dolog.)

Ha a gépkönyvben lát 504.00-t is, akkor ott megnyílik a lehetőség arra, hogy 0W-30-at, vagy 5W-30-at használjon. (Ezek normál HTHS kategóriák ACEA C3 mellett.) Ha az előírást betartja, akkor nyugodtan aludhat. Ez egészen biztos.

Remélem, nem volt túl bonyolult, és tudtam segíteni, valamint egy picit tisztább lett a kép a kérdésben. Ellenőrizze a gépkönyvet. Ha nem egyértelmű valami, nagyon szívesen segítek. Konkrétan nem tudom megnézni, mert nem tudom, milyen járműről van szó egészen pontosan.

Üdv.: Olajdoki

Kedves Olajdoki!

Köszönöm a gyors és kimerítő választ. Az autó egy új Octavia kombi RS lesz, kétliteres turbó benzines, 245 LE. Szeretek gyorsan menni, ezért kérdeztem, mert úgy tudtam, hogy a magas hőterhelést a magasabb melegoldali viszkozitású olajok bírják jobban. De akkor megnyugodtam, és nyilván azt fogok benne használni.

Köszönettel, Zoltán

Kedves Zoltán!

Örülök, ha segítettem! Ennek a dolognak nincs köze a sebességhez, az autót nyugodtan használhatja rendeltetésszerűen. :-) Nem magasabb a hőterhelés a tervezettnél.

Az tévedés, hogy a magasabb melegoldali viszkozitású olajok jobban bírják a hőterhelést. Ezt úgy képzelje el, hogy a viszkozitás a hőmérséklet emelkedésével csökken. Tehát minél melegebb, annál folyósabb. A 40-es X hőmérsékleten folyik valahogyan. A 60-as ugyanazon hőmérsékleten kevésbé akar folyni. Egy nagyobb hőterhelés mellett üzemelő motornál azért írnak elő esetleg 60-ast, mert annak a “folyóssága" egy magasabb hőmérsékletnél lesz olyan, amilyen kell, hogy legyen.

De itt is az a sorrend, hogy a motorkonstruktőr “kiszámolja," hogy milyen viszkozitásra van szükség az adott olajhőmérsékletnél. Majd az előírásban olyat írnak elő, ami ezt tudja. Ha ez 40-es, akkor azt. Ha 60-as, akkor azt. De olyan nincsen, hogy ha tövig nyomom a gázt a Swiftnek, akkor abba 60-ast kell tenni, mert az már “részing” autó. :-) Az ön autójában mindent figyelembe véve ezt az előírást kell teljesíteni. Pontosan azt, amit a gépköny ír. Azért aggódni nem kell. Ez biztos.

Remélem, követhető voltam. :-) Üdv.: Olajdoki

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.