Érdemes esetleg várni a belföldiesítéssel az uniós tagságig?
Ezúton szeretném szíves tanácsát kérni az alábbiakban.
Az USA-ból szeretnék behozni egy gyakorlatilag hiánytalan 1946-os évjáratú amerikai pickup kisteherautót (1/2 tonna teherbírás, ~3500 cm3), amelyet szeretnénk itthon felúíitani, majd valószínűleg veteránvizsgára bocsátani.
Feltéve, hogy az Autóklub is áldását adja a behozatalhoz (eredetiség és teljességi vizsgálat), az alábbi kérdésem lenne:
- Egy ismerősöm javasolta a teherautóként történő behozatalt (10% vám?), ami még a rárakódó egyéb adótételekkel és az ÁFÁ-val együtt is kedvezőbbnek tűnik, mint az általam ismert jelenleg nagyon magas vámtétel. Ez valóban így van?
- A Vámhatóság a jármű vételárát a szállítási költséggel megnövelve alakítja ki a kiszabandó vám alapját?
- Érdemes esetleg várni a belföldiesítéssel az uniós tagságig, és addig egy áthidaló megoldást keresni (pl. felújítás bérmunkában vámbiztosíték mellett)?
Rövid tanácsait előre is köszönöm,
Nagy Tibor
Tisztelt Nagy Tibor!
Először is figyelmébe ajánlom az áruszállító gépjárművek tarifális jellemzőit. Ez alapján lehet eldönteni, hogy a behozott gépjármű vámszempontból minősíthető e áruszállító járműnek.
Idézve a Kereskedelmi vámtarifa magyarázat áruszállító járművekre ("teherautókra") vonatkozó egyes rendelkezéseit, a pick-up kisteherautók áruszállító járműként abban az esetben vámkezelhetők le, ha megfelelnek az alábbi feltételeknek:
a) Biztonsági eszközök (pl. biztonsági öv vagy annak rögzítéséhez szükséges rögzítési pont vagy szerelvény), vagy az utasok kényelmét szolgáló berendezések nélküli ülőpadok a vezető és az elülső utasok mögötti hátsó térben. Ezek az ülések rendszerint felhajthatók vagy összecsukhatók, hogy lehetővé váljon teljes egészében áruszállításra használni (a furgonoknál) a hátsó teret, vagy (a "pick-up" kisteherautók esetében) a különálló platót;
b) Elkülönített fülke a vezető és utasok számára és elkülönített nyitott plató oldalfalakkal és lehajtható hátsó fallal ("pick-up" kisteherautók);
c) A rakomány be-, illetve kirakására szolgáló, a rakodótér oldalfalain vagy hátulján elhelyezett ablak nélküli toló, oldalra vagy felfelé nyíló ajtó, illetve ajtók;
d) Állandó fal vagy elválasztó a vezető és az elülső utasok számára szolgáló terület valamint a hátsó térség között;
e) Kényelmi berendezések, igényes belső kivitel és felszereltség hiánya a járműnek az utasok szállítására szolgáló területtel összefüggő rakterében (pl. szőnyegpadló, szellőzés, belső világítás, hamutartók)."
- zárt karosszériás kivitel esetén a vezetőfülkét gyárilag elválasztották a rakodótértől,
- a vezetőfülkében legfeljebb három személy szállítható,
- a zárt rakodótér lehet hátsó- vagy oldalajtó nyitású, oldalán vagy hátsó részén ablakokkal felszerelt is, de nincs gyárilag kialakítva ülésrögzítési lehetőség,
- a platós kivitelű jármű önálló vezetőfülkével ellátott, és platóval rendelkező járművet jelent.
Amennyiben az Ön által behozni kívánt jármű megfelel a fenti feltételeknek, úgy az áruszállító járműként vámkezelhető.
Ebben az esetben - ha a behozatal egyéb feltételei is fennállnak - valóban 10 %-os vámtétellel történhet meg a vámkezelés és nincs fogyasztási adó fizetési kötelezettség sem.
A jármű vámértékébe valóban beleszámít a magyar vevő által fizetett külföldi - magyar határig - szállítási költség. A magyar vevő által fizetett belföldi szállítási költség pedig a fizetendő ÁFA alapját növeli.
Az USA-ból beérkező import vámárukat az EU csatlakozás után (2004.05.01) is vámkezelni kell a belföldi forgalom számára.
Amennyiben a bérmunkában történő javítást kívánja igénybe venni, úgy felhívom figyelmét, hogy az aktív feldolgozás tevékenységi engedély kiadási feltételei igen szigorúak - főleg a környezetvédelmi engedély. Ezeket a feltételeket egy házi műhely nem biztos, hogy teljesíteni tudja.
Javasolom, hogy a behozatal előtt egyeztessen az Autóklub illetékes szerveivel a muzeális jelleg elismerésével kapcsolatban.
Sok sikert kívánok a jármű behozatalával kapcsolatban.
Tisztelettel!
Váradi Mihály
igazságügyi vámszakértő