Az utánfutók behozatalára nincs évjárati korlátozás.
Egy elég rendhagyó ügyben kérném véleményét, tanácsát.
Cégünk szeretne behozni Németországból egy használt, emelőkosaras utánfutót (1991-es évjárat). Eddig bármilyen információt próbáltam meg gyűjteni, leginkább csak személygépkocsi behozatallal kapcsolatos dolgokkal találkoztam.
Kérdésem az lenne, hogy egy ilyen speciális rendeltetésű, de rendszámmal rendelkező, gépkocsival vontatható utánfutó behozatala és vámoltatása mennyiben tér el a gépkocsiétól, milyen vámterhei vannak a behozatalnak, illetve ha mint cég hozzuk be az emelőkosaras utánfutót, mennyiben tér ez el a magánimporttól?
További kérdésem még, hogy utánfutóra (emelőkosaras utánfutóra) is van-e behozatali korhatár vagy egyéb más megkötés, mint a személygépkocsikra?
Előre is köszönöm válaszát!
Üdvözlettel,
Gyenes József
Tisztelt Gyenes József!
Vámjogi szempontból az utánfutók behozatalára nincs évjárati korlátozás.
Az utánfutók vámkezelése az általános szabályok szerint történik, azaz nem a 7. sz. Vámhivatalnál, hanem célszerűen a cég székhelye, vagy telephelye szerint illetékes vámhivatalnál kell vámkezelni.
Az utánfutó vámkezelés utáni forgalomba helyezése során alkalmazott szabályokkal kapcsolatban javasolom, hogy a cég székhelye, telephelye szerint illetékes közlekedés felügyeletnél érdeklődjön.
A vámkezelés során az alábbi közterheket kell megfizetniük:
vám:
- EUR1 származási bizonyítvány benyújtása esetén (EU-s származás igazolás) a vámérték 0 % vagy
- Származás igazolása nélkül a vámérték 9,5 %
Környezetvédelmi termékdíj: az utánfutó gumijainak súlya után (pótkerék is) 1.300,- Ft/kg
ÁFA: (vámérték + vám + környezetvédelmi termékdíj együttel összegének) 25 %
"Céges" behozatal - kereskedelmi forgalom - esetén a határvámhivatalnál a vámáru továbbítását kell kérni a rendeltetési - székhely, telephely szerint illetékes vámhivatalhoz. Ezt követően pedig a rendeltetési vámhivatalnál az általános szabályok szerint kérni kell a belföldi forgalom számára történő vámkezelést.
A vámkezeléhez feltétlenül szükséges a vásárláskor a cégük nevére kiállított számla, fuvarokmányok, származás igazolásához EUR1 származási bizonyítvány, és a vámokmány.
Amennyiben nincs tapasztalatuk a vámkezelések ügyintézésében, úgy javasolom, hogy szakképzett vámügynököt bízzanak meg a vámkezelés lebonyolításával.
Tisztelettel!
Váradi Mihály
igazságügyi vámszakértő
Kedves Olvasónk, Brett Gábor, aki a közúti járművek vizsgálataival hivatásszerűen foglalkozó cég, a TÜV NORD-KTI Kft. munkatársa, az alábbi hasznos kiegészítéseket küldte nekünk a válasz műszaki oldalával kapcsolatosan. Levelét ezúton is hálásan köszönjük:
A levélíró két két kényes műszaki területtel szembesül az első forgalombahelyezés alkalmával:
a ráfutófékkel (ha a járművet ilyennel szerelték) és a speciális felépítménnyel.
Tegyük fel, hogy az egyebek (vonóberendezés, világítóberendezés) rendben vannak, ezeket Németországban szigorúan ellenőrzik az időszakos vizsgákon.
A fékberendezésnek viszont a hazai előírások szerint meg kell felelnie az ENSZ-EGB 13. előírásnak, vagy a vele egyenértékű 71/320/EGK direktívának, vagy a 6/1990 KÖHÉM rendelet A/9. mellékletében (a direktíva magyar fordítása) a ráfutófékre vonatkozó résznek. Új típusnál általában nem gond ennek bizonyítása, egy használt öreg járgány esetében viszont gyakran nem állnak rendelkezésre azok a papírok, amelyekkel a szükséges vizsgálat - meg az ára - megspórolható lenne. Figyeljen oda az importőr a műszaki dokumentációra!
Maga az emelőkosaras felépítmény pedig feleljen meg az érvényben lévő magyar biztonságtechnikai (munkavédelmi) előírásoknak. Mindezek megállapítása a jelenlegi gyakorlat szerint akkreditált, vagy kijelölt cég feladata. (A TÜV NORD-KTI Kft ilyen).
Üdvözlettel
Brett Gábor
ügyvezető helyettes
TÜV NORD-KTI Kft.