Kérdések a csatlakozás utáni magán autóimportról

2003.10.08. 14:19

Ezen kérdések tisztázása segítséget adhat az autót vásárólni szándékozók számára.

Tisztelt Váradi Mihály Úr!

Egy rövid ideje követem a gépjármű importjával kapcsolatos híreket, és tapasztaltam a vámprocedúrát is. Őszintén várom az EU-s szabályozások kihirdetését mivel azt gondolom ismét megvezettik a polgárokat. Néhány ellentmondásos hiresztelés eloszlatására kérném.
1. Új autó vásárlásakor a hazai ÁFA-t, használt esetén a vásárlás helyén kell az ÁFA-t megfizetni?
2. Május hónaptól a kinti forgalmi vizsga is érvényes lesz!?
3. Mit takar a forgalomba helyezési, ill. a regisztrálási procedúra?
4. Tudomásom szerint a belső piacon való árumozgást belső szabályozással sem lehet korlátozni!
Ezen kérdések tisztázása mindenképpen segítséget adhat az autót vásárólni szándékozók számára, hogy érdemes lehet várni a csatlakozásig.

Köszönettel,
Máj Zsolt

Tisztelt Máj Zsolt!

1. 2004. május 1-e után a magánszemélyek más EU-s tagországban történő új jármű (ide tartozik majd a hat hónapnál nem régebben forgalomba helyezett, illetve 6000 kilométernél kevesebbet futott jármű is) vásárlása esetén az ÁFA megfizetésére várhatóan továbbra is az alábbi szabályok lesznek érvényesek:
- az új jármű vásárlásakor az adott országban alkalmazott megfizetett ÁFA összege az országból történő kiszállítás után továbbra is visszaigényelhető lesz,
- a jármű magyarországi behozatala után - mivel azt már nem kell majd vámkezeltetni - várhatóan a forgalomba helyezés során kell majd az ÁFA-t a magyar szabályok szerint megfizetni.
- Használt jármű esetén az ÁFA-t a vásárlás helyének megfelelően kell megfizetni.

2. Jelenleg a kérdésre sajnos még nem tudok pontos választ adni - a találgatásnak pedig nincs sok értelme.

3. A külföldről behozott járművek forgalomba helyezési procedúrája azonos lesz a jelenlegivel. Változás "csak" annyi lesz, hogy az EU-ból érkező járműveket nem kell vámkezeltetni a belföldi forgalom számára. A forgalomba helyezés, regisztrálás során kell majd megfizetni a jelenlegi fogyasztási adó helyett bevezetésre kerülő regisztrációs díjat is.

4. Az EU-ban jelenleg is több tagország alkalmazza a gépjárművek behozatala, forgalomba helyezése esetén a regisztrációs díjat. Ennek alkalmazása nem diszkriminatívan történik, ugyanis valamennyi tagországból, illetve 3. országból behozott jármű esetén alkalmazásra kerül azonos elvek alapján. Az egységes EU adózási rendszer bevezetéséig mindig is lesznek különbségek a tagországok adórendszerei között.

Mivel az Ön által feltett kérdések olyan területeket érintenek, melynek a 2004. május 1-e utáni szabályozása még nem készült el, ezért az általam leírtak csak a várható változásokat tartalmazzák.

Tisztelettel:
Váradi Mihály
igazságügyi vámszakértő