Oldtimer behozatal

2003.10.30. 14:23

Muzeális jellegű járműnek minősül a legalább 30 éve gyártott jármű.

Tiszteletem!

Arról szeretnék érdeklődni, hogy egy EU-ból behozott EU gyártású, ill. nem EU gyártású oldtimer autóra milyen szabályok vonatkoznak, mennyi pénzből lehet itthon forgalomba állítani? Illetve, hogy az EU-csatlakozás hoz-e valami változást ebben a kérdésben?

Megtisztelő válaszát előre is nagyon köszönöm!
Patkós Dávid

Tisztelt Patkós Dávid!

Muzeális jellegű járműnek minősül a legalább 30 éve gyártott jármű, melyet a Muzeális Minősítő Bizottság a tulajdonos kérelmére az általa biztosított műszaki dokumentáció alapján minősítő vizsgálat keretében muzeális jellegűnek minősít. A minősítés akkor adható meg, ha a jármű gyártási éve alapján valamely muzeális jármű kategóriába besorolható, műszaki kivitele megegyezik a gyártásakor meghatározott jellemzőknek, valamint a műszaki és esztétikai állapota alapján alkalmas a típusának muzeális szempontú bemutatására.
A minősítés szervezése és lebonyolítása a Magyar Autóklub feladata. Ezt követően a járművet nyilvántartásba veszik. Ezután a forgalomba helyezés előtti vizsgálatát és időszakos vizsgálatát a közlekedési felügyelet végzi.
A forgalomba helyezéshez legalább a lassú járművekre vonatkozó műszaki üzemeltetési feltételeket teljesítenie kell a járműnek. A minősítés és a forgalomba helyezés előtti műszaki vizsga utántörténhet meg a vámkezelés.

Jelenleg a behozatal során az EU-ban gyártott, és igazoltan (EUR1) onnan származó muzeális gépjárművek vámtétele 0 %-os a nem EU-s származású gépjármű vámtétele a motor nagysága alapján 48-78 %-ig terjedhet. A vám melletti egyéb fizetési jogcímek:
- fogyasztási adó 1600 cm3-ig 22 %, e felett pedig 32 %,
- környezetvédelmi termékdíj: kb. 60-65.000,- Ft,
- ÁFA 25 %

Az EU-hoz való csatlakozás után a tagországokban szabadon lehet gépjárművet vásárolni, amit Magyarországon már nem kell vámkezeltetni. A forgalomba helyezésnek azonban Magyarországon kell megtörténnie, amikor is regisztrációs díjat, illetve a forgalomba helyezés díját kell majd megfizetni. A tagországokon kívül vásárolt (3. országos) autók esetén a vámkezelést az EU egységes vámtétellel kell elvégezni. Ennek mértéke személygépkocsi esetén 10 %-os. Ezen kívül regisztrációs díjat, környezetvédelmi termékdíjat, illetve ÁFA-t kell majd fizetni az akkori szabályok szerint.
Mint látható a vámtétel a csatlakozás után jelentősen csökken, azonban a tervezett és bevezetésre kerülő regisztrációs díj jelentős költséget fog jelenteni.

A muzeális autók behozataláról további részleteket a www.veteranauto-motor.hu oldalon találhat az interneten. Kivonat a tájékoztatóból:
"A Muzeális Minősítő Bizottság - a F.I.V.A szabályaival összhangban - kidolgozta a minősítés rendjét és a végrehajtás módját, melyet a történelmi járművek tulajdonosainak megfelelő tájékoztatása érdekében kiadvány formájában jelenteti majd meg. A kiadvány a minősítést végző műszaki állomásokon lesz elérhető. Ebben felsoroljuk mindazokat az előírásokat és információkat, amelyek a járművek muzeális minősítéséhez kapcsolódnak, segítve ezzel is az üzembentartók, a restaurátorok, a gyűjtők és importőrök eligazodását, a muzeális minősítés zökkenőmentes elvégzését.
Szükséges ez a segédlet azoknak is, akiknek járműve már rendelkezik veterán minősítéssel, hiszen a régi igazolványok cseréjére és új regisztrációra is sor kerül."

Tisztelettel:
Váradi Mihály
igazságügyi vámszakértő

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.