Szeretnék használt tehergépkocsit importálni...
Szeretnék használt tehergépkocsit importálni, ennek kapcsán lenne néhány kérdésem. Az internetes tájékoztatókban csak a személygépkocsikról van szó, ezért fordulok önhöz.
A kiszemelt autó egy Opel Astra kombi 1.7 TD '96-os, két üléses, 5 ajtós, hátul ablakos - nem lemezes az oldala, a két első ülés mögött rács van, a forgalmiban LKW.
Kérdéseim:
A vámeljárásban elfogadják az ilyen autót teherautónak vagy csak személyautóként lehet importálni? Pontosan mi a teherautó definíciója vám szempontból? Milyen vám és fogyasztási adó vonatkozik a teherautókra? Milyen életkor és környezetvédelmi emissziós követelmények vannak?
Pótkérdés:
Személygépkocsi importnál 0% vám szempontjából, származás szerint minek számít: Csehország? Oroszország? Mi a helyzet, ha Németországból importálok magyar gyártású Suzukit?
Köszönettel,
Rátkai László
Tisztelt Rátkai László!
A kereskedelmi vámtarifa tehergépjárművekre vonatkozó magyarázata szerint tehergépkocsinak az a jármű minősül, ami megfelel az alábbi feltételeknek:
Közönséges tehergépkocsik és zárt tehergépkocsik /lapos, vízhatlan ponyvával fedett, zárt, stb./; mindenfajta áruszállító kocsi, bútorszállító kocsi; tehergépkocsi önműködő kiürítőszerkezettel /billenő szerkezetes tehergépkocsik, stb./, tartálykocsik /szivattyúval ellátva is/; hűtő- vagy szigetelt tehergépkocsik; rekeszes tehergépkocsik savas ballonok, butánnal töltött hengerek, stb. szállítására; lehajtható vázú, nagy teljesítményű tehergépkocsik rakodótérrel, tartályok, emelő- és kotró szerkezetek, elektromos transzformátorok, stb. szállítására; tehergépkocsik friss beton szállítására, kivéve a 87.05 vtsz. alá tartozó betonkeverő kocsit; hulladékgyűjtők, rakodó, sűrítő, nedvesítő, stb. szerkezettel ellátva is.
Egyes gépjárműveknek az e VTSZ alá történő osztályozását néhány olyan jellemző alapján lehet elvégezni, amelyek arra utalnak, hogy a járműveket inkább áruszállításra tervezték, mint személyek szállítására (8703 vtsz.). Ezek a jellemzők különösen az olyan gépjárművek áruosztályozásánál hasznosak, melyek bruttó tömege 5 tonnánál kisebb és amelyeknek általában áruszállításra használt elkülönített zárt hátsó raktere vagy nyitott hátsó platója van, de hátul lehet bennük biztonsági öv, övrögzítési pont vagy utaskényelmi berendezés nélküli ülőpad, amely teljesen az oldalfalra hajtható, hogy a
teljes hátsó rakteret áruszállításra lehessen használni.
Ebbe a kategóriába tartoznak a mindennapi életben többcélú járműveknek nevezett gépjárművek (például a furgon típusú járművek, szabadidős terepjárók, "pick-up" kisteherautók). Az alábbiak mutatják az ezen vtsz. alá osztályozható járművekre általánosan alkalmazható konstrukciós jellemzőket:
a) Biztonsági eszközök (pl. biztonsági öv vagy annak rögzítéséhez szükséges rögzítési pont vagy szerelvény) vagy az utasok
kényelmét szolgáló berendezések nélküli ülőpadok a vezető és az elülső utasok mögötti hátsó térben. Ezek az ülések rendszerint felhajthatók vagy összecsukhatók, hogy lehetővé váljon teljes egészében áruszállításra használni (a furgonoknál) a hátsó teret vagy (a "pick-up" kisteherautók esetében) a különálló platót;
b) Elkülönített fülke a vezető és utasok számára és elkülönített nyitott plató oldalfalakkal és lehajtható hátsó fallal
("pick-up" kisteherautók);
c) A rakomány be-, illetve kirakására szolgáló, a rakodótér oldalfalain vagy hátulján elhelyezett ablak nélküli toló, oldalra vagy felfelé nyíló ajtó, illetve ajtók;
d) Állandó fal vagy elválasztó a vezető és az elülső utasok számára szolgáló terület valamint a hátsó térség között;
e) Kényelmi berendezések, igényes belső kivitel és felszereltség hiánya a járműnek az utasok szállítására szolgáló területtel összefüggő rakterében (pl. szőnyegpadló, szellőzés, belső világítás, hamutartók).
Az áruszállító gépjármű (tehergépkocsi) kifejezés alatt olyan furgon jellegű járművet is kell érteni, amelyben a vezetőfülkét gyárilag elválasztották a rakodótértől. A zárt rakodótér lehet hátsó- vagy oldalajtó nyitású, oldalán vagy hátsó részén ablakokkal felszerelt is, de benne nincs gyárilag kialakítva ülésrögzítési lehetőség."
Amennyiben gyárilag történt a jármű Ön által leírt kialakítása, abban az esetben teheratutóként vámkezelhető.
A tehergépkocsik vámtétele EU-s származás igazolása - EUR1 származási bizonyítvánnyal történő behoztal - esetén 0 %. Fogyasztási adó fizetési kötelezettség nincs.
A termékdíj mértéke az alábbi:
- gumiabroncs: 1.300,- Ft/kg
- akkumulátor: 89,- Ft/kg
- motorolaj: 88,- Ft/kg
- légkondícionáló: kb: 17.000,- Ft/db
Az ÁFA 25 %-os.
A 3,5 tonna alatti tehergépkocsikra ugyanazok az emissziós, zajvédelmi stb. szabályok vonatkoznak, mint a személygépkocsikra.
A származási szabályok tekintetében Csehországból származó termékek a páneurópai kumuláció alapján kedvezményes vámtétel alá tartoznak a származás megfelelő igazolása esetén. Oroszország valamennyi szabadkereskedelmi megállapodásunk alapján 3. országnak minősül, azaz az innen származó vámáruk nem tartozhatnak kedvezményes vámtétel alá.
A Németországból vásárolt magyar gyártású SUZUKI a szabadkereskedelmi megállapodások alapján kedvezményes vámtétellel nem vámkezelhető.
Tisztelettel,
Váradi Mihály
igazságügyi vámszakértő