Csatlakozás utáni autóimport nem EU-s tagországból

2003.12.09. 12:32

Az évjárati korlátozás az EU-n belüli szabad kereskedelem miatt valószínűleg eltörlésre kerül.

Tisztelt Váradi Mihály Úr!

Olvastam a Máj Zsolt által megfogalmazottakat a csatlakozás utáni importtal kapcsolatban, azonban a bennem megfogalmazódó kérdésekre még mindig nam találom a biztos választ:

1.) Mint ismeretes, az eddigi gyakorlat szerint a használt keleti autók (Toyota, Honda, stb.) behozatala nem volt gazdaságos vállalkozás, mivel a vételár többszörösét kellett kifizetni a kiszabott büntetővám (nem EU- ból származó termék) miatt.
Csatlakozás után ez, ha jól értem, változik. Eszerint tehát azonos feltételekkel (tehát csakis a regisztrációs adó fizetésével, és semmilyen más megkülönböztető kiadással) hozhatok be pl. egy Toyotat és egy Citroënt?
2.) Nem lesz továbbá évjáratkorlátozás, valamint a károsanyag-kibocsátás és zajszint alapján meghatározott "szalonlista" (az eddig behozható motorkód alapú) érvényben, tehát értsem úgy, hogy bármely autó behozható, és nem tagadhatják meg műszaki szempontok alapján a forgalomba helyezést, éppen csak a ráfizetés (regisztrációs adó) mértéke különbözik majd?
(a kérdés valójában - belátom - összetettebb, ahol valamely szabályozás nagylelkű, ott a másik korlátoz: ennek értelmében figyelembeveendő a 2005-től érvénybe lépő katalizátorral felszerelt autók forgalombahelyezhetőségének előírása)

Kérdéseimre előre is köszönöm válaszát, ahogy azt utóbb a letelepedésemmel kapcsolatosan megfogalmazottakra is megkaptam,

tisztelettel,
Nagy Sándor A.

Tisztelt Nagy S. Attila!

1. Az EU-s csatlakozást követően a 3. országból (nem EU-s) behozott gépjárműveket továbbra is vámkezeltetni kell a belföldi forgalom számára. Ennek során az EUR1 okmány nélküli behozatal esetén vámfizetési kötelezettség is terheli a gépjárművet. Ennek mértéke jelenleg 10 %-os. A vám mellett meg kell fizetni a regisztrációs díjat, a környezetvédelmi termékdíjat, valamint az ÁFA-t is.

2. Az évjárati korlátozás az EU-n belüli szabad kereskedelem miatt valószínűleg eltörlésre kerül. Ez nemcsak az EU-s származású gépjárművekre, hanem a 3. országos forgalomra is vonatkozni fog. A korszerűtlen autók behozatalával szemben a regisztrációs díj magas összege fog gátat szabni.

Tisztelettel,
Váradi Mihály
igazságügyi vámszakértő