A csatlakozás mennyiben érinti az általam felvetett témát?
Tavasszal szeretnék behozni Németországból egy 15-20 éves Opel Mantát. Jelenleg is ilyen autóval rendelkezem, de szeretném egy jobb állapotúra cserélni, vagy a jelenlegit teljesen felújítani-átépíteni.
-Ha a szgk. kint érvényes műszakival, forgalmival, stb. rendelkezik, akkor május 2. után forgalomba lehet-e majd helyezni hazánkban?
-Ha alkatrésznek kívánom behozni, akkor annak mi a módja, illetve milyen költségekkel jár?
-Az alkatrészen kívül van-e más módja annak, hogy behozzam a gépjárművet? (Ha forgalomba helyezni nem kívánom.)
-A csatlakozás mennyiben érinti az általam felvetett témát? Mit javasol? Május 2. előtt, vagy után lesz kedvezőbb a helyzet számomra?
-Mely esetekben milyen költségekkel és procedúrákkal kell számolnom?
Segítségét előre is köszönöm!
Tisztelettel:
Szabó Zoltán
Tisztelt Szabó Zoltán!
Az Ön által megjelölt gépjármű a jelenlegi szabályok szerint nem vámkezelhető a belföldi forgalom számára gépjárműként
.A vámhatóság a külföldről behozott gépjárművek vámkezelését a közlekedési felügyelet minősítése alapján folytatja le. Ennek eredménye a járműként vagy alkatrészként történő behozatal engedélyezése és vámkezelés, illetve alkalmatlanság esetén a vámkezelés megtagadása.
Ha a közlekedési felügyelet a belföldi forgalom számára történő vámkezelés engedélyezését megtagadja, úgy kérheti a jármű alkatrészként történő vámkezelését. Ehhez - a fődarabok azonosítási jelzésének nyilvántartásba vétele mellett - a közlekedési felügyelet külön engedélyt ad ki.
Az engedély kiadásához a kérelmezőnek az alábbiakat kell igazolni:
- a számozott fődarabok kivételével a gépjármű alkatrészeit, tartozékait az arra feljogosított engedéllyel rendelkező személy vagy szervezet bontásra átveszi,
- a hulladéknak minősülő alkatrészek, tartozékok importjához szükséges külön jogszabályban meghatározott engedélyt a hasznosítás helye szerint illetékes elsőfokú környezetvédelmi felügyelőség megadta.
A vámeljárást megelőző vizsgálat díjköteles, amelynek összege járműfajtánként változó, konkrét összegét a vizsgálatkor érvényes külön jogszabály határozza meg.
Javasolom, hogy az alkatrészként történő behozatal engedélyezésével kapcsolatban vegye fel a kapcsolatot a Közlekedési Felügyelettel a külön engedély kiadásának feltételeivel kapcsolatban.
Az EU-s csatlakozást követően az EU-ból történő használt gépjármű behozatal évjárati korlátozása megszűnik, illetve a gépjárművet nem kell vámkezelni. A forgalomba helyezéskor azonban a bevezetésre kerülő a fogyasztási adó helyébe lépő regisztrációs adót meg kell fizetni. Ennek összege a behozni kívánt gépjármű hengerűrtartalmának és
környezetvédelmi besorolásának függvénye:
Otto-motoros 1401-1800 cm3-ig gépjármű esetén:
Környezetvédelmi besorolás 5 vagy annál jobb 150.000,- Ft/db
Környezetvédelmi besorolás 5-nél rosszabb 400 000,- Ft/db
Otto-motoros 1800 cm3 feletti gépjármű esetén:
Környezetvédelmi besorolás 5 vagy annál jobb 640.000,- Ft/db
Környezetvédelmi besorolás 5-nél rosszabb 1.600.000,- Ft/db
Tisztelettel,
Váradi Mihály
igazságügyi vámszakértő