A sokféle eset nagyon félrevezető.
1) Sok cikk foglalkozik a külföldi rendszámú autó hazai vezetéséről, de a sokféle eset nagyon félrevezető. A kérdéseim a következők ezzel kapcsolatban:
Mi a helyzet külföldi rendszámú autó Mo-i vezethetőségével, ha a sofőr
- a) magyar állampolgár, magyar jogsival
- b) magyar állampolgár, de van érvényes EU-s jogsija
- c) kettős állampolgár, és van/nincs magyar jogsija, de van EU-s jogsija
- d) külföldi állampolgár külföldi jogsival.
(Mikor kell járműnyilvántartó lap es mikor nem?)
2) Nemrég kaptam felvilágosítást, hogy a behozni kívánt autóm EURO 2-es minősítésű benzinmotorral rendelkezik. Sajnos a listából kimaradt, hogy ez milyen hazai környezetvédelmi kategóriába esik. Ugye ez 4-es, csakugy mint az EURO 2-es dízelmotor?
Üdvözlettel,
Attila
Tisztelt Attila!
1. A kérdés a, b és c pontjában megjelölt esetekben jelenleg - május 1-ig - még járműnyilvántartó lap szükséges a külföldi rendszámú jármű vezetéséhez
.Gondolom, hogy a d pontot csak véletlenül írta ide, mivel itt nem lehet kérdés a járműnyilvántartó lap kiállítása. Természetesen külföldi állampolgár vezetheti járművét Magyarországon járműnyilvántartó lap nélkül.
2. Kivonat a motorok környezetvédelmi osztályba sorolásából:
4-es
- az ENSZ-EGB 83.02/C, 83.03/C, 83.03/D, 83.04/C, 83.04/D, illetőleg a 49.02/B és 51.02 előírások (EURO-II) szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros
5-ös
- tiszta gázüzemű- vagy elektromos meghajtású, illetőleg
- hybrid (elektromos és Otto- vagy Dízel-motoros) hajtású
6-os
- katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, az ENSZ-EGB 83.05/B előírás szerint jóváhagyott, OBD-rendszerrel ellátott Otto-motoros
7-es
- az ENSZ-EGB 83.05/C, 83.05/D, illetőleg a 49.03/A és 51.02 előírás (EURO-III.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros.
Amennyiben a jármű motorja megfelel az ENSZ-EGB 83.05/B előírásának - ODB rendszerrel van ellátva, akkor 6-os kategóriába tartozik.
Tisztelettel,
Váradi Mihály
igazságügyi vámszakértő