A jelenlegi szabályok szerint a járművet nem lehetne forgalomba helyezni.
Tudom, már többen érdeklődtek a témában, ie. hozzunk be külföldről amerikai autót - mégis nem teljesen tiszta az ügy. A május 1. utáni csatlakozással egy EU-ból behozott, de amerikai autó után milyen további költségek terhelnek, ha itthon az autót forgalomba akarom állítani? Egy konkrét példán keresztül talán minden világosabbá válik:
1979-es évjáratú Pontiac Trans Am, melynek a németországi bruttó vételára 5 500 EUR, az autó rendelkezik TÜV vizsgával még 2005-ig.
A.) Az autó nem rendelkezik veterán minősítéssel.
B.) Ellenben ha rendelkezne?
Előre is köszönöm a felvilágosítást.
Üdvözlettel:
Zólyomi Péter
Tisztelt Zólyomi Péter!
A csatlakozás után az EU-ban megvásárolt - bármilyen származású terméket - amennyiben az a szabad forgalomban található (EU-ban gyártott termék, vagy az EU-ba korábban behozott termék, melyet vámkezeltek a szabad forgalom számára) vámszempontból szabadon lehet Magyarországra behozni, azaz nem kell vámkezeltetni.
Az Ön által említett Pontiac is szabadon behozható vámszempontból Magyarországra a csatlakozást követően.
A magyarországi forgalomba helyezéskor regisztrációs adó fizetési kötelezettsége keletkezik. A regisztrációs adó mértéke azonban erre a gépkocsira nagy valószínűséggel a maximálisan kiszabható 1 600 000,- Ft, a motorjának hengerűrtartalma és környezetvédelmi besorolása valamint az évjáratát figyelembe véve.
Magyarországon egyéb fizetési kötelezettsége a forgalomba helyezés hatósági díjain kívül nem lesz.
Azt, hogy az 1979-es évjáratú gépkocsi május 1-e után egyáltalán forgalomba helyezhető lesz-e, ahhoz a gépjárművek forgalomba helyezésére vonatkozó jogszabály május 1-ig történő változtatása szükséges. Ezzel kapcsolatban a Közlekedési Felügyelet tudna tájlkoztatást adni.
A jelenlegi szabályok szerint a járművet nem lehetne forgalomba helyezni, mivel az EURO III-as minősítés van érvényben, illetve a minimum 30 éves muzeális autók helyezhetőek forgalomba.
Tisztelettel,
Váradi Mihály
igazságügyi vámszakértő