Két kérdésem lenne.
Két kérdésem lenne:
1. Hogyan lehet megállapítani, hogy egy autó milyen környezetvédelmi besorolást kap?
2. Amerikai import esetén, nem költséghatékonyabb-e ha az ember pl. Németországba érkezteti az autót, és így az ott érvényes magyarországinál kedvezőbb áfa tételt fizeti meg. Járható-e ez az út, illetve milyen egyéb költségek terhelik ezt a megoldást? (pl. fogalomba kell-e helyeztetni jelen esetben Németországban az autót ahhoz, hogy az áfa ott legyen fizethető, stb.)
Válaszát előre köszönöm
Schulz Péter
Tisztelt Schulz Péter!
1. A jármű környezetvédelmi besorolását az alábbi jogszabályban kihirdetett táblázat alapján lehet megállapítani.
A besorolást a forgalomba helyezéshez szükséges vizsgálat során a Közlekedési Felügyelet állapítja meg.A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről) alapján a személygépkocsik környezetvédelmi besorolása az alábbi táblázatnak megfelelően történik.
A környezetvédelmi osztály jelzés (kód) | A környezetvédelmi osztályt meghatározó jellemző |
0 | Katalizátor nélküli, Otto-motoros |
0 | A jóváhagyási előírások szerint nem minősített dízel-motoros |
0 | ENSZ-EGB 83.00-83.01/A vagy 49.00-49.01/A előírás szerinti jóváhagyási jellel ellátott dízel-motoros |
1 | Katalizátoros, nem szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros |
2 | Katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros |
3 | az ENSZ/EGB 83.01/C vagy 49.02/A előírás (EURO-I) szerinti jóváhagyási jeggyel ellátott, dízel-motoros |
4 | az ENSZ-EGB 83.02/C, 83.03/C, 83.03/D, 83.04/C, 83.04/D, illetőleg a 49.02/B és 51.02 előírások (EURO-II) szerinti jóváhagyási jellel ellátott dízel-motoros |
5 | Tiszta gázüzemű, vagy elektromos meghajtású, illetőleg |
5 | Hybrid (elektromos és Otto- vagy dízel-motoros) hajtású |
6 | Katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, az ENSZ-EGB 83.05/B elírás szerint jóváhagyott, OBD-rendszerrel ellátott Otto-motoros |
7 | ENSZ-EGB 83.05/C, 83.05/D, illetőleg a 49.03/A és 51.02 előírás (EURO-III) szerinti jóváhagyási jellel ellátott dízel-motoros |
8 | ENSZ-EGB 83.05/C, 83.05/D, illetőleg a 49.03/A és 51.02 előírás (EURO-III) szerint jóváhagyott, OBD-rendszerrel ellátott dízel-motoros |
2. Amennyiben a jármű vámkezelését más tagországban kéri, úgy a vámkezelés során a vám mellett az ÁFA-t is meg kell fizetnie a vámkezelés helyének megfelelő szabályok szerint. A járművet azonban tudomásom szerint nem szükséges forgalomba helyeztetnie Németországban - ezzel kapcsolatban azonban célszerű a német hatóságoknál is érdeklődni.
Az ÁFA-fizetéssel kapcsolatban javasolom, hogy az APEH-nál is érdeklődjön.
Tisztelettel,
Váradi Mihály
igazságügyi vámszakértő