Bontott robogók felújítása

2005.02.01. 15:56

Regisztrációs díjat vagy egyéb járulékot kell fizetnem?

Tisztelt Váradi Mihály!

Kérdésem az lenne, ha Olaszországból behozott, bontásra ítélt roboogót megjavítok, és ezt értékesíteni szeretném, milyen kötelezettségem van a vámhatóság felé?
Kell-e 2005. január 1-től regisztrációs díjat vagy egyéb járulékot befizetnem a vámhatóság felé?
Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel:
Szabó József

Tisztelt Szabó József!

A leselejtezett robogók vásárlása és behozatala esetén az alábbiakra hívom fel a figyelmét.


Jogszabály a segédmotoros kerékpár fogalmát az alábbiak szerint fogalmazza meg:
"Olyan két-, három- vagy négykerekű jármű, amelyet 50 cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 km/óránál nem nagyobb és saját tömege legfeljebb 350 kg."
Ennek megfelelően az Ön által megjelölt járművek közül csak az 50 cm3-t meg nem haladó járművet lehet Magyarországon segédmotoros kerékpárként üzemben tartani. A nagyobb motorral felszerelt járművek kizárólag motorkerékpárként helyezhetők forgalomba, és csak így használhatók a közúti forgalomban.
A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet segédmotoros kerékpárra vonatkozó rendelkezései az alábbiak.

"SEGÉDMOTOROS KERÉKPÁRRA VONATKOZÓ EGYEDI MŰSZAKI VIZSGÁLAT
Forgalomba helyezés előtti vizsgálat és közúti műszaki ellenőrzés
19. § (1) A típusbizonyítvány nélkül forgalomba helyezhető segédmotoros kerékpárt forgalomba helyezés előtti vizsgálat céljából a területi közlekedési felügyeletnél be kell mutatni. Ha a területi közlekedési felügyelet a forgalomba helyezés előtti vizsgálat alapján megállapítja, hogy a jármű a jogszabályban meghatározott műszaki feltételeknek megfelel, azonosítási jellel látja el.
(2) A típusbizonyítvánnyal rendelkező segédmotoros kerékpárokat - a típusbizonyítvány alapján - a gyártónak vagy a forgalmazónak azonosítási jellel kell ellátnia. Az azonosítási jel hatósági jelzésként elfogadható.
(3) A segédmotoros kerékpár azonosítási jele a jármű vázába beütött CM betű és a hajtómotor cm3-ben meghatározott hengerűrtartalmát jelző szám. E jelet csak a gyártó, forgalmazó illetőleg a területi közlekedési hatóság ütheti be. Segédmotoros kerékpár ilyen jelzés nélkül a közúton nem közlekedhet.
(4) A forgalomba helyezés előtti vizsgálat során az MR. 114. §-ában foglalt rendelkezések megtartását kell ellenőrizni.
(5) A segédmotoros kerékpár közúti műszaki ellenőrzésére a 14. § rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni"

A bontásra ítélt járműveket szabadon behozhatja Magyarországra.
1. Az 50 cm3-nél kisebb motorral felszerelt járműveket a javítást követően a közlekedési felügyeletnél egyedi műszaki vizsgálatra be kell mutatni - azonosítási jellel kell ellátni. A regisztrációs adó törvény értelmezése alapján - mivel ezek a járművek nem kerülnek rendszámmal forgalomba helyezésre - véleményem szerint az 50 cm3-nél kisebb motorral felszerelt segédmotoros kerékpárok után nem kell regisztrációs adót fizetni.
2. Az 50 cm3-nél nagyobb motorral felszerelt járművet véleményem szerint forgalmi rendszámmal kell ellátni - azaz forgalomba kell helyeztetni. Ehhez pedig regisztrációs adót kell fizetni.

Az egyedi műszaki vizsgálattal kapcsolatban, illetve az esetleges forgalomba helyezéssel kapcsolatban a műszaki és technikai kérdések pontosításával miatt feltétlenül javasolom az azonosítási jelet beütő, illetve forgalomba helyezést végző Közlekedési Felügyeletet megkeresését a behozatal előtt!!!

Tisztelettel,
Váradi Mihály
igazságügyi vámszakértő