Sportkipufogót alá, és kéne!

2009.10.02. 07:09

A mi tesztautónk még Priusból is különleges volt, hiszen ebben a csúcskivitelben, 9,2 millióért még volt pár érdekesség. Például az, hogy 15-ös kerekei voltak, szemben a 8-8,5 millióért adott közepes változatok 17-eseivel. Hogy miért? Hát a fogyasztás miatt: ez mínusz 2 deci, a kisebb súly és a csökkentett gördülőellenállású kerekek miatt.

Ezen kívül volt még jó hifi olyan navival, amely olyan szépen mondta a magyar helységneveket, hogy Kazinczy-versenyt nyerhetne, igaz, az új M0-Megyeri-híd nélkül. Ennyiért van már tolatókamera is, ami nagyon jól működik. Jaj, és hadd ne felejtsem el megemlíteni az intelligensnek hívott parkoló automatikát, ami változatlanul használhatatlan bármire, noha állítólag továbbfejlesztették. Még jó, hogy nincs túlzottan szem előtt a gombja, de igazából ezt a gombot be sem kéne szerelni a Priusba. Hogy miért? Forgattam erről egy kis videót...

A csúcs-Prius tetején van néhány napelem, ami ugyebár létező extra a luxusautókhoz. Senki se higgye azt, hogy ez az 53 wattocska tölti az akkukat, ez a napelem sem csinál többet, mint egy normál szolártető: kitolja az utastérből az 50-60 fokos levegőt a tűző napon.

És ekkor jön az újabb trükk. A távirányítóval bekapcsolható az álló Prius légkondija, mivel ezt is villanymotor hajtja, akárcsak a vízpumpát, kormányszervót. Vagyis, ha tele akkuval parkoltunk le, egészen normális hőmérsékletű autóba szállhatunk, a napelemes szellőztetés miatt a klíma eleve jobb helyzetből kezdi a hűtést.

A Priust vezetni egyszerű, tulajdonképpen nem is váltókarja van, hanem irányváltója, mint egy villanyautónak. A választék: előre, hátra, üres. Opcióként még ott van a B, amikor erőteljesebb a motorfék, többet táplál vissza az akkuba a két villanymotor, amelyek ilyenkor generátorként működnek. Ja, és ott van még a P parkolóállás – miatta lényegében nem kell használni a pedálos rögzítőféket, ami (a szokásos japán rendszer szerint) újra lenyomva oldható.

Ha tehát az ember zsebében ott a kulcs, illetve az a hasáb formájú izé, ami ezt helyettesíti, a Power feliratú gomb megnyomásakor felbootol a kocsi fél másodperc alatt, kis üdvözlő fényjáték a műszerfalon, bekapcsol a navi képernyője is, és menetkészek vagyunk. Amúgy nem történik semmi, hacsak nem merült le nagyon az akku, mert ilyenkor beindulhat a benzinmotor.

Ha viszont van delej, simán elindulunk villanymotorral. És megyünk, kis surrogás mellett, nekem sikerült 60 fölé eljutni így, odafigyelés nélkül, míg a korábbi Priusoknál azért rá kellett játszani. Van pár üzemmódváltó gomb is, az ECO-t bekapcsolva tovább forszírozza az elektromos üzemet a rendszer, a PWR Mode kapcsolóval viszont a gyorsítás élvez elsőbbséget.

Az EV szerintem az „Elvileg Villanyhajtás” rövidítése, ami csak tele akkuval működik, de már az idegesebb gázpedálkezelés elég neki, hogy visszatérjen vegyes módra. Aki óvatos, elmehet vele pár kilométert, de ezt azért nem kell túl komolyan venni, mert az akkuk kapacitása nem erre van belőve. Így vagy úgy, de előbb utóbb beindul a benzinmotor, rántás és különösebb plusz zaj nélkül. Aztán kikapcsol, bekapcsol, tölt, felhasznál – éppenséggel lehet figyelni a rendszer működését, de én már ráuntam. Csak simán közlekedtem, és jó volt.

Azonban egy hibája van ennek is, amivel ugyan együtt lehet élni, de elismerem, hogy zavarhat egyeseket. Mert ugye a Prius suhan, úgy százig egészen csendben, csak a gördülési zaj van, ami úgy tűnik, nem csak svéd aszfalton jelentkezik. Ettől aztán nincs sebességérzet. Hát ezért tanácsos odavetíttetni a sebességet magunk elé, még mielőtt kilencvennel a városban mindenkit ledudálnánk.

Ám abban a pillanatban, hogy komolyan rálépünk a gázra, a benzinmotor már nem pianóban, hanem rendes fordulaton kezd dolgozni, és ilyenkor bőg. Kábé úgy, mint amikor már csúszik a kuplung a kocsiban. Amúgy nem kifejezetten erős ez a motorhang, de belerondít a villanymotoros csendbe.

Ettől kap egy kis erőlködés-jelleget az egész, mert a Prius új, 1,8-as, Atkinson-ciklus szerint működő motorjának nincs szép hangja. Én a japánok helyében aláraknék egy olyan kipufogórendszert, ami dögös hangokat adna ki magából diszkréten, és a Prius sokkal szerethetőbb lenne. Persze, lehet, hogy erre rámenne vagy egy deci benzin százon, de megérné. A benzinmotor erőlködő hangját azért kéne egy kicsit jobban elszigetelni, mert amúgy egészen jó a Prius dinamikája: 10,4 alatt van százon, és egészen jó a rugalmassága is, most már autópályán is elfogadhatóan gyorsít ki. De szerintem a kétkedők nem így fogják érezni, hiába mutatnak mást a műszerek. A Prius másik nagy hátránya, hogy autópályán már nem csak a gördülési, hanem a motor- és a szélzaj is feltűnően erősebb, és ezek nem szép hangok.

De aki kételkedni akar, azzal úgy sincs mit kezdeni. Hiába mondjuk, hogy a nem kormoló, nem nitrogénoxidoló dízel már nem fogyaszt keveset, pláne nem automata váltóval. Sajnos még mindig elnézi az európai szabályozás ezeket a dízeleknek, és így a Prius-féléknek nincs sok keresnivalója, csak olyan helyeken, ahol valóban értelmesen gondolkodnak a környezetről, meg arról, hogy meghaljanak-e a gyerekeink tüdőrákban. Mert nekünk már mindegy.

A Prius világának másik fontos tényezője, hogy valahogy megnyugtató a vezetése. Nem csak műszakilag, hanem lélektanilag is sokat tesz azért, hogy a vezető ne legyen állandóan felspannolva. A kanyarokban amúgy sem túl sportos, tolja az orrát, a villanyszervo sem különösebben lelkesítő. Viszont nagyon jó szimplán helyváltoztatni vele, valójában nem is akar többet az ember.

Szavazzon!

  • 4417
    Prius, így ahogy van
  • 1420
    Camry Hybrid Amerikából
  • 969
    Prius, sportkipufogóval
  • 767
    Volvo S80 1.6d
  • 677
    Prius2 használtan
  • 496
    Villanybringa
  • 54
    Prius1 használtan

Azonban a mostani fejlesztéseknek mégis megvolt az az értelme, hogy a fogyasztása végre tutira agyonver minden mai dízelt, még a kézi váltósokat is. Igaz, a Prius esetében sincs értelme a gyári fogyasztással kalkulálni, ami változattól függően 3,9-től 4,2 l/100 km között van, de szerintem, akik nem autópályáznak sokat, lényegesen kevesebbet fognak tankolni az én 5,8-amnál. Ez továbbra is a normák hibája, nem a realitást tükrözi. Ettől függetlenül, a méreteihez képest döbbenetesen keveset fogyaszt, még akkor is, ha tempósan használják, hiszen ha kitoljuk a szemét, akkor sem eszik annyit, mint mondjuk egy 1,3-as benzines Yaris. És a remek hangulatáért pedig simán megbocsátottam neki, hogy nem tökéletes az ülése és tolatás közben folyamatosan pittyeg. De a sportkipufogót komolyan gondoltam.