A Ferrari-kerekű Seat története

Seat Leon Cupra R

2010.06.24. 07:39

Adatlap Seat Leon Cupra R - 2010

  • 1984 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 265 LE @ 6000 rpm
  • 350 Nm @ 2500 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.2 másodperc
  • Végsebesség:
    250 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    10.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.6 l/100km
  • 8 451 250 Ft

Mi tagadás, a Cupra R-t jó vezetni. Nagyon jó, és nem csak akkor, ha hétezerig húzatja az ember, lehet vele normálisan is. Bár a Focus RS-nél istenítik a spéci első futóművet, hogy emiatt nem csavarja ki a kormányt az erő az ember kezéből, a Seat ezt minden hókuszpókusz nélkül is tudja, nem vészes a kormányzási befolyás. Hozzáteszem, a gyári Pirellik nagyon feltűnően jól tapadnak.

Ahhoz képest, hogy 6,2 alatt van százon a gép, vicces a takarékosságot forszírozó kapcsolási segédlet, amely simán szó nélkül hagyja, ha ezres fordulatról akar az ember elgyorsítani. Igazából szegény motor már alapjárati fordulaton vibrál, amikor az elektronika nagy nehezen megszavaz egy visszagangolást. Persze, ez nem nagy baj, a felkapcsolási pontokat jól mutatja a kis műszerfali kijelző, meg amúgy sem ez alapján vezet az ember.

A kétliteres TSI ereje szép lineárisan érkezik, igazából kétezer alatt is elevickél gond nélkül, kétezertől viszont kezdi felszívni magát, és ha eléri a háromezret, elszabadul a pokol, ami kitart leszabályzásig. Ezzel gyakorlatilag bármilyen közlekedési szituáció kezelhető. Amúgy a motor akkor sem hangos, ha forgatjuk, nem ordít, csak fenyegetően surrog – elsőre talán kicsit hangulatszegénynek tűnhetne, ha nem terelné el a figyelmet azzal, hogy közben mekkorát lép. Viszont még autópályán is hosszasan elviselhető, sőt, majdhogynem halk.

A Cupra R varázsa nyilván a futóműben keresendő, a 3 bar közelébe felfújt /35-ös gumik miatt hajmeresztően direkt minden reakció. Bár az ilyen kocsiknál mindig rettegünk, hogy túlzottan ráz, igazából nem vészes még Magyarországon sem. Nagy tempónál is rettentő nyugodtan fut, az ilyesmiből van aztán, hogy száznyolcvannál nem érti az ember, miért nem megy már az a Skodás, mert annyira becsapós a sebességérzet – mesélik.

Az utak állapota miatt azonban könnyű megszívni, ahogy én is jártam. Igazából nem is tudni, hogy hol, tán egy padka sértette meg. Egyszer csak jelez a keréknyomás-figyelő, megnézem, jobb első csak 2 bar. Visszafújom 2,8-ra, ahogy kell, majd reset.

Pár órával később már nem jelzett, csak szokatlanul kemény volt az új M0 összes fugája, ekkor mondtam Nyegleónak, hogy nézzük már meg, nincs-e defekt. Volt. Addigra rendesen kirepedt a gumi oldalfala, és persze a sok gyúrástól tűzforró volt. Kuka. Lecseréltük a vészpótkerékre, mentünk vele vagy másfél kilométert, és pitty! – megszólalt a keréknyomás-ellenőrző, hogy nézzem meg a kerekeket. Kicsit késtél, öreg. Utána a PoHu járműparkjában mesélték, hogy nagy nehezen sikerült felhajtaniuk az ország egyetlen ilyen méretű P Zero Rossóját, a Ferrarinál.

A Seat Leon Cupra R:

  • 1474
    kéne
  • 914
    Régi A8, Seat emblémával nem lesz?
  • 814
    Focus RS
  • 551
    Mégane RS
  • 491
    Civic Type R
  • 137
    Mazda 3 MPS

Az viszont kiderült, hogy a TSI motorral tényleg lehet keveset fogyasztani, mert a normál közlekedésben 12 liter körüli átlag egykettőre lement 9 alá, amint a vészpótkerék 80-as sebességkorlátozása életbe lépett – ez nem evidens a 265 lóerős autóknál. Ennek ellenére, bármennyire is tetszett a Leon, a Cupra R itthonra túl radikálisnak tűnik – egyszerűen nem ez az ország, ahol ilyesmivel büntetlenül lehet közlekedni. Kár, mert a hot hatch-ek egyik legjobbika, abszolút értelemben is, még akkor is, ha az ésszerű dolgokal nem is foglalkozunk. Azt hiszem, a 240 lóerős Cupra, vagy egy 211 lóerős Leon FR is már pont elég erős ahhoz, hogy okkal legyen türelmetlen az ember a többiekkel az autópályán, csak talán azokra nem kell annyira vigyázni, mintha Ferrarival járna az ember.

Totalcar értékelés - Seat Leon Cupra R - 2010

Gyors, és jól gyors – kellőképpen megvadított külsővel. Kicsit kemény a futómű, de nem vészesen. A TSI motor változatlanul zseniális, a váltója jó, a fék bruztálisan fog, tényleg mindent tud, amit kell egy ilyennek. Mellesleg, hétköznap is jól használható.

Népítélet - Seat Leon