Teszt: Seat Exeo ST 2.0 TDI – 2010.

Nullkilométeres Audi ropiért?

2010.06.29. 05:03 Módosítva: 2010.06.29. 15:06

Adatlap Seat Exeo ST Style 2.0 CR TDI - 2010

  • 1968 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 143 LE @ 4200 rpm
  • 320 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.0 másodperc
  • Végsebesség:
    196 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.0 l/100km
  • 7 655 500 Ft

Versenytársak


Nagyon jó a kuplung és a váltó összehangolása – modern turbódízelekkel gyakran vagyok úgy, hogy nehezen érzek rájuk, és vagy ötször lefulladok, mire megvan a technika. És persze később is lefulladok, valahányszor nem figyelek. Ezzel egyszer sem fulladtam le, egyszerűen tökéletes az erőátvitel. A kuplung finom, egyáltalán nem kell erősködni, a váltási érzet is jó, csak egy késhegynyi van benne a jellegzetes, kopogósan golfos mozgásból, csak hogy emlékezzünk, melyik konszern autójában is ülünk.

Hiába gyengébb ez a dízel, soha sehol nem hiányzott egyetlen árva lóerő vagy newtonméter sem. Hideg motorral meredek garázsfeljárón felfelé, városban, országúti előzéseknél és sztrádán is tökéletesen elég ennyi. Főleg, hogy egyáltalán nem kellemetlen a 143 lovas dízel hangja: pont olyan messziről és halkan szól, hogy ne is tudjam őszintén gyűlölni. Persze ez már nem PD TDI, ami a 2001-es Audiban volt, hanem már az új, közös nyomócsöves dízel, amit sokkal könnyebb szeretni. Jó a hatfokozatú kézi váltó is, 6-osban 130-as tempónál forog a motor 2400 körül. 6,1-es átlagfogyasztás jött ki, meglehetősen előírásszerű vegyes ciklusban, alapvetően nyugis tempóban.

Ergonómiában nagyon jó ez a tempomat: egyszer meg kell húzni, és annyi – nem kell bekapcsolni és külön beállítani.

Nagyon szépen fut az autó, jó vele autózni, kritikai megjegyzésként annyit mondanék, hogy a rugózás lehetne egy leheletnyivel puhább és talán halkabb is. Azt persze nem vitatom, hogy amikor az esti langyos esőben kislattyogott elém egy béka, jól jött, hogy közveszély okozása nélkül ki tudtam kerülni.

Az ajtóról, mármint az Audi A4-es ajtajáról ezt írtuk 2005 februárjában:

„Az ajtó kinyitása igazi erőpróba, ráadásul hiába van négy megakadási pontja is, csak az utolsóban rögzül biztosan. Ha ebből kibillentjük, mindent elsöprő erővel nyomul vissza alapállapotába, nem kímélve se kezet, se lábat, míg végül rettentő döndüléssel be nem záródik újra – mindig tökéletesen. Az A4-es ajtaját gyakorlatilag lehetetlen rosszul becsukni.”

Az Exeo betűről betűre ezt ismétli. Nem mondanék olyat, hogy nőknek kevésbé ajánlom, mert engem is irritál, hogy állandóan izmozni kell egy autó ajtajával, hogy határozottan kell megmarkolni, határozottan kinyitni és határozottan becsukni – én nem akarok foglalkozni egy autó ajtajával. Egy jó ajtót észre se vesz az ember. Mondjuk szép a hangja, amikor becsapódik – a B7-es Audi A4 jó merevre sikerült. Ahogy kellemesen suhanok vele a pályán, vagy kanyargok az országúton, esetleg méltóságteljesen gördülök a városban, mondom is magamnak, mekkora hülye mindenki, aki A8-as Audit vagy bármilyen egyéb, nagy autót vesz, hiszen ez egy nagy autó, kivéve persze, hogy a középkonzol nyomja a jobb térdemet.

De az az új Land Cruiserben is nyomja, márpedig az igazán nagy autó. Az Exeo szépen siklik, kegyetlenül merev a karosszériája, a hátul is többlengőkaros futóműnek köszönhetően élvezetesen vezethető, tehát nagy és kényelmes dolognak tűnik. Míg meg nem állunk. Mert akkor beülünk magunk mögé, ha már itt vagyunk. Jézusom! Egyáltalán nem férek el! Több térdhely volt a használt A2-esben, amit nemrég próbáltunk. Oké, hogy abban csaltak az ülésmagassággal meg ilyesmi, de hát csaljanak, csak férjen el a lábam. Tehát hátul kicsi.

Úgyhogy nem is üldögélünk sokáig a hátsó ülésen, hanem gyorsan kiszállunk és megnézzük a csomagtartót. 442 liter. Egyszerűen előállíthatunk egy nagyobb rakteret, ha ledöntjük a hátsó támlákat. Könnyen megy, bár mindennek elég komoly, audis tömege van, főleg, hogy még a csomagtérrolót is rajta hagyhatjuk a támlán. Lesz egy sík rakterünk, ami még mindig inkább kicsi, mint nagy. Alatta, külön fedéllel takarva egy legfeljebb két adóbevallás tárolására alkalmas rekesz, legalul pedig meglesz ám a tér, csak sajnos légmentesen ki van töltve egy teljes értékű pótkerékkel és a szerszámkészlettel.

Ez nagyon kicsi, srácok.

A 2001-es Audi A4-nek felróttuk, hogy nem nagy, illetve hogy lehetne nagyobb, mert a konkurencia jobbára tágasabb. A korabeli konkurencia, természetesen. A new edge dizájn Mondeo (2000–2007) kombi 14 centivel hosszabb és 4 centivel szélesebb, a tengelytávja 11 centivel nagyobb. A csomagtartója 540 literes, és mondom, ez a 2000-es év Mondeója. A jelenlegi Mondeóról ne is beszéljünk, hiszen az új, illetve hát jelenlegi, hároméves modell, amiből szintén kilencmillió forint körül van egy 140 lovas, kézi váltós, bőrös dízel, már aztán tényleg szégyenteljesen nagyobb. 16 centivel hosszabb, 11 és féllel szélesebb, 21 centivel nagyobb a tengelytávja, abban hátul hemperegni lehet, igaz, a csomagtartója csak 52 literrel nagyobb.

Seat Exeo ST

Kisebb, mint az Avensis és a Mazda6, Insignia, Accord. És ez egy kilencmilliós autó, amit árban a középkategóriás konkurenciához igazítottak. Minőségben még versenyképes is, térben már nagyon nem. A hét légzsák, meg hogy alapáron adják az ESP-t, ABS-t és a fékasszisztenst (EBA), 7-8 éve még érdekes lett volna, ma már sajnos vagy inkább szerencsére evidens. A magyar piacon mindenesetre 68 Exeo fogyott a tavaly júliusi bevezetés óta, ami jelen körülmények között erősen hűha-kategóriás adat. Ezek szerint bejött az elgondolás, és a hátsó lábtér meg a csomagtartóliterek száma kizárólag az újságírók fétise.

Vitatkozna? Elmondaná véleményét? Tegye meg cikkünk blogposztjában!

Totalcar értékelés - Seat Exeo ST Style 2.0 CR TDI - 2010

Hiába jó konstrukció nagyszerű minőséggel, a mérete és az ára sokat ront rajta. Az első ülésekben nagynak érződik, de ez a többieket nem vigasztalja.

Népítélet - Seat Exeo