Ezt magyarázd meg otthon!

Próba: BMW M3 GTS

2010.07.19. 09:10 Módosítva: 2013.08.27. 11:52

A GTS-sel elérte az M GmbH, hogy olyan M3-at csinált, aminek már versenypályán sem esik jól hirtelen közel menni a határaihoz. Annyira veszettül gyors, olyan éles, hogy tucatnyi körön át kéne szokni, mire kiállna a merev félsz a végtagokból, hogy ha ez most mégis túl sok, akkor a falig már nem lesz időm méltó disztichonba szedett sírfeliratot sikoltani a mikrofonba az utókor számára.

Nincs bénázó alulkormányzottság, ügyetlenül radírozó orr, csak beránt a kanyarba és kiköp a túlvégen, olyan tempóval, hogy legszívesebben kigyorsítás közben is lassítana egy kicsit az ember, hogy utolérje a józan esze a következő féktávig, ami persze pont fele olyan hosszú, amilyennek saccolja.

A motor dühösen forog bele a 8300-ba, tompa ütéssel jön meg a következő fokozat, és ugyanúgy megy minden tovább, még a légellenállás se nagyon könyörül rajtam addig a szűk 200 valameddig, amíg fel tudok gyorsulni a célegyenes nélkülire komponált pályán. Itt nincs limiter, ha lenne elég út, meglenne a 305, elég hamar.

Az M-DCT nevű hétsebességes duplakuplungos váltó szoftverét direkt a sportoláshoz programozták, így nemcsak veszettül gyors, hanem meg is döccent egy kicsit, hogy meglegyen a versenyautós hangulat. Meg is van, de nem vág olyan kegyetlenül oda, mint a korábbi szimpla kuplungos SMG az utolsó M5-ben, amitől minden váltásnál azt hittem, hogy valami eltört, vagy a gerincemben, vagy a váltóban, és aztán az utóbbiban jellemzően tényleg. Kézi sebességváltót opcióként sem kapunk. Ahogy a Queen együttes dalolta, „Another one bites the dust”.

Most jönne az a rész, ahol a szerző arról hazudik lírai mondatokban, hogy miként driftelte végig az Ascari versenypálya minden ívét, a döntött parabolikát is beleértve, míg a spanyol légiirányítás oda nem telefonált, hogy a Michelinek füstjétől nem látnak az utasszállítók pilótái. De a szerző összesen 3 hitvány kört ment, amit álmélkodó, riadt káromkodással töltött, és ezalatt eszébe sem jutott megkeresni a DSC kikapcsológombját. Az M-Dynamic mód így is épp eleget mutat meg a játékossági hajlamból, és farolgatni pompásan lehetett már a széria M3-mal is.

Így azt sem tudom, milyen lehet az utcán a GTS, de el tudom képzelni. Valószínűleg zord, de bőven elviselhető. Mint minden igazán jó futómű, ez is képes rugózni és csillapítani, nem ostobán merev, így nem halnánk bele közúton, de azért ez a tárgy versenyautónak kényelmes, nem utcai autónak kemény. A hátsó segédkeretet például fixen rögzítették a padlóhoz, nincs gumiágy a silány útburkolat ellen, és az állítható keménységű gátlókat se lehetne addig puhítani, hogy rá merjek hajtani a Gyömrői útra.

Szóval a GTS nem egy átmatricázott M3, hanem egy minden ízében állat hobbiautó, egy veszedelmes de csodálatos termék. Fantasztikusan jó már a sima M3 is, de ott nem ébredt fel bennem a bírvágy, sose értettem, hogy miért akarna bárki 420 lóerős autóval járni az átlagosan a 39,7 km/órás tempójú magyar ingázásban, minden bokor mögött egy 300 000 forintos közigazgatási bírságot gyanítva. A GTS-sel viszont nem azért megy az ember a Váci útra, hogy a lámpánál ráverjen 3 tizedet százig az 500 lovas E60 M5-re (4,4 vs 4,7 mp), hanem mert onnan hajt fel az M3-mas autópályára a Hungaroring felé. És azt már értem és kívánom is. Nagyon.

De hülye-e, aki ennyi pénzt ad érte? Természetesen. Mindenki hülye, aki sok tízmilliót ad egy autóért, miközben nincs elég lélegeztetőgép a kórházakban, és Afrikában legyek döngnek az AIDS-es gyerekek körül. Darabáron rendkívül rossz ár/érték arányú csomag a GTS. Az AP racing fékek, a KW futómű, a karbon aero-elemek, a felnik és gumik mind szabadon megvásárolható versenyalkatrészek. Csövezni nem csak NASA-nál tudnak, és az az plusz 30 lóerő se váltja meg a világot.

Egészen biztos, hogy a BMW rommá keresi magát a GTS-en, ha nem számoljuk azt a rengeteg időt, amíg a legkiválóbb szakemberek addig reszelték mindezeket a kiegészítőket, addig állítgatták a futómű-geometriát, válogatták a gumikeverékeket, és így tovább, amíg ilyen pazar lett. És csak 150 darab készül belőle, szóval nagyon-nagyon meg fogják becsülni az értők. Mindenki másnak csak egy sárga BMW, ami elég kínos szókapcsolat, valljuk be. De kéne.

Konklúzió (23 mp)


Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!