A többi autós? Beteg mind!

Volkswagen Bogár hotrod 1.3

2010.08.12. 06:59

A megtört, fehérbort szorongató hajléktalanok félve bújtak egymáshoz, ahogy csikorgó fékekkel, pattogó orral eléjük vágódott az Állami Elmegyógy és Intézet mentőautója. Szivacsosra ivott agyuknak fájdalmas volt a felismerés: ebből a delíriumból nincs kiszállás. Tudták, az utolsó fuvar lesz ez, a végső kör a detoxba, vagy az életfogytig tartó bamba nyáladzás. Csak néhány kilométer és vár a lobotómia, majd az örök üresség.

A begyűjtést várták, de megmenekültek: mi nem a pszichotróp Budapest ügyeletes ápolói voltunk, hanem padlógázzal kéjenckedő, túlkoros suhancok. A VW hotrod módosította a várost – a normálisnak tűnő lakosok szemében mi voltunk a félnivaló őrültek, de nekünk mindenki más szétsavazott, elszállítandó betegnek tűnt.

Még egy ilyen autó nincs. Építője, Szilvássy Pisti megunta, hogy a sok, önmagát radikálisnak valló bogaras csak bizonytalankodik és fórumokon váltja meg a világot. Nem elégedett meg a tető megvágásával: lekapta a sárvédőket, széthasította a futóművet és átalakította a karosszéria torzóját is. A végeredmény annyira beteg lett, hogy adta magát a mattított festés és a felirat.

Amikor kisautós blogunk guruja, Sipos elküldte a félkész verda fotóit, azonnal sokkot kaptam. Alig bírtam kivárni, hogy elkészüljön az ország legbetegebb autója. Akik az OT Expón velünk ünnepelték a Totalcar tízéves szülinapját, érezhették, milyen hatást vált ki és láthatták, milyen tömegkáoszt okoz a bogár. Pedig amíg nem vezették, semmit nem tudnak.

A kezdetekkor Pisti sem tudta, milyen lesz a vége. Elhozta egy LT kisbusz tetejét a vasgyűjtőből, majd csak jó lesz valamire. Az idők során, mint koszcsík rakódott rá még egy valagnyi alkatrész. Egyszer csak felbukkant egy leállított bogár, amit valaki valahol felkészített vizsgára, ám a műszakira már nem jutott el – érző szíve van, nem volt képes otthagyni.

Feltehetőleg ma is ott mállana az összehordott vas egy műhely sarkában, ha a raktározást végző kedves rokon meg nem fenyíti Szilvássyt: ha nem tünteti el, a MÉH-ben látja viszont a sok kramancot. Nyomás alatt, hirtelen felindultságból cselekedett, elmondása szerint a járóképes alap hét nap alatt kész volt. Még négy hét kellett a végső stádiumhoz – a minimalista külsőhöz kurtított költségvetés párosult.

Nem lehet egy dolgot kiragadni, ami jellegzetessé teszi, hisz minden csücske különbözik a megszokott Volkswagentől. Mivel az első sárhányóktól megfosztották, új lámpát kellett felszerelni. A csöcsös Marchal fényszórók feltehetőleg öregebbek az autónál – egy padlás lomtalanításakor találták, ha minden igaz, még háború előttiek.

Az első kerék sincs a megszokott helyén. Hogy az autó orra ilyen szögben álljon, húsz centivel előre és hússzal följebb került a tengely – az eredeti tizenötös kerékkel minduntalan leért az alja, ezért tizenhatosakat kapott. A felni sem mezei VW, hanem régi Skoda; ha jól saccolom, elöl Popular, míg a tizenötös hátsó Tudor.

A gumik öregek, de sosem használták: egy idős úr spájzolta el szódás Zündappjához még a hatvanas években – természetesen lomtalanításkor kerültek elő. A hátsó kerekek szöge nem véletlen: Pisti átalakította a lengőkart, valamint a gumibakokból is kivágott: a futómű átalakítása természetesen megváltoztatta a kocsi viselkedését. A gyári fékrendszer megmaradt, igaz, csak alapos felújítás után kerülhetett vissza az autó alá. A gömbfejeket is cserélték; az egész elrettentően néz ki, de meglepően vezethető. Az Állami Elmegyógy és Intézet készenléti autója nem támolyog, tartja az ívet és nem felejti az egyenest.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.