Csapágygolyók a gázolajban?!

Megvolt: Opel Corsa 1.3 CDTI Ecoflex

2010.09.10. 12:19

A kis dízel ráadásul nem megy rosszul, bő tizenkét másodperc alatt van százon. Nem titok, már itt van nálunk a Honda CR-Z, amelyet a CR-X kései hibrid örököseként prezentál a Honda, autópályán alig bírt a kis Opellel. Sőt, szinte semennyire, maximum városi gyorsulgatásban nyomta le.

Mindössze annyi baj van, hogy a Corsa elképesztően traktorhangú, mintha a mikron méretű gázolajcseppek mellé fémgolyókat is spriccelne az injektor a hengerekbe. Alapjáraton és gyorsítás közben úgy csetteg, mint egy mínusz húsz fokban beindított Golf II. 1.6D. Úgyhogy hadd ragadjam meg az alkalmat, hogy hamut szórjak a fejemre, és elnézésért esedezzek a dízel Renault Mégane CC-től, amely nyitott tetővel sem kerregett ennyire.

Elhiszem, hogy a takarékos dízel égésfolyamat hangosabb, mint a szépen elnyújtott, lágy luxusdízel-égés, meg a keményen dolgozó szivattyú zajong, de akkor miért nem komolyabb a hangszigetelés?! Az nem olyan nagy súly, hogy a Corsát átlendítse a 100 g/km-es szén-dioxid(=német adókedvezmény)-határ fölé. Igaz, ez zajméréssel nehezen érzékeltethető, hisz azt állandó sebességnél szoktuk elvégezni, ebben a műfajban az Ecoflex nem szerepel vészesen rosszul (jól sem: 50-nél 62,3 dB(A), 90-nél 66,8 dB, 130-nál 71 dB, azaz hangosabb a réginél), de egy Mercedes B 180 CDI-vándorserleget azért megérdemelne. Bezzeg gyorsításkor simán volt 73-75 dB a maximum, ami rengeteg.

Egyenletes tempónál valamilyen csoda folytán 70-100 között elcsitulnak a hangok, egészen elviselhető a zajszint, sőt, még autópályán is normálisan lehet vele utazni, csak a gyorsítási szakaszokat kell átvészelni valahogy. Ezen kívül az Ecoflex-létnek mindössze egyetlen hátránya van, az alacsonyabb futómű: az orrán könnyen odaér a koptató a járdaszegélyhez, szerencsére ezzel nem lehet nagy kárt tenni az autóban. Ezt csak azoknak írtam, akik hozzászoktak, hogy az Opelek átlagon felül kiváló padkamászók – ez nem az, csak átlagos.

A Corsa hangja:

Száz szónak is egy a vége, az Ecoflex végre teljesíti az eredeti ígéretét, hogy keveset fogyaszt, pláne, ha nem nyomják neki túlzottan, tehát mindenkinek ajánlható, aki utál sokat költeni gázolajra és nem finnyás a zajokra. Mondjuk idős, és már nem az igazi a hallása. Vagy ritkán gyorsít, azaz főleg országúton közlekedik. Városi megállós-elindulós forgalomban kvázi elviselhetetlen a krákogása, akármennyire is nem eszik. Ráadásul bő gázzal kell mindig elindulni, mert szeret lefulladni. Igaz, ez csupán az én véleményem, diktafonnal csináltam egy hangfelvételt a Corsácska hangjáról. Sajnos, a diktafon az emberi beszédhang frekvenciáit kicsit túlreagálja, így nem jön át tökéletesen a dízelmotor orgánuma. Kár.