Ki öli meg Európa nagy dízeleit?

Megvolt: Toyota Auris HSD

2010.11.19. 06:17

Adatlap Toyota Auris HSD Sol - 2010

  • 1800 cm3-es,soros 4 hengeres benzin+elektromos
  • 136 LE @ 5200 rpm
  • 142 Nm @ 4000 rpm
  • fokozatmentes automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.4 másodperc
  • Végsebesség:
    180 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    4.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.0 l/100km
  • 6 810 000 Ft

Főleg az Auris fogyasztása érdekelt, a működésének csodáit megírta már Gulyás Gusztáv egy remek cikkben. A Priussal városban elszaladgáltam öt-öt és fél liter között, ugyanez a negyven kilóval nehezebb Aurisszal maximum két-három decivel volt több. Ha Nyegleó nyolcliteres városi átlagából indulunk ki az 1,6-os Aurisszal, akkor visszafelé ki lehet számolni: a Prius kasztnijában az 1,6-os Valvematic benzines nemigen fogyasztana városban 7,5 liter alatt. Csak lehet valami ebben a misztikus hibridben. Az Auris az autópályás-országutas vidéki utakat 6,8 liter között teljesítette, a Prius anno 6,5 litert kért százon, ez sem drámai eltérés.

A gyári adatokban picivel kevesebb, két deci a különbség a Prius javára, igaz, ott 3,8 és 4 liter az átlag – halvány gőzöm sincs, ezt hogyan mérték, de már megszoktuk a normákkal kapcsolatban, hogy sok közük nincs a gyakorlati fogyasztáshoz. Pontosabban, azért van némi gőzöm. Például a városi ciklusban az ötvenre gyorsítás úgy 25 másodpercig tart – ezért Budapesten nyílt színi meglincselés járna –, továbbá az idő felét alapjáraton ketyegve tölti egy normál autó. Az Auris 1,8-as benzinmotorja ilyenkor leáll, ha az akkujában van elég töltés.

Tisztán villanyhajtással akár hatvanig is képes felgyorsítani, és ehhez nem kell túl visszafogottan adni a gázt. Sőt, még ECO módba sem kell átkapcsolni, amelyben borzalmasan kelletlenné válik. Van egy EV gomb is, ennek jelentését már a Priusnál megfejtettem: Elvileg Villanyhajtás. A helyzet az, hogy a gyakorlatban egy-másfél kilométernél többet nem lehet megtenni vele, hacsak nem stabil huszonöttel haladunk egy meredek lejtőn. A PWR (power) mód a gyorsan menésről szeretne szólni, de annyival többet használja a benzinmotort, hogy az nem illik ehhez a nyugodt, derűs járműhöz.

Ergo, az Aurist normál üzemmódban kell használni, és örülni annak, hogy még váltogatni sem kell. Keveset fog kajálni, és minél többször torpan meg a forgalom, annál jobban agyonver bármilyen sima benzines és dízel autót.

Országúton és autópályán ugyanaz történik a hibrid Aurisszal, ami a Priusszal. A síri csend megszűnik és egy kicsit fejhangú búgásba kezd a motor, ha elérjük a 90-100 km/órás tempót. Nem hangosan, de nem is túl szépen. Ugyan nem szenved, de van egy kis erőlködés íze a dolognak, a megemelkedő motorhang miatt. Pedig gyorsul, méghozzá teljesen rendesen és végtelen kitartással. Csakhogy az ember nem a műszerek, hanem az érzékei szerint ítéli meg az ilyesmit. Megértem, aki ezt nem szereti, ám engem nem zavar.

Ami a vezetés élményét illeti, egy normál Auris biztos jobb, pedig azt sem tartjuk olyan etalonnak, mint mondjuk a Focust. A hibrid Auris lényegében ugyanúgy viselkedik, mint a Prius, együgyű alulkormányzottsággal, könnyen megcsúszó gumikkal, érzéketlen kormányzással. Egyszerűen nem arra való, hogy egy jót kanyarogjunk vele a szerpentinen, jobb nem hergelni. Illetve nem érdemes. Nehéz megmagyarázni, miért, de az Auris ingerszegény belsejében amúgy sem jut eszembe ilyesmi, és másnak sem fog.

Persze mindenki azt szajkózza, hogy a hibridhajtás hülyeség, nem ez a jövő. Csakhogy amíg beköszönt a jövő, addig is kellene járni valamivel. A jelenben a többségnek nagyon is megteszi egy ilyen hibridhajtású Auris, mert nyugodt, csendes, és valóban olyan keveset fogyaszt, mint egy dízel, csak közben nem kormol, kevesebb nitrogén-oxidot nyomat ki – és mellesleg kevesebb fékport is, hiszen lassításkor az energia jó részét visszanyeri.

Szavazzon!

Egyszer majd biztos vidám nosztalgiával emlékszünk az olyan villanyautókra, amelyekben volt egy benzinmotor is. Ha majd megszülettek a tényleg használható és megfizethető elektromos járművek. Addig viszont az ilyeneknek kell örülni, mint ez az Auris, amely bizonyos szempontból még jobb is, mint a Prius. Például olcsóbb, kényelmesebbek az ülései, normál karos kéziféke van, kicsit magasabb az utastere, kellemesebb műanyagokat használtak benne – hogy a legfontosabbakat soroljam. Tényleg kár, hogy nem tudnak egy kombit prezentálni belőle. Mindegy, így is rádöbbenünk, a hibridnek nem kell fura űrjárműnek lennie: az Auris HSD egy szimpla autó, amely sokkal jobban osztja be a benzint. A Prius meg maradjon meg a hibridek iPhone-jának.

Népítélet - Toyota Auris