Az ember szinte megkívánja

Használtteszt: Dacia Logan MCV 1.6 2007

2011.05.17. 05:54

Adatlap Dacia Logan Ambiance MCV 1.6 - 2007

  • 1598 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 87 LE @ 5500 rpm
  • 128 Nm @ 3000 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    13.7 másodperc
  • Végsebesség:
    167 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    10.4 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.3 l/100km
  • 3 040 000 Ft

Az MCV amúgy lényegesen jobb, mint a normál Logan. Egyrészt, valahogy a forma is arányosabb, ebben biztos szerepe van annak, hogy nemcsak az autó hosszabb, hanem a tengelytávját is megnövelték, tessék megkapaszkodni: 27 centivel! Az MCV-é így meghaladja a 2,9 métert, vagyis nagyobb, mint egy Citroën XM kombié vagy épp egy Grand Espace-é. Azért így könnyű tágas utasteret csinálni, és meg is csinálták: még leghátul is feszengés nélkül elférnek a felnőttek.

Az MCV-hez a tetőt is megemelték, mint valami haszongépjárműnek. Egyébként az egész utastér olyasmi, mint egy beszékezett haszongépjármű. Ennyiért persze mit várna az ember? Hát, én spéci azt, hogy mondjuk a szellőzőrendszer képességei legalább picit megközelítsék a hatalmas légtér igényeit. Azonban hiába mondogatták, hogy ebbe a verzióba a legkeményebb, mexikói Thaliák rendszerét szerelték, a tripla légköbméter és a hővédelem nélküli, óriási üvegfelület miatt gyakorlatilag az átszellőztetésére is alkalmatlan a ventilátor. Klíma nélkül pedig szimpla öngyilkosság, mi a májusi 20-22 fokban is meggrilleződtünk fotózás közben a napon.

Mindegy, akik ezt az MCV-t vették, nem hosszú utakra szánták, és a hétüléses kivitelben a leghátulsó üveg is kibillenthető, hogy az utasok dehidratációját elviselhető szinten tartsák. Máté szerint a hétüléses kialakítása kissé pazarló, ugyanis a hátsó ülések mögött szinte nem marad csomagtartó, ezért érdemesebb azt a változatot keresni, amelyben a hatodik és a hetedik ülés osztott. A hétüléses alapverzióban ez nem így volt, így ha csak hatan lennének a fedélzeten, akkor sem nyerhető extra csomagtér. Persze, ha csak öt ülésre van szükség, a hátsó ülések könnyedén ki is vehetők, nem is túl nehezek. Ilyenkor gigantikus hely marad hátul, amit már egyszerűbb köbméterben kifejezni: 0,7. Azaz hétszáz liter. És ekkor még öten ülnek benne, egy limuzin helykínálatával. Ha ketten, akkor már 2,3 köbméter a maximum. Az ember szinte megkívánja, mint valami akciós óriáshamburgert.

Ezek után talán nem csoda, hogy ma már a kutya sem vesz sima Logant, az importőr ma már csak a 75 lovas, 1,2-es motorral árulja – az idei első negyedévben ebből mindössze egy darabot adtak el. Hogy hová tűntek a régi 1,4-es, 1,6-os benzinesek és 1,5-ös dízelek? Biztos nem volt rá igény.

A kombiban is volt kis motor, ha gonosz akarok lenni, azért, hogy a plakátokra tudjanak egy még jobb árat írni. A mi MCV-nk egyhatos volt, de csak nyolc szeleppel és 90 lóval – ezzel már akár az Alföldön kívülre is el mer indulni az ember. Persze, az 1.6 16V (105 LE) megy igazán jól, de ki vett olyat? A piacon a Logan skáláján a legexkluzívabbnak számító 1,5-ös dízelből van a legtöbb, érthető módon, ezzel ugyanis több teherrel is képes a kocsi valamiféle gyorsításra. És ne tessék azt hinni, hogy drága. Egy alig kétéves, klímátlan 1,4-es kombi 1,1-1,2 millióért található, de a fullos dízelhez is hozzá lehet jutni akár kétmillióból. Hát nem az évszázad üzlete?

Sajnos a piac bölcs, és a helyzet az, hogy ezek az autók tényleg nem érnek többet. Egyrészt, ha a funkciót nézzük, az MCV tökéletes, de ha az olyan finomságokra terelődik a szó, mint a kidolgozás, anyagminőség, rugózási komfort, akkor kiderül, hogy tényleg közelebb állunk a haszonjárművekhez. Az MCV 600 kiló feletti terhelhetőségéhez erősebb rugók kellettek, amit érezni is a rosszabb utakon. Cserébe szinte terepjárószerű, amit tud földúton, hiába fronthajtásos. Ja, hogy egy kicsit nyöszörög benne valami? Na és!

Mátéék autója nem romlott el, legfeljebb lelazult ez-az. Gyakorlatilag nem volt olyan baja, amiért szervizbe kellett volna vinni, otthoni szerszámokkal megoldották, az akku még a gyári, gumiból is még az első garnitúrát nyüstöli, téliből-nyáriból egyformán.

Szavazzon!

Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lenne néhány hétfői autó: a Loganról szóló jelenlegi 167 Népítéletből az első 15-20 nem túl pozitív kicsengésű – arányaiban ez ugyan nem sok. Hadd idézzek a címekből: A sátán autója, Csendes pusztuló, Sajnálom…, Jobban is választhattam volna. Néhány hamar beállt motor és elektronikai hiba előfordul, és ami ma legfeljebb 6-7 éves autóknál szokatlan: nem árt megnézni, rozsdásodik-e valahol, attól függetlenül, hogy garázsban tartották, vagy sem. Nekünk a váltó kétszer figyelmeztetően megreccsent, ami szintén utalhat javítanivalóra. A dízelt külön diagnosztika nélkül megvenni merészség, de ha ezt a próbát átviszi, lehet, hogy jobban megéri. Hogy miért? Mert a benzinesek eléggé jó étvágyúak, 1,6-os benzines például 9-10 liter alatt nemigen fogyaszt, főleg, ha sokat használják városban. Hogy meg szabad-e venni a Logant? Alapvetően igen, de oda kell figyelni. Ne legyenek illúzióink: ehhez képest egy Renault Thaliában is több lélek van, a Daciát tényleg a praktikumra és a költségekre hegyezték ki – de arra nagyon.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Népítélet - Dacia Logan