Fogyasztunk, Jürgen?

Bemutató: Audi Q5 Hybrid - 2012.

2011.06.20. 07:02

Nehezen jövök rá, mire jó a bérgyilkos üzemmód. A Q5 Hybrid tényleg szépen elvánszorog csak villanymotorral akár 3 kilométert is, de hol másutt van értelme annak, hogy most egy kicsit, átmenetileg nem bocsátok ki? 100 km/h-ig tényleg képes csak villannyal menni, és ha csak simogatjuk a gázt, egyenletes 60-as tempóban kb. 3 kilométert tud megtenni. Az Origós Lencsés kolléga mániákusan nyomkodta az EV (Electric Vehicle) gombot, az ő alapos kutatómunkájának köszönhetően tudjuk, hogy tisztán villannyal már az akkuk negyed töltöttségénél is hajlandó működni. Valamint hogy a Q5 Hybrid energiagazdálkodása példás lehet, mert egészen gyorsan visszatervelte a villanyt a lítiumba, pedig a klímát is keményen nyomatni kellett, mert Mallorcán ilyenkor pokoli a hőség. Azt pedig tényleg csak úgy a kertek alatt hallottam, de a publikált adatokból úgy tűnik, igaz: ezek a gyönyörű, szürke alufelnik egy teljes századdal javították a Q5-ös alaktényezőjét. Hát nem tudom, de az biztos, hogy a Q5-ösre 0,33-at adtak meg, a hibridre meg 0,32-t.

A fogyasztásnak már csak azért is illene alacsonyabbnak lenni, mert az alaktényező talán nem csak a felnik, sokkal inkább a futómű 2,5 centis ültetése miatt javult. De hiába az alaktényező, a viszonylag könnyű lítiumcsomag és a hatékony visszatöltögetés, nem fogyaszt ez kevesebbet, mint egy dízel, de leginkább jóval többet. A fogyasztásméről leginkább tizen-litereket láttunk, és oké, hogy a hibrid hajtás fölénye csak városban érezhető, azért a hegyen is volt jó sok fékezés, motorfék, kigurulás. Meg hát országúton végképp nem kéne 12-13 litereket fogyasztani. A hegyről lefelé jövet elkezdtük nullázgatni a műszert, de még úgy, lejtőn gurulva, 70-80-as tempóban is alig akaródzott neki 7 liter alatt fogyasztani. Ez a két órás tesztút persze fogyasztás szempontjából nem mérvadó, majd megnézzük ezt szépen itthon, mi jön ki egy hét alatt, de elsőre nagyon sokallom.

A fogyasztás és a rángatózás miatt van egy olyan gyanúm, hogy a rendszer egyszerűen nincs még kész, csak tartani akarták az ütemtervet. Az Audi sokáig azt kommunikálta, hogy a jövő, mármint az Audi jövője az egyre jobb dízelek lesznek. Most mégis konstruáltak egy benzines hibrid rendszert, ami biztosan jó lesz egy fél év múlva, de most még nagyon most van. Egyelőre a Q5 Hybrid jó autó, de csak mert az alapjául szolgáló Q5 nagyon rendben van.

Elég jó vezetni, szépen kanyarodik, kellemesen rugózik, és ha nem ültünk volna hárman csomagostul a tesztautóban, meg a szerpentin egyik oldala nem végződött volna szakadékban, na és természetesen abban az esetben, ha nem ment volna előttünk egy busz, és időnként ne jöttek volna a hajtűkanyarokban mindkét sávot elfoglalva további buszok, nyilván többet kísérletezek vele. Így csak annyit mondhatok, hogy a futómű és a kormányzás rendben van, mint minden Audiban. A felszereltség pedig méltó egy prémium-kompakthoz. Nem is részletezném, inkább csak két elemet emelek ki. Az egyik, hogy a mallorcai hőségben nagyon jól jött volna egy hűtött ülés, ami megjegyzem, a Ford Mondeónál mindössze 150 ezer forintos felárat jelent. A másik, ami ellenben nem egyszerűen tetszett, hanem valósággal a rabjává lettem: a Google Earth alapú navigáció. Az egy dolog, hogy jól, érthetően működik, de folyamatosan mutatja a műholdképet: mintha egy bombázógéppel repülnénk, és keresnénk a célpontunkat. Mondjuk keressük is. De nagy élmény, hogy a képernyőn nem térkép e táj, hanem terepasztal; a táj vagy az épületek színéből is látjuk, jó helyen járunk-e. Ilyen persze van már az A6-osban is, de én most láttam először.

Ha a külsején nem is nagyon látszik a hibridség, belül azért egy idő után gyanút fog a felületes autótolvaj. A műszerfalon a bal oldali kis körműszer a lítium-ion akksik töltöttségét mutatja, a mellette lévő, fordulatszámmérőnek látszó, nagyobb számlap az energiafelhasználást, százalékban. Toyotás egérmozi nincs, a hondás csészelevél-terrort is hiába keressük: az Audi sokkal rokonszenvesebben oldotta meg a tájékoztatásunkat. Egy viszonylag kis kijelzőn zöld nyíllal mutatja, hogy épp áramot termelünk vissza, a narancsárga nyíl viszont rosszalkodásra utal. Kíváncsi lettem volna az egyes tempókhoz tartozó fordulatszámokra, de az veszett fejsze nyele, mert ugye csak teljesítmény-százalékokat kapunk. Azt szeretem az Audi filozófiájában, hogy nevelésemet meghagyja a szüleimnek, mert tud róla, hogy ő csak egy autó, és nem anyuka, tehát nem nevel, hanem tájékoztat. Vannak egyrészt a színes nyilak, másrészt a mutató jelzései, hogy egyfelől READY, vagyis mehetünk, és majd ő beindítja a TFSI-t, ha kell. Ha már megyünk, de motorfékezünk, akkor a mutató lejjebb megy, a CHARGE mezőbe.

És ha beletaposunk a gázba, amikor egy Honda hibridben már japán bálnavadászok trancsíroznák a kijelzőn a pandabébiket, hogy párolt csészelevéllel süssék meg őket wokban, ott az Audi műszere a BOOST állást mutatja. BOOST, értik, mindent bele, mint amikor KITT átugrik egy kamiont. Oké, tudom, ilyenkor sokat fogyaszt, de egy autó nekem ne siránkozzon, hanem közölje velem az információkat, tömören. Így kell ezt, hiába. Szerintem a Lexus RX450h jobb autó, de tele van a világ olyanokkal, akik kifejezetten Audit szeretnének venni, főleg, ha hibrid. Túlnyomórészt városban autózó, összkerékhajtást igénylő vásárlóknak jó is lesz ez, főleg ha befejezik. Én küldenék pár szendvicsembert a Rózsadombra.