Bedőlt a hiteled? Itt az új autód!

Autók kétszázezer forintért


Fiat Punto 1.1S (1995)

A Fiatok között a Punto jól tartja az árát. Talán nem véletlen. Csendes, a legkisebb, 1,1-es benzinmotor városban elviszi a könnyű bódét – országúton már csak, ha kitapossuk a belét –, méghozzá kevés benzinből. Ahhoz képest pedig, hogy kisautó, elöl és hátul is tágas, sőt, még csomagtartója is van. Ennek a legkisebb változatnak már új korától hibája volt a szervótlan, döglött kormány, és zöldfülű tesztelőként a szorulós váltóját se nagyon szerettem, bár istencsászár volt egy bármilyen kicsi Citroenhez, Peugeot-hoz, Opelhez képest. Jó kis kocsinak számított. 1994-ben. Még új korában.

Most? Elegánsan öregszik, a formája tizennyolc évvel a bemutatása után is modern, nem öregedett meg. Háromszázötvenezer alatt nemigen van épkézláb példány, ezért is akadtam el ennél a behatárolhatatlan színű, talán sötétpink-metál darabnál. Kétszázezer? Kerek egy év műszakival? Hihetetlen.

Oké, nem dízel (nem is baj, ennyi idős korukban azok mind forralják a vizet), az 1,1-es motor pedig öreg korában hajlamos orrán-száján taknyazni az olajat – nézzék a Népítéletet –, egyik-másik pedig érthetetlen módon elkezd sokat zabálni, hiába az új gyertya, kábel, beállítás, jó olaj, masszív kompresszió. Úgy tűnik, a Punto inkább csak szép marad, de jó nem, a belseje, ugyan nem kopik gyorsan, de alig van minek. A futómű azonban 60-70 ezer kilométerenként széthullik a városi utakon, bajok vannak a kapcsolókkal is, amelyek állandóan felfedezőútra indulnak az utastérben, a zárakban is törnek a rugók. De ez az autó csak két kilóba kerül…

Ernő, a szupertermészetes autókereskedő mondja is – jól választottál, ez az az autóm, amibe beülsz, aztán mehetsz is, nem kell rákölteni. Abban persze egyetértünk, hogy olyan fantasztikus dombornyomást, amit az autó többszörösen rommá tört két oldalán látunk, semmiféle száztonnás présgéppel nem lehetne reprodukálni. De két kiló, az két kiló.

Az ajtókilincs persze felhúzva marad, becsukás előtt vissza kell nyomni. Hiányzik az én oldalamon az üléstekerő, a másik is már szabadulófélben van. De a belső tér még a kulturált innenső felére esik. Előttem ugyan a kormány nem légzsákos, de az utas előtti jellegzetes Punto-műszerfalpúp jelzi – itt valaha volt SRS, és az az SRS bizony eldurrant egyszer az elmúlt tizenhat évben. Mindegy, sniccerrel hasítékot kell vágni a púpba, onnantól kiváló papírtörlő-adagoló válik belőle.

A motor pöccröff, pontosabban három henger pöcc, a negyedik inkább csak fordulaton röff. De megjön, határozottan, a kipufogó alig füstöl, amennyit, az egy szelepszárszimering-cserével talán orvosolható is. Minden működik – szellőzés, rádió, index, ablakemelő, központi zár, igaz, az ablaktörlőnek nincs végállás kapcsolója, ezért a karok ott állnak meg, ahol kikapcsoljuk. Nincs kiülve az ülés, a váltó pedig finomabb, kattanósabb is, mint amire emlékszem – bejáródott talán?

Naja, az utcán kezdenek kiderülni a dolgok. Kifúj a kipufogó, a futómű – főleg a hátsó – valami egészen furcsákat művel. Helyretették vajon, amikor kilakatolták a törés után? Vagy csak a szilentek? Mindenesetre furcsán esik ide-oda a gödrökön, nagyon nem volt ez ilyen eredetileg. A halott kormány, az igen, azt már 1994-ben is utáltam, most meg még jobban. De kis kipufogójavítás után ez az autó így, ahogy van, használható. Nekem nagyon nem kéne, de első kocsinak, barátnőnek, tanulni elmegy.

Sokkal rosszabb volt vezetni például az Opelt, aminek pont alattam mentek el vadászni a hengerei. Ennyi alatt is megéreztem a megfáradt felfüggesztést, a kőkemény kuplungot, a tájolását vesztett váltót, a kókadt kezelőszerveket, a letargikus agyonhasználtság fojtogató auráját. Oké, hogy nagy, rendben, hogy klímás (igaz, még levegőt se tudott fújni, nemhogy hideget), meg ott a relatív rozsdamentesség, a vonóhorog, a sokhullás csomagtartó (a kárpitok elszíneződései alapján el is hiszem róla), de ahogy az a motortér kinéz – köszönöm, inkább a BKV.

Már-már kimondtam, hogy a Punto jó vétel azért a 170-200 ezerért, amennyi lenne, de beültem a Golfba. Ami, ugye, 115 mínusz alku. A motorja finom, de harcias, korrekt a váltója. Két hátsó gátló kellene ebbe is, de valahogy még így, pattogva is az úton van. Bár a kárpitjai alá nem mernék benézni (nehogy visszalőjön egy máig harcoló SS-alakulat), és ennek sincs üléstekerője, a vezetőoldali kilincse darabokban, hátul az ablakát egy beszúrt csavarhúzó tartja fönt, mégis, olyan – hiteles. Egyben van, a fene egye meg. Ja, és csodásan működik a tolóteteje. Hátul láthatóan törve volt, fenyegető rohadásokat látok a küszöbnél, a csomagtérajtón, a doblemezeken, egy év, és komoly lakatolás kell neki. De nem égnek felesleges kontroll-lámpák a műszerfalán, okos értékeket mutatnak az órák, pontos a kormány, fog a fék. Két gátló hátra, és mennék vele, akár külföldre is. Ne vicceljenek – egy százasért?

Csiki mondja

Punto:

+ ma is vállalható forma
+ tűrhető motor, jó váltó, fék, elektromos cuccok
+ kulturált, tágas belső tér+ működő rádió
+ meglehetősen rozsdamentesnek tűnő karosszéria

– valamikor ezt az autót rettenetesen összetörték, és látszik rajta
– a hátsó futómű furcsa dolgokat művel
– a légzsákok kidurrantak, nem kerültek vissza
– a motor kicsit füstöl, alapjáraton háromhengerezik
– a kalaptartó rémesen kókadt, gány

Golf:

+ most is masszívnak érezni
+ erős, zajtalan motor, pontos váltó, jó kormány, fékek
+ nagy, kényelmes ülések, működik a szellőzés, az ablak, a tető
+ a B oszlopig (tornyok inkluzíve) rozsdamentesnek tűnik
+ rend a gépészetben

– hátul döglött gátlók
– mi lehet az üléshuzatok alatt?
– dobáló kuplung
– ez a motor már erőteljesebben füstöl
– hátul sok a rövidesen törődést kérő korrózió

Vectra:

+ csak csipás, de nem tűnik rozsdásnak (még a csomagtérpadló is csak felületi rozsdás)
+ nagy ülések, sok hely, megvan minden üléstekerő, működnek a motoros ablakok, a központi zár
+ finom motorhang (amikor épp megy)
+ tágas csomagtartó
+ vonóhorog

– a motor megállt, és már majdnem 100 fokot mutatott addigra a hűtővíz, mellesleg füstöl is. Káosz a motortérben
– a váltó rémesen kopott
– rozsdás vasakon kívül nem sok mindent lenne szívem a csomagtartóba tenni
– darabra van benne klímaberendezés, de egyáltalán nem fúj semmilyen levegőt
– a futómű nagyon fáradt

Költségek

Fiat Punto 1.1S

Alku utáni ár, kb.: 180 000 Ft

Birtokbajutáshoz:

  • új forgalmi: 6000 Ft
  • új törzskönyv: 6000 Ft
  • eredetiségvizsgálat: 17 000 Ft
  • vagyonszerzési illeték: 19 944 Ft

Közigazgatási teher összesen: 48 944 Ft

Sürgős ráköltést igényel:

  • kipufogóhegesztés: 5000 Ft
  • apróságok szükségjavítása (ajtónyitó, üléstekerő, gyertyakábel): 10 000 Ft

Összes költség: 244 000 Ft