Gázolaj tavalyi áron

Peugeot 3008 Hybrid4

2011.10.07. 06:09

Adatlap Peugeot 3008 Hybrid4 - 2011

  • 1997 cm3-es,soros 4 hengeres dízel+elektromos
  • 163 LE @ 3850 rpm
  • 200 Nm @ 1290 rpm
  • 6 seb. szekvenciális (robotizált) automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.5 másodperc
  • Végsebesség:
    191 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    4.3 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.0 l/100km

Mondjuk ki, a Peugeot 3008 nem egy meghatározó autó, csupán azért létezik, mert a piac igényli az ilyesmit. Mármint a magas, terepjárónak nézhető autókat. Persze nem az, ahogy a többi sem, viszont pont elég nagy ahhoz, hogy beleférjen egy hibridhajtás összes vacka.

Nem véletlen, hogy belőle készített a Peugeot hibridautót. Az viszont már kevésbé egyértelmű, hogy miért dízelmotorral. Az újságírók már vagy tizenöt éve kérdezgetik az autógyárakat, hogy miért nem csinálnak dízel hibridet. A dolog kézenfekvő: a benzines sokat fogyaszt, hibridizálva meg csak annyit, mint egy dízel. Na de ha a dízelt hibridesítenénk, szinte visszatermelne, nem?!

Eddig az volt a válasz, hogy nem. Gyakorlatilag alig fogyasztana kevesebbet. És manapság, amikor egy Priussal könnyedén el lehet járkálni városban 5 liter táján, nincs értelme a dízellel vesződni. A dízellel ugyanis CO2-szempontból is van egy kis bibi. Ha ugyanannyit fogyaszt a benzines, mint a dízel, akkor a gázolajból tíz százalékkal több szén-dioxid termelődik. Mert a gázolaj literében több az anyag.

Hát, a dízel 3008 Hybrid4 bemutatóján én azt kérdeztem, hogy szerintük a többiek miért nem vesződnek a dízel hibriddel, ha ekkora nagy ötlet.

Először egy kis hamuka volt a válasz. Hát, hogy mennyire bonyolult megoldani egy dízelmotornál az állandó újraindítgatást, meg azt, hogy ezt hosszú távon bírja. Itt nem csak az önindító-generátor egységről van szó, hanem magáról a motorról is, komoly kenési és kopási problémák léphetnek föl, ne feledjük, itt egy turbó pörög, ami alól nem lehet csak úgy ukk-mukk-fuck kihúzni az olajfilmet, pláne nem pár percenként. És szerintük ezzel nem akar vergődni a konkurencia.

Ekkor a hölgyet rávezettem, finoman felemlegetve a VW és BMW start-stopos dízeleit, hogy rendes választ reméltem a kérdésre. Elvégre az olajfilm nem tudja, hogy az autóban van-e még valahol egy villanymotor is.

Nos, ekkor már közelebb kerültünk a valós indokokhoz. Európában rohadt sok dízelmotoros autót vesznek az emberek, a Peugeot-tól meg arányaiban még többet. Átkozottul fontos nekik ez a szegmens – hát ezért. És azért csináltak olyan hibrid rendszert, amely mechanikailag független a motortól, mert ezt sokkal könnyebb lesz ott is piacra dobni, ahol a benzinmotorok a menők. Például az aprócska autópiacáról ismert Kínában. A hibrid rendszert egyébként beépítik majd az 508-asba is, a Citroënnél pedig a DS5 kapja még meg.

Ebben már van logika. Gondoljunk csak bele, a felhasználók agyával! Azért láttunk már karón varjút, sok cég tett érte, hogy ne bízzunk a hibridekben. Például pénzt, munkát és kitartást nem kímélve elérték, hogy a hibrid ne fogyasszon keveset – és ennek volt nyoma a sajtóban is.

Szóval, egy átlag dilettáns vásárló fejében mindig ott a dilemma, hogy mi van, ha átverés. Egy dízellel nem szívhatok akkorát, hisz az eleve takarékos. A 3,8 literes gyári fogyasztási adatot látva azért érthető egy kis bizalmatlanság. És a kíváncsiság, hogy tényleg tudja-e.

Ennyi vergődés után nézzük, hogyan is találta ki a Peugeot a maga kis hibridjét. Vettek egy elég nagy kocsit, berakták hátra az 508-as többlengőkaros futóművét (az alap 3008-asban egyszerű csatolt lengőkaros van). A multilinknek van egy segédváza, amelyben középen elfért a 27 kilowattos villanymotor és direktben a hátsó kerekeket hajtja. Elöl megmaradt a kétliteres HDI 163 lóerős változata, start-stop rendszerrel és a robotizált váltóval.

Van azonban pár apró probléma. Az akku kapacitása nem túl nagy (5,5 Ah, 35 kW), mi van, ha lemerül? Elvész az összkerékhajtás lehetősége? Erre is gondolva a generátor teljesítményét megnövelték, mintegy 8 kilowattal az akkuk ereje nélkül is meg tudja hajtani a villanymotort. Amúgy a generátor egyben az önindító is, és ahogy menet közben elnéztem, időnként rá-rátölt az akksira. Vagyis nem csak motorfék-üzemben töltődik az elektromos szekció. Meglepett, hogy az akku nem Li-ion, hanem nikkel-fémhidrát típusú, mint a Priusban. Ezzel talán kevesebb a rizikó és olcsóbb.

Oké, oké. De mi a legnagyobb hátránya? És valóban takarékos? Ja, még egy apróság: mibe kerül? Lapozzon, ez is kiderül. Illetve, majdnem.

Népítélet - Peugeot 3008