Hoppácska, mire mentem rá?

Megvolt: Toyota Land Cruiser 4.5 D-4D V8 Luxury

2012.05.28. 07:09

Adatlap Toyota Land Cruiser 4.5 D-4D V8 Luxury - 2012

  • 4461 cm3-es,V 8 hengeres dízel
  • 286 LE @ 3600 rpm
  • 650 Nm @ 1600 rpm
  • 6 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.2 másodperc
  • Végsebesség:
    210 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    10.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    12.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    9.1 l/100km
  • 24 890 000 Ft

A V8-as dízelt Európának találták ki, igaz, a 4,5 literes méretéhez képest nem tűnik sokkolónak a 286 lóerős teljesítménye. A Land Cruiserben sokkal fontosabb a 650 Nm nyomaték, amit 1600-2600 között végig lenyom az irdatlan V8-as. Ha bemelegedett, eltűnik a dízeles hangja, és békésen duruzsol elöl, mintha egy Zilt betonoztak volna be valahol a mélyben.

Tessék találgatni, mi van, ha gázt ad az ember.

Ne tévesszen meg senkit a 2,7 tonna. A békés hömpölygésből egy szemvillanás alatt lesz cunami, álló helyzetből 8,2 alatt van százon az alvázas, hátul merev hidas óriás, a négyszáz métert pedig 16 másodperc alatt futja meg. Khm. Ez nem rossz, pláne úgy, hogy az alkalmazkodó futóművel nem lobog a hatalmas test a négy kerék fölött.

Az egyetlen vicces jelenség az, hogy az okos elektronika a magyar aszfaltutakat terepként ismeri fel, ezért aztán az átlagos városi közlekedésben is azt vesszük néha észre, hogy ha megálltunk, az autó visszaereszkedik a normál szintre.

A rettenetes gyorsulás ellenére az LC V8 terepen a legjobb, országúti furikázásra jobb akár egy GL-Merci, akár egy X5-ös. Az edzett acéltartókból felépített létraalváz viszont megmutatja, hogy miért is jobb az önhordó bódés terepjáróknál, ha valaki tényleg használni akarja. A legborzasztóbb az egészben, hogy a Land Cruiser V8 igazából ugyanúgy megy földúton, mint aszfalton. Csak utána porosabb.

Persze ez kis túlzás, mert ha toljuk neki, nagyobbakat leng az irgalmatlan teste, de a csillapítás végig ura a helyzetnek, és nincs olyan, hogy odaverné az orrát a túlzott belengéstől. 23-24 centis rugóutakkal ez persze természetes. Az ABS ura a helyzetnek, poros földúton is úgy fog a fék, hogy az hihetetlen. Az összkerékhajtás állandó, középen önzáró Torsen-diffi van, a felezőt pedig a műszerfalról lehet kapcsolni. Kizárólag üres fokozatban, nehogy befeszüljön az erőátvitel. Ha az ember ezt nem tudja, csak pittyeg, jó japán szokás szerint, ahelyett, hogy a két képernyő közül az egyikre kiírná, hogy mi a bánata. Az viszont terepen előnyös, hogy a kijelzőn megjeleníthető, milyen szögben állnak a kerekek.

Van leereszkedő program is, amit általában kocaterepes kelléknek szoktunk tekinteni, viszont tényleg működik, és nagyon szépen ereszti le meredeken a kocsit, még az is állítható, hogy milyen jellegű a talaj, de az ereszkedés sebessége is (ez 2-7 km/óra lehet). Nem kell mást csinálni, mint kormányozni közben, bár elsőre furcsa a manővert kísérő hanghatás, kábé olyan, mint ha egy óriás azzal szórakozna, hogy a fém fékcsöveket pengeti. Laza talajon van egy kormányzássegítő okosság is, amely szintén a fékezéssel operál: ha például jobbra akarunk menni, a jobb oldali kerekeket fékezi, azaz úgy kanyarodunk, mint egy tank. Csak picivel kényelmesebb közben a hétüléses, tizennégy légzsákos, nem is tudom, hány zónában klímázott, Dolby Surround-os térben.

Azzal együtt, hogy nem az én világom, egy ilyen Land Cruiser egyre inkább annyira egzotikus állatfajjá válik az autók között, mint egy huszonöt milliós sportkocsi. A mai drága SUV-okat teljesen személyautós érzés vezetni, ezt meg olyan, mint egy fullextrás kamiont, de legalább nem kell hozzá a jogsikategóriákat végigkottázni. Az persze csak részben igaz, hogy hétszemélyes, mert ugyan leghátul van kér rendes ülés, ám ez eléggé a földön van, hiába fér el az ember, nem kényelmes sok száz kilométeren.

Lélektanilag talán rosszul hangzik, hogy 13-14 litert kajált , ami egy ekkora tömeghez és ekkora menéshez csöppet sem rossz érték. Hogy mást ne mondjak, ilyenkor még ég a lelket erősítő ECO lámpa a műszerfalon, azt jelezve, hogy gazdaságosan vezetünk. Ennél már csak a fedélzeti számítógép fogyasztási diagramja szórakoztatóbb, amelyen egészen kicsike oszlopok rajzolódnak ki, mintha csak egy Priusban ülnénk. Ja kérem, ha a függőleges tengelyt 60 l/100 km-ig skálázzuk, mindjárt jobb a dolgok optikája.

Totalcar értékelés - Toyota Land Cruiser 4.5 D-4D V8 Luxury - 2012

A szintszabályzós futóművel tényleg egy csoda terepen a csúcs-Land Cruiser, hisz a létraalvázas, böhöm kocsi oda termett, még akkor is, ha luxusbelsőt csináltak neki. A V8-as dízelmotor brutális, és a valószínűleg tetemes hangszigetelés mögött még csendes is. De ha az ember soha nem megy vele terepre, teljesen felesleges egy ilyen autót birtokolni, mert soha sem tudja meg, hogy valójában mit is vett 25 millióért, csupán a méretek miatti kényelmetlenséget fogja érezni. Ugyanis országunkat kisebb autókra rendezték be.

Népítélet - Toyota Land Cruiser