Királyok verdája, pávák királya

Renault Mégane CC dCi Floride - 2012

2012.05.30. 09:34

Adatlap Renault Mégane CC Floride dCi 130 - 2012

  • 1870 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 131 LE @ 4000 rpm
  • 300 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.6 másodperc
  • Végsebesség:
    205 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.0 l/100km
  • 9 550 000 Ft

Nincs is olyan, hogy Gömör

Nem egy – erősen nemzeti érzelmű – imerősömet döbbentette már meg válaszom, amikor tájszólásomra rákérdezvén érdeklődtek, hogy hol születtem. Mikor azt mondtam, hogy alig pár kilométernyire Gömörtől, akkor nevettek egyet: hiszen olyan nincs is, az egy régi vármegye volt (ezt sem tudták sokan), már nem létezik. Nos, ez igaz is meg nem is. A mai – teljes nevén – Sajógömör település bizony létezik és az egyik legősibb településnek számít szerte a Felvidéken. Még Szent István hozta létre a vármegyét, melynek központjául Gömörvárat jelölte ki.

A várdombon már ekkor, a 11. században vár állt, jelentős várispánság volt és maradt a tatárjárás után is.

1460-ban Mátyás király a huszitáktól foglalta vissza, majd a 17. századra lassan jelentőségét vesztette, de várának romjai még ma is fellelhetők itt.

Tán sokan ismerik a mondát Mátyás királyról és a nemesekről, akiket kapálni küldött Gömörben. Ha nem, akkor okvetlenül pótolják minden idők legigényesebb hazai rajzfilm-sorozatának segítségével (a Kecskeméti Stúdió gyönyörű munkái).

Nos, monda vagy sem, de bizony a domb létezik, ahogy létezik Holló Barnabás világon egyedülálló királyszobra is, nem messze a méltóságos és tiszteletet parancsoló méretű templomtól. A világ egyetlen királyszobra, ahol az uralkodó nem lovon, sem karddal a kezében, hanem egy kapával látható. Alig pár méternyire tőle pedig a falu szülöttének, a legendás cigányprímásnak, Czinka Pannának az emlékszobra is látható. Amati hegedűjét vele együtt tették a sírba, helyét senki nem tudja.

Ha arra járnak, okvetlen nézzenek szét a környéken, csodás helyekre bukkanhatnak és ki tudja, talán meglátják, hol lakott az igazság.

Pláne, miután szembesültem azzal, hogy az – amúgy szép formájú – kupola üvegéről minden – könnyedén lecsusszanó virágszirom, levél vagy akármi, ami rápottyan és szilárd - a hátsó ablak esővízelvezető árkában végzi. Ezzel nincs is baj, de a tető nyitásakor a Mégane CC megvető, francia gőggel borítja minden szemetét a csomagtartóba, mi pedig nem értjük, miért takarja komposzt a bőröndünket. Ez hiba. Sem a VW EOS, sem a 308CC nem csinál ilyet. Illetve nem tudja. Valójában ez környezetebarát megoldás, tudjuk, amolyan ökoizé.

A formája egész jó, nyitott tetővel elegáns is lehetne, de értelmezhetetlen, hogy a kilincs miért került az ajtó közepébe és miért nem bántotta a legendás, francia szépérzéket az oldalnézetből feltűnően nagy lemezfelület a hátsó kerék fölött. Elnehezíti a feneket és már-már bunkómód egyszerűen hat, nem illik az autóhoz. Ráadásul a 17 colos kerék is szinte elveszik alatta.

Vannak azért jó pillanatai is a Mégane CC-nek. Sima úton finoman gurul, a futóműve annak ellenére jó, egész pontos, kiszámítható, hogy 1540 kilónyi papírszalvétát cipel magával, a fékei jól adagolhatóak és a klímája erős, kabrió-üzemben is állja a sarat a nap melegével szemben, nyitott tetővel 211, zárt tetővel 407 literes a csomagtartója, ami két személynek bőven elég.

Ne tévessze meg önöket a 2+2 személyes tipizálás, hiszen már egy gyerekülés+gyermek kombináció is azt eredményezi, hogy az első ülést szinte koppra előre kell tolni ha nem akarjuk, hogy cafatokra dolgozza kis cipőjével az ülés háttámláját a csemete. Odabent megmaradt a Mégane-okra jellemző minden furcsaság: a továbbra is hülye helyen lévő audio-vezérlő és a teljesen felesleges navigáció-kezelőpult, valamint a nem túl ügyes digitális-mechanikus óracsoport, de néhanapján megfeledkezünk ezekről, magáról az autóról és krúzolunk egyet a napsütésben. Egészen az első lámpáig, ahol biztosan lebuziznak minket, vagy furcsán néznek ránk.

A 130 lóerős 1.9 dCi még a régi (az új kétliteres), de kellemesen és egész csendben dolgozik, a 300 newntométeres nyomaték és a hatsebességes kéziváltó jó összhangban vannak, a 7 liter alatti fogyasztás még tempós haladás mellett is tartható, 160-as tempóig a szélzaj sem zavaró.

Kupé-kabriók közül

De mindent egybevetve a Mégane CC Floride inkább csalódás, mint kellemes meglepetés. Bár tény, hogy a Floride-változat limitált példányszáma akár kelendőbbé is teheti az alapáron 8 050 000 forintos, 130 lóerős, dCi-motoros CC Dynamique-ot, de már ennyit sem ér meg, a Floride-felárat pedig egyáltalán nem. Főleg úgy, hogy az erősebb motorral és hasonló extrákkal szerelt Peugeot 308CC alig harmincezer forinttal, a VW Eos pedig egymillióval drágább. És sajnos annyival jobb autó mindkettő.

De aki érez magában annyi kalandvágyat, kezdő pornóipari producer, muzsikus, vagy egyszerűen csak szeret túlzásokba esni, annak a Mégane CC Floride remek választás is lehet.

* Hogy emlékeztessenek a néhai Floride fehér oldalfalú abroncsaira! Szűzmáriám!

Totalcar értékelés - Renault Mégane CC Floride dCi 130 - 2012

Az elődje szebb volt, ezzel a Floride-változattal pedig inkább rontottak az új CC-n.

Népítélet - Renault Mégane