Mégsem Passat?!

Volkswagen CC 2.0 CR TDI DSG 4Motion - 2012.

2012.08.24. 06:07 Módosítva: 2012.08.24. 06:07

Adatlap Volkswagen CC 2.0 CR TDI 4Motion DSG - 2012

  • 1968 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 170 LE @ 4200 rpm
  • 350 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. duplakuplungos automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.6 másodperc
  • Végsebesség:
    220 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.6 l/100km
  • 10 783 950 Ft

A tesztautó egyfajta technológiai demójárműként funkcionált, ezért egy csomó okosságot beleraktak, a radaros tempomattól az beparkoló automatáig – ezek az állítólagos luxusautó-fícsörök, amelyek annyira különlegessé teszik a CC-t. Persze ez csak részben igaz, hiszen ugyanezek a segédletek egy normál Passat vezetőit is megilletik, ha győzi pénzzel, de jó részük a konkurens modelleknél is megtalálható. Ami szerintem tényleg egyedülálló a kategóriában, az a radaros tempomat, mivel arra is képes, hogy állóra fékezze az autót, ha mondjuk egy dugóban megtorpan a sor. Ez még ma is viszonylag ritka dolog, holott már az eredeti Passat CC-hez is rendelhető volt; gyér elterjedésre racionális magyarázat, hogy 334 ezer forintba kerül.

Ki-ki döntse el, hogy sok-e, mindenesetre működik. Kicsit ugyan darabosabban adagolja a féket, mint egy követségi sofőr, budapesti léptékkel elég nagy követési távolságot is tart, így egy rövid zöld lámpánál lehet, hogy idegeskedik, aki a CC mögött jön. Hiába, a fő szempontok között mindig ott szerepel, hogy a tervezőknek semmiképp se kelljen börtönbe vonulniuk, hisz azért ilyesmit elektronikára bízni nem kis dolog.

Ha az elöl haladó autó lassul, a CC először enyhén lassít, majd gurul, végül határozott fékezéssel megáll. A műszerfal képernyőjén is megjelenik egy autó (=Golf VI) fenekének kontúrja, és az animáció jelzi a távolságot, egy kék sáv pedig, hogy a távolságtartás funkció aktív. Ám hiába minden bizalmam a német (vagy más nemzetiségű) mérnökökben, valahogy nem tudtam önfeledten hátradőlni a dugóban. Azt hiszem, valahogy itt még a dugók is szarabbak, mint máshol, tán túl hektikusak egy ilyen elektronikának.

Parkoló automata a kocsimban...

A CC-be egyébként beszerelték a (párhuzamosan vagy merőlegesen) beparkoló automatikát, de amióta a Range Rover Evoq szó nélkül nekihajtott a parkolóházunk egyik méteres betonoszlopának, nem szeretek ezzel kísérletezni. A rendszer előnye, hogy humánvezérelt tolatáshoz is több segítséget kapunk. Van tolatókamera, továbbá az autó oldalán is vannak radarszenzorok, így az ember eleve jobban tud parkolni. Hozzáteszem, szépség ide, nagy csomagtartó oda, a CC vezetőjének ezek nélkül nagyon nehéz dolga lenne, mert hátra gyakorlatilag semmit sem lehet látni a belső tükörből. Az okos rendszerek annyit tesznek, hogy elviselhetővé válik az autó használata.

A technológiai tűzijáték része az összkerékhajtás is, a Haldex-kuplungos rendszer n+1-edik generációjával. Ennek létezéséről az ember kábé annyit vesz észre, hogy a váltókar elé odaírták: 4Motion. Ahhoz, hogy valóban feltűnjön a létezése, ki kellene próbálni a TDI motort fronthajtással, és kiderülne, hogy padlógázon a 170 lóerő kiemeli az autó orrát és cibálja a kormányt, ha nem tükörsima az út. Na, itt ilyesmiről szó sincs, az összkerekes CC csak megy szenvtelenül, a DSG pedig pakolja alá a fokozatokat.

A kétliteres dízel nem hangos, és ha már nem a sportkocsik kútoszlopáról kell tankolni, legalább nincs az az átkozott traktorhangja, ami agyonvágná az illúziót. Amúgy rettenetesen megy, ha nincs is hozzá semmiféle lelkesítő hang, 8,6 alatt futja meg a százat, a végsebessége pedig 220. A DSG változatlanul nagy kedvencem, bármilyen automatánál jobb, akármilyen irányba kell is váltani, gyors.

A CC-nek egyébként az a trükkje, hogy vállaltan felesleges autó, ellennénk nélküle is. Azonban nagyon jól éreztek rá, akik kitalálták a műfajt, hogy egy csomó embernek valójában nincs is szüksége mindarra, amit egy nagy limuzin nyújt, de a pénze megvan rá, és egyszerűen azért veszi, mert egy ekkora autó jó dolog. Ebben egyébként van is valami: egy Golf sosem fog úgy kanyarodni és rugózni, mint egy középkategóriás limuzin, egyszerűen a méreteiből adódóan. Igaz, a CC lényegesen határozottabban ott van az úton, azaz feszesebb a rugózása, ami rossz úton komfort szempontjából nem előny.

Ezért aztán megértem, aki a sima Passat helyett CC-t vesz. Egyszerűen kevésbé hétköznapi autó, a hátsó rész bunkerfílingjét leszámítva sok gyakorlati hátránya nincs. Elegáns, nem túl olcsó, de azért nem is túl stricis – nekem szimpatikus volt, sőt, még feleennyi kütyüvel is az lenne. Még az sem zavart, hogy dízel.

Totalcar értékelés - Volkswagen CC 2.0 CR TDI 4Motion DSG - 2012

Szerencsére a VW újra feltalálta a hátsó ülést, így a CC egészen normálisan használható autó, legalábbis ahhoz képest, amit a kupés jellege alapján gondolnánk. Sőt, még csomagtartója is van. A 170 lóerős dízel egészen pöpec, pláne a DSG váltóval. Lényegtelen, hogy hívják, ez egy dögösebb, nem annyira praktikus Passat, ami nem feltétlenül baj.

Népítélet - Volkswagen CC